تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3483606
شناسه : 3483606
تاریخ :
بانک‌های فرانسه به پولشویی و فرار مالیاتی متهم شدند اقتصاد ایران: رسانه‌های فرانسه اعلام کردند که دفاتر ۵ بانک بزرگ در پاریس روز سه شنبه در جریان تحقیقات مشکوک به پولشویی و فرار مالیاتی مربوط به پرداخت سود سهام، هدف بازرسی و بازجویی قرار گرفتند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش  خبرگزاری  اقتصادایران به نقل از راشاتودی، رسانه‌های فرانسه اعلام کردند که دفاتر 5 بانک بزرگ در پاریس روز سه شنبه در جریان تحقیقات مشکوک به پولشویی و فرار مالیاتی مربوط به پرداخت سود سهام، هدف بازرسی و بازجویی قرار گرفتند.

بر اساس گزارش روزنامه لوموند که برای اولین بار این خبر را منتشر کرد، حملات نیروهای امنیتی به دفاتر بانک‌های سوسیته ژنرال Societe Generale، بی‌ان‌پی پاریبا BNP Paribas، اگسانExane  و ناتیکزیس Natixis و همچنین دفاتر غول بانکی انگلیس یعنی اچ‌اس‌بی‌سیHSBC  صورت گرفت.

بانک سوسیته ژنرال این بازرسی‌ها را در مصاحبه با رویترز تأیید کرد، اما از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرد. چهار بانک دیگر درباره این گزارش ها اظهار نظر نکردند.

اداره ملی دادستانی مالی فرانسه (PNF) بعداً در بیانیه‌ای گزارش‌های مربوط به این حملات را تأیید کرد و افزود که تحقیقات با استراتژی سود سهام و فرار مالیاتی مرتبط است، طرحی که به موجب آن یک بانک قبل از پرداخت سود سهام برای اجتناب از پرداخت مالیات بر سود سهام، به‌طور موقت سهام را به یک سرمایه‌گذار خارجی منتقل می‌کند.

در این استراتژی، سود سهام یا مشمول مالیات نمی شود یا مالیات پرداخت شده به سرمایه گذار خارجی باز می‌گردد. سهام متعاقباً به مالک اصلی بازگردانده می شود و دو طرف مبلغ ذخیره شده را تقسیم می کنند - مبلغی که اگر اوراق بهادار نزد مالک اصلی باقی می ماند، مشمول مالیات می شد.

اداره ملی دادستانی مالی فرانسه اعلام کرد که تحقیقات جاری که در سال 2021 آغاز شد، توسط 16 قاضی و بیش از 150 مامور در حال انجام است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این 5 بانک در ارتباط با تحقیقات صورت گرفته در مجموع با جریمه بیش از یک میلیارد یورو (1.1 میلیارد دلار) روبرو هستند.

با این تحقیقات ضربه‌ای دیگر به صنعت بانکداری جهانی وارد شد؛ صنعتی که هنوز درگیر ورشکستگی بانک‌ها در ایالات متحده است و با دخالت دولت سوئیس و تصاحب بانک کردیت سوئیس Credit Suisse توسط رقیب خود یعنی یوبی‌اس UBS دست و پنجه نرم می‌کند.