تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3484198
شناسه : 3484198
تاریخ :
ژئوپارک در زنجان و ماهنشان ایجاد می‌شود  اقتصاد ایران: زنجان-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از ایجاد ژئوپارک با هدف توسعه گردشگری طبیعی در زنجان و ماهنشان خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید سعید صفوی در مورد جایگاه زنجان در اکوتوریسم اظهار کرد: اکوتوریسم گردشگری مبتنی بر محیط بوده و این نوع از گردشگری در تلاش است تا کمترین آسیب را بر محیط وارد کند.

وی اکوتوریسم را ابزار و سازکار مناسب برای توسعه گردشگری روستایی خواند و گفت: توانمندسازی جامعه محلی و توسعه گردشگری بر مبنای ظرفیت‌های روستایی از جمله نکات مهم در ترویج اکوتوریسم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ابراز کرد: در استان زنجان ۱۵ روستای هدف گردشگری وجود دارد، همچنین ۶۴ مسیر طبیعت‌گردی در استان توسط طبیعت‌گردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ میراث طبیعی استان از جمله درختان کهن‌سال و… در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است، ابراز کرد: البته جاذبه‌های طبیعی استان مثل غارها بیش از این تعداد است اما همه آن‌ها مسیر و قابلیت بازدید ندارند.

صفوی از وجود برنامه کلان در توسعه اکوتوریسم در استان زنجان خبر داد و افزود: ایجاد «ژئوپارک» در زنجان و ماهنشان با هدف توسعه گردشگری طبیعی و توسعه گردشگری در نقاط روستایی و استفاده از ظرفیت‌های بکر طبیعی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در ذیل برنامه ایجاد ژئوپارک، توسعه گردشگری در مناطق هدفگذاری شده و ایجاد مسیرهای طبیعت‌گردی با کمک اداره کل محیط زیست استان و بخش خصوصی در دست اقدام است و کارگروه‌های مربوطه در حال فعالیت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان بر اساس سند ملی طبیعت‌گردی ۴۲ منطقه دارای ظرفیت طبیعت‌گردی هستند، بیان کرد: این مناطق دارای ظرفیت‌هایی مانند آبشار، ییلاقات، صخره‌نوردی، کوهنوردی و … است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه اکوتوریسم در استان زنجان با هدف افزایش درآمدهای اقتصادی روستاییان و استفاده از همه ظرفیت‌های یک روستا برای کاهش مهاجرت پیگیری می‌شود.

صفوی با اشاره به اینکه ما یک کره زمین بیشتر نداریم، یادآور شد: در بحث اکوتوریسم و طبیعت‌گردی محیط زیست اهمیت زیادی دارد و گردشگر نباید از خود چیزی در طبیعت باقی بگذارد و تنها چیزی که با خود می‌برد نیز عکس است.