تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3484598
شناسه : 3484598
تاریخ :
تورم و گرانی ساخت مستند را دچار مشکل می‌کند+فیلم اقتصاد ایران: تهیه‌کننده مجموعه مستند «اهل سفر» می‌گوید تا زمانی که مهدی خلیلی بتواند این تیم را همراهی کند، ساخت این مستند ادامه خواهد داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دوسه سالی می‌شود که شبکه مستند سیما در ایام نوروز، مجموعه مستند «اهل سفر» را روی آنتن می‌برد. مستندی که همراه با راوی نام آشنای خود، مهدی خلیلی به استان‌های مختلف ایران سفر کرده و جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، مردم‌شناسی، آداب و رسوم، منابع طبیعی و محیط زیست هر منطقه را به نمایش می‌گذارد.

خلیلی که خود آشنایی دقیقی با مناطق مختلف ایران داشته و به نوعی یک ایرانگرد حرفه‌ای محسوب می‌شود، در قاب دوربین مستند «اهل سفر» بخش‌های دیدنی و جذاب ایران را به نمایش می‌گذارد.

مستند , سینما , سینمای مستند , ایرانگردی | ایران گردی ,

فصل جدید از این مجموعه مستند به تهیه‌کنندگی میترا روحی‌منش و کارگردانی یاسر طالبی و با عنوان «مسافر آذران»، سفری به استان آذربایجان شرقی داشته و جاذبه‌های گردشگری و طبیعیِ آنجا را به تصویر کشیده است. این مجموعه در 13 قسمت، نوروز امسال  از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

روحی‌منش تهیه‌کننده این مجموعه در گفت‌وگو با تسنیم درباره روند تولید این مستند توضیح داد: پیش‌تولید ما برای ساخت فصل جدید «اهل سفر» در آذربایجان شرقی نزدیک به 4 ماه طول کشید اما تصویربرداری مجموعه به دلیل مشکلاتی که برای راوی ما، آقای خلیلی به وجود آمد بیشتر طول کشید.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود که بعد از ساخت مستند در استان اردبیل، راهی تبریز بشویم اما متأسفانه حال آقای خلیلی بد شد و برای رعایت سلامتی ایشان، مجبور به بازگشت به تهران شدیم و کار متوقف شد. بعد از بهبودی نسبی آقای خلیلی دوباره برای تصویربرداری به تبریز رفتیم، اما بعد از چند روز تصویربرداری، ایشان از اسب افتاد و به صورت جدی مجروح شد و برای بار دوم به تهران برگشتیم تا ایشان مراحل درمان خود را پشت سر بگذارد. به همین جهت تولید این فصل از مجموعه «اهل سفر» کمی طولانی‌تر شد.

مستند , سینما , سینمای مستند , ایرانگردی | ایران گردی ,

تهیه‌کننده «مسافر آذران» درباره هدف خود از ساخت این مجموعه گفت: از همان ابتدا که تولید «اهل سفر» را آغاز کردیم، هدف اصلی تیم ما این بود که عشق و علاقه‌مان به وطن‌مان را در قاب تصاویر نشان بدهیم. همان‌طور که می‌دانید کشور ما جای‌های زیادی دارد که خیلی از مردم آنها را نمی‌شناسند. هدف من در وهله اول این بود که جاذبه‌ها و زیبایی‌های استان‌های مختلف ایران را به خود مردم و هم وطنانم نشان بدهم و سپس آنها را به مخاطب بین‌المللی عرضه کنم.

مستند , سینما , سینمای مستند , ایرانگردی | ایران گردی ,

روحی‌منش درباره تأثیر تورم‌ اقتصادی بر ساخت فیلم‌های مستند گفت: تولید مجموعه‌ مستندهای چند قسمتی بلند همواره با یک مشکل بزرگ همراه است و آن هم تأثیر تورم و گرانی‌ها بر هزینه تولید است. طبیعی است که به‌دلیل طولانی بودن این مجموعه‌ها باید زمان زیادی صرف تولید شود، اما به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها که در چند سال اخیر شدت بیشتری گرفته، هزینه تولید مستند بالا می‌رود و همین موضوع ما را دچار مشکل می‌کند. شاید این موضوع در مستندهای تک قسمتی یا چند قسمتی محدود، مثلاً تا 5 قسمت، به چشم نیاید اما در یک مجموعه 13 قسمتی که ابتدای سال قرارداد می‌بندیم و باید تا یک سال تحویل صدا و سیما بدهیم، مشکلات زیادی را برای ما به وجود می‌آورد.

مستند , سینما , سینمای مستند , ایرانگردی | ایران گردی ,

او از ادامه تولید «اهل سفر» در استان‌های دیگر خبر داد و گفت: ساخت مستند «اهل سفر» ادامه خواهد داشت؛ تاکنون به استان‌های مختلفی رفته‌ایم و باز هم سفر خواهیم داشت. در حقیقت، تا زمانی که آقای خلیلی بتواند ما را همراهی کند، دوست داریم ساخت این مجموعه را ادامه بدهیم و به استان‌های بیشتری از کشورمان سفر کنیم.

مستند , سینما , سینمای مستند , ایرانگردی | ایران گردی ,

براساس این گزارش، مجموعه مستند «اهل سفر» هر شب ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت 10 است.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان: یاسر طالبی، تهیه‌کننده: میترا روحی‌منش، تدوینگر: فرحبخش فرهیدنیا، تصویربردار: امین مافی، صدابردار: سیدمجید حسینی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: حسن جعفری، راوی: مهدی خلیلی و تهیه شده در شبکه مستند سیما.



مستند , سینما , سینمای مستند , ایرانگردی | ایران گردی ,