تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3483238
شناسه : 3483238
تاریخ :
منطقه آزاد قشم؛ نمود عینی تحقق وعده‌های دولت اقتصاد ایران: در دوران حضور افشار فتح‌الهی به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نشان می‌دهد که با همراهی و اعتماد جامعه محلی، به مرور شاهد به نتیجه رسیدن طرح‌ها و برنامه‌هایی هستیم که طی یک‌سال گذشته همسو با سیاست‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین در راستای عمل به سیاست‌ها و ماموریت‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در جزیره زیبای قشم آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،در دوران حضور افشار فتح‌الهی به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نشان می‌دهد که با همراهی و اعتماد جامعه محلی، به مرور شاهد به نتیجه رسیدن طرح‌ها و برنامه‌هایی هستیم که طی یک‌سال گذشته همسو با سیاست‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین در راستای عمل به سیاست‌ها و ماموریت‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در جزیره زیبای قشم آغاز شده است.

آغاز عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس پس از هفت‌سال وقفه

اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج‌فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه‌های کشور ایجاد می‌کند.

مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است و طول کل پل ۳۴۳۰متر می‌باشد که ۲۵۰۰متر آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه‌های ۳۶۰متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود ۳۲متر از دیگر ویژگی‌های این پروژه است.

راه‌اندازی پل خلیج‌فارس باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل حداقل به میزان ۳۰درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰درصد، کاهش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای می‌شود.

با عنایت به نقش استراتژیک قشم و آغاز عملیات اجرایی توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بزرگراهی و پل خلیج‌فارس، بندر کاوه با ۹۲کیلومتر بزرگراه و همچنین ۸۶کیلومتر راه‌آهن، به خطوط سراسری کشوری متصل شده و رینگ حمل‌ونقلی جزیره کامل خواهد شد.

پروژه عظیم پل خلیج‌فارس، شامل چهار خط عبور خودرو، یک خط عبور قطار، خطوط اضطراری و پیاده‌راه نیز می‌باشد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تکمیل آن حدود سه‌و‌نیم سال پیش‌بینی شده است.

پروژه عظیم احداث پل خلیج‌فارس درحال حاضر دارای ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی می‌باشد و پس از وقفه‌ای هفت‌ساله در دولت سیزدهم فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی جزیره قشم

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی منطقه آزاد قشم در یک‌سال گذشته با صرف هزینه ۲۴٫۷۷۰میلیارد ریال، به کمک رونق اقتصادی جزیره و بهبود وضعیت معیشت جامعه محلی آمده است.

جهش توسعه‌ای در قشم از مهم‌ترین سیاست‌های افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین روز شروع به‌کار در جزیره بود که دستیابی به آن، نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه راه‌ها  و ایجاد یک شبکه جامع حمل‌ونقلی است که رونق بخشیدن به اقتصاد جزیره و به‌تبع آن، افزایش کیفیت زندگی و معیشت ساکنان را ممکن می‌کند، که هدف غایی این جهش توسعه‌ای است.در رأس این پروژه‌ها، تعریض جاده ساحل جنوبی از شهر قشم تا فرودگاه بین‌المللی جزیره، به طول ۶۰کیلومتر با اعتبار ۱۵هزار میلیارد ریال است که در خردادماه امسال کلنگ‌زنی شده و قرار است ۴۹هزار قشموند را از خدمات خود منتفع کند‌.با اتمام طرح مذکور، علاوه‌بر استفاده از ظرفیت جاده، بهره‌مندی از جذابیت‌های بی‌بدیل مسیر جنوبی در کنار دریا، کاهش بار ترافیکی شهر قشم در ایام پیک گردشگری، گردشگران و ساکنان شهرهای قشم، سوزا و روستاهای تورگان، ریگو، برکه‌خلف، مسن و شیب‌دراز، دسترسی ایمنی به فرودگاه بین‌المللی جزیره خواهند داشت.

با اجرای این پروژه، محور بزرگراهی شهر قشم به بندر مسافری لافت که یکی از پررفت و آمدترین بنادر مسافری کشور است، کامل شده و سطح دسترسی و ایمنی ساکنان و گردشگران ارتقا یافته، رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم از بندر مسافری لافت تا فرودگاه بین‌المللی قشم به‌عنوان یکی از خواسته‌های دیرینه مردم جزیره، بعد از سال‌ها در دولت سیزدهم با رویکرد مردم‌محور، تکمیل می‌شود.

افتتاح پروژه محور اصلی بلوار مرکزی طولا به طول ۲٫۳کیلومتر به ارزش ۷۷۰میلیارد ریال در شهریورماه‌۱۴۰۱، نتیجه‌ای دیگر از رویکرد مردم‌محور فتح‌الهی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راستای توسعه عمرانی روستای طولا بوده است.با ادامه نهضت راه‌سازی در سراسر جزیره و بهسازی و ساماندهی مسیرهای موجود و اصلاح نقاط حادثه‌خیز، زیرساخت‌های توسعه همه‌جانبه و پایدار قشم در دولت سیزدهم فراهم می‌گردد.

واگذاری بیش از ۲۸۰هکتار زمین در طرح مسکن جوانان جزیره

از زمان ارائه طرح مسکن جوانان جزیره قشم در سال‌۱۴۰۰، تاکنون در ۸مرحله، کلنگ‌زنی‌هایی در روستاهای غربی جزیره به انجام رسیده که ۶هزار و ۱۵۷جوان بومی را از نعمت داشتن زمین و خانه بهره‌مند خواهد کرد؛ این درحالی است که از ابتدای تاسیس منطقه آزاد قشم، هیچ برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن در جزیره اجرایی نشده بود.

طرح مسکن ملی به‌عنوان یکی از وعده‌های اصلی و کلیدی رئیس دولت سیزدهم به مردم، نماینده دولت مردمی در رأس مدیریت عاملی سازمان منطقه آزاد قشم را بر آن داشت تا پیشبرد این طرح در جزیره را یکی از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته و به اجرایی کردن آن  در سال‌۱۴۰۱ اهتمام ورزد، که نتیجه آن برخوردار شدن جوانان ۴۱روستا و ۴شهر از نعمت مسکن بوده است.

اراده جدی جهت رفع چالش تامین آب شرب در جزیره قشم

انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری به روش بی‌.او‌.تی‌ جهت تامین آب شهر به ظرفیت ۱۰هزار مترمکعب در روز با سرمایه‌گذاری معادل ۲۵۵میلیارد تومان توسط شرکت فرآب، یکی از اقدامات مهم انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای رفع چالش تامین آب جزیره اجرایی و کلنگ آغاز احداث آن به زمین زده شد.

از سوی دیگر، تخصیص زمین جهت ساخت تاسیسات آب شیرین‌کن در سایت‌های پیش‌بینی شده در سلخ، تورگان و باسعیدو با روش اسمز معکوس به ظرفیت مجموعا ۱۲هزار مترمکعب (هرکدام ۴هزار مترمکعب) با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان نیز از برنامه‌هایی است که برای تامین آب جزیره در دستورکار قرار گرفته است.

انعقاد تفاهم‌نامه با شورا و شهرداری قشم درخصوص توسعه و احداث شبکه آب و فاضلاب در بافت قدیم و تاریخی با هدف ارائه خدمات زیرساخت شهری به بیش از ۲۴هزار نفر از ساکنین شهر قشم، از اقدامات صورت گرفته توسط منطقه آزاد قشم می‌باشد.

با پیگیری و مذاکره صورت گرفته میان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و وزیر نیرو، مجوز مورد نیاز برای تخصیص ۵هزار مترمکعب آب در روز در قالب خرید تضمیمی برای شهر درگهان اخذ شد.

بررسی عملکرد شرکت آب و برق و تاسیسات قشم نشان می‌دهد که از ابتدای آذرماه سال‌۱۴۰۰ تا پایان مهرماه سالجاری، ۳۳۶۰متر شبکه‌های آبی جدید در جزیره احداث شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳٫۵برابر شده و همچنین ۳۱۶۹متر به طول شبکه‌های فاضلاب در قشم اضافه شده است که بیش از چهار برابر رشد داشته است.

همچنین مطابق این گزارش، در این مدت ۲۱۱۹مشترک جدید و ۸۴۷۶نفر به جمعیت تحت پوشش شبکه آب اضافه شده‌اند که این اعداد نسبت به مدت مشابه در یک سال گذشته، بیش از ۱۴برابر رشد نشان می‌دهد.

براساس گزارش شرکت آب و برق و تاسیسات قشم، در بهار سال جاری ظرفیت تولید آب در شهر قشم به بیش از ۳۰هزار و ۷۰۰مترمکعب و ظرفیت تولید آب در روستاهای جزیره به ۴۲هزار و ۴۰۰مترمکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، به ترتیب ۱٫۵ و ۱٫۷برابر شده است.

مثبت شدن تراز تجاری منطقه آزاد قشم برای نخستین‌بار

تراز تجاری منطقه آزاد قشم برای نخستین‌بار در تاریخ این منطقه طی یک‌سال گذشته مثبت شده است که نشان دهنده حرکت روبه رشد تولید و صادرات و رونق اقتصادی در جزیره است.

رونق تولید و بهبود وضعیت تجارت خارجی و افزایش صادرات یکی از برنامه‌های اولویت‌دار افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین روزهای شروع به‌کار در جزیره بود؛ اتفاقی که در سایه آن علاوه‌بر ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی جزیره نیز منجر شود.

براساس آمار گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، در طول شش‌ماهه نخست سالجاری بیش از ۱۸۰میلیون دلار دلار صادرات از محل تولید به خارج از کشور انجام شده است.

همچنین، از ابتدای سالجاری بیش از ۲۴۰میلیون دلار دلار صادرات از محل تولید به داخل کشور و ۱۸میلیون دلار نیز صادرات مجدد در منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.

از طرف دیگر، میزان واردات به منطقه آزاد قشم از ابتدای سال جاری ۱۳۵میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۹درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین در طول یک‌سال گذشته ۱۰۲مورد کارت بازرگانی صادر و ۴۰۷مورد کارت بازرگانی تمدید شده است.

بررسی گزارش‌های حوزه شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم نیز نشان می‌دهد که از ابتدای سالجاری، حدود ۱۵۰۰تن میگو در کراپ اول و ۱۶۰۰تن ماهی از قفس‌های پرورش ماهی در قشم تولید شده است.

همچنین در حوزه نفت و انرژی طی یک‌سال گذشته با صدور و تمدید ۲۲مورد مجوز نفتی و پالایشگاهی در منطقه آزاد قشم و برای ۱۱۱۶نفر نیز اشتغال ایجاد شده و بیش از ۲۲هزار و ۶۱۰میلیارد ریال نیز تولید صورت گرفته است.

دریافت کارت سبز ژئوپارک جهانی قشم، افتخاری برای ایران

ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، مناطق جغرافیایی منفرد و یکپارچه‌ای هستند که در آنها سایت‌ها و چشم‌اندازها از ارزش‌های زمین‌شناسی بین‌المللی با یک مفهوم جامع از حفاظت، آموزش و توسعه پایدار، مدیریت می‌شوند. ژئوپارک جهانی یونسکو، از میراث زمین‌شناختی منطقه در پیوند با تمام جنبه‌های میراث طبیعی و فرهنگی استفاده می‌نماید تا آگاهی و درک از مسائل کلیدی پیش‌روی جامعه مانند استفاده پایدار از منابع زمین، کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و مخاطرات طبیعی را ترویج دهد. با افزایش سطح آگاهی در زمینه اهمیت میراث زمین‌شناختی منطقه در تاریخ و جامعه امروزی، ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به مردم محلی احساس غرور و افتخار نسبت به سرزمین خود و تقویت هویت منطقه را می‌دهند. ایجاد شرکت‌های نوآورانه محلی، مشاغل جدید و دوره‌های آموزش باکیفیت به عنوان منابع جدید درآمدزایی از طریق ژئوتوریسم، در عین حالی که منابع زمین‌شناسی منطقه نیز حفاظت می‌شود.

ژئوپارک جهانی قشم نیز به عنوان نخستین ژئوپارک ثبت شده منطقه خاورمیانه، به یک برند در حوزه میراث زمین‌شناختی، طبیعی، ناملموس و توسعه گردشگری تبدیل شده است.

ژئوپارک‌های جهان هر چهار سال مورد ارزیابی کارشناسان یونسکو قرار می‌گیرند و در صورت تایید، موفق به دریافت کارت سبز و تمدید عضویت به مدت چهار سال می‌شوند و در غیر این‌صورت با کارت زرد یا قرمز که به معنی تعلیق و لغو عضویت می‌باشد، روبه‌رو می‌گردند.

به گفته فتح‌الهی؛ ژئوپارک جهانی قشم با جلب‌نظر ارزیابان یونسکو، به عنوان نمونه ژئوپارک موفق در دنیا نیز معرفی شده تا سایر کشورها نیز از دانش و تجربیات این میراث گرانبها برای توسعه ژئوپارک‌ها استفاده کنند.

موقعیت ویژه جغرافیایی جزیره قشم و تاریخچه‌ آن باعث شکل‌گیری تنوع زیستی منحصر‌به‌فرد در این جزیره و سواحل آن شده است و میراث طبیعی قشم را به یکی از بی‌بدیل‌ترین مناطق زیستی جهان تبدیل نموده است.

جلوگیری از فروش بی‌رویه زمین در جزیره قشم

موضوع جلوگیری از فروش بی‌رویه و بی‌حساب زمین در منطقه آزاد قشم، یکی از برنامه‌هایی بود که طی یک‌سال گذشته تحت مدیریت افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم با جدیت در دستورکار قرار گرفته است.

در دوره‌های گذشته، فروش زمین، مهم‌ترین منبع درآمدی سازمان منطقه آزاد قشم برای تامین درآمد بود که با برنامه‌ریزی خوب صورت گرفته طی یک‌سال گذشته شاهد حذف خام‌فروشی اراضی ملی و دولتی در جزیره قشم بودیم.

با برنامه‌ریزی صورت گرفته در حوزه املاک و مستغلات سازمان منطقه آزاد قشم، علاوه‌بر افزایش رضایت عمومی در زمینه تامین زمین موردنیاز ساکنان جزیره، موجب بهبود شاخص درآمدی و تحقق ۱۰۰درصدی درآمد پیش‌بینی شده برای این حوزه بوده‌ایم.

جلوگیری از فروش بی‌رویه زمین در جزیره قشم و حرکت به سمت منابع درآمدی پایدار، از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در دوران جدید مدیریتی سازمان منطقه آزاد قشم بوده که با موفقیت درحال انجام است.

افتتاح بزرگترین پروژه پرورش ماهی در قفس ایران در قشم

فاز اول پرورش ماهی در قفس شرکت اندیشه شیلات قشم واقع در روستای گامبرون-‌بندر سلخ قشم با ۸قفس و مجموع ظرفیت یکهزار تن به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت این پروژه در فاز نهایی با ۴۰قفس، به ۵هزار تن خواهد رسید که در چشم‌انداز آینده به ۱۰هزار تن می‌رسد و دو گونه ماهی سی‌باس و سیبریم در این طرح پرورش داده خواهد شد.

میزان سرمایه مورد‌نیاز برای بهره‌برداری این پروژه در فاز نخست ۳۰۰میلیارد ریال سرمایه در گردش ریالی و ۸۷۰هزار سرمایه ارزی در نظر گرفته شده است.

برای بهره‌برداری از این پروژه در فاز نهایی نیز ۵هزار میلیارد سرمایه ریالی و ۶میلیون یورو سرمایه ارزی پیش‌بینی شده است.

این طرح در فاز نهایی برای ۱۵۰نفر به صورت مستقیم و ۶۰۰نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد کرد.

توسعه و ایجاد ظرفیت ۱۰هزار تن ماهی، بومی‌سازی و ساخت شناوری‌های پشتیبانی قفس و شناور غذادهی اتوماتیک، احداث مرکز تکثیر و تولید ۲۰میلیون قطعه بچه ماهی، احداث واحد عمل‌آوری و بسته‌بندی و احداث کارخانه تولید خوراک آبزیان را جزو چشم‌اندازهای آتی این پروژه می‌باشد.

پیوستن قشم به زنجیره تولید محصولات فولادی کشور

راه‌اندازی صنایع بزرگ با افزایش تولید در جزیره و اشتغالی که به همراه دارد، پیشرانی برای تحول اقتصادی در قشم خواهد بود.

احداث شرکت ایلیا استیل آریا قشم با ۲۰۰هزار میلیارد ریال اعتبار، در شهرک صنعتی کاوه قشم در مساحتی به وسعت ۹۷هکتار و ظرفیت تولید ۳۰۰هزار تُن ورق استیل ضدزنگ، آغازگر رشد و ایجاد اشتغالی پایدار برای ۱۸۰۰نیروی بومی به‌صورت مستقیم است.

محصول نهایی این شرکت تولید ورق نورد سرد و گرم فولاد ضدزنگ برای استفاده در صنایع فلزی داخلی و خارجی خواهد بود.

افتتاح پروژه‌های نفتی و صنعتی

با حضور افشار فتح‌الهی در جزیره قشم، بسیاری از پروژه‌های صنعتی، نفتی، پالایشگاهی و دانش‌بنیان با رفع موانع اداری و اجرایی به مرحله بهره‌برداری رسیدند.

افتتاح واقعی پالایشگاه نفت قشم، یکی از این پروژه‌های شاخص است. این پروژه در دولت دوازدهم و قبل از تکمیل و رسیدن به مرحله بهره‌برداری در قالب «پیش‌راه‌اندازی» افتتاح شد، پالایشگاه نفت فوق‌سنگین قشم بود که ۲۵دی‌ماه سال‌۱۳۹۹ درحالی که هنوز مراحل ساخت آن ادامه داشت، توسط رئیس دولت دوازدهم افتتاح شد.

توضیحات قاسم محمودی مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم درخصوص ظرفیت‌های این پالایشگاه، تماما مبتنی‌بر آینده بود. وی توضیح داد که ساختار این پالایشگاه به‌گونه‌ای طراحی شده که برای رسیدن به مرحله تولید باید هر دو فاز آن تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد. با این حال، به گفته مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم در ۲۵دی‌ماه سال‌۱۳۹۹ تا آن زمان فقط ۲۰درصد کار تاسیسات زیربنایی فاز دوم انجام شده بود.

با جلسات مستمر در دولت سیزدهم در جهت رفع مشکلات تکمیل این پالایشگاه، در اسفند‌۱۴۰۰ به تدریج مراحل تکمیل این پالایشگاه انجام شد و پس از گذشت یک‌سال از افتتاح اولیه آن در دولت قبل، این پالایشگاه به تازگی آماده گرفتن نفت سنگین شده است. بدین ترتیب با جاری شدن نفت سنگین در لوله‌های پالایشگاه قشم، عملا مرحله تولید این پالایشگاه شروع شد.

افتتاح بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم

افتتاح بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم به ظرفیت ۳۲۰مگاوات و ۲۵پروژه عمرانی، شهری و بهسازی به صورت ویدئوکنفرانسی توسط ریاست محترم جمهوری با حضور افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز بخشی دیگر از پروژه‌های شاخص بود.

نیروگاه پاسارگاد با توان اسمی ۳۲۰مگاوات و توان عملی ۲۹۳مگاوات، اوایل اردیبهشت‌ماه به شبکه سراسری برق متصل شده بود. این پروژه از هیچ منبع مالی و تسهیلات دولتی نظیر صندوق توسعه و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده است و تمام سرمایه این پروژه به میزان ۹۵میلیون یورو توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تامین شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی پاسارگاد قشم یکی از پروژه‌های زیرساختی مهم برای توسعه جزیره قشم به‌شمار می‌رود.

بهره‌برداری از مزرعه پرورش میگو فوق‌متراکم

شروع بهره‌برداری از ۶۶مخزن پرورش میگو به شیوه فوق‌متراکم شرکت کیان یزدان قشم با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم انجام شد.

شرکت کیان یزدان قشم با فعالیت در حوزه پرورش میگو به شیوه فوق‌متراکم در ۱۰هکتار وسعت و سرمایه‌گذاری ۲۴۰میلیارد ریالی، سعی کرده باتوجه به محدودیت منابع زمین در جزیره قشم، به بالاترین نرخ فعالیت در هر هکتار دست یابد.

این شرکت با توان تولید ۶۴تن میگو در هر هکتار، ۲۵۰مخزن پرورش دارد که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در مرحله آزمایشی کار خود، ۶۶مخزن را به بهره‌برداری رساند.

انتظار برداشت از مخزن‌های به بهره‌برداری رسیده، ۳۰تن میگو است که به منظور تامین امنیت غذایی، به بازار کشور عرضه خواهد شد.

سهم دانش‌بنیان‌ها از توسعه منطقه آزاد قشم

حمایت و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد قشم، یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده مدیریتی افشار فتح‌الهی در یک‌سال گذشته و همسو با شعار سال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» بوده است.براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این واحدهای دانش‌بنیان علاوه‌بر تولید محصولات جدید با توجه به نیاز منطقه و کشور، امکان صادرات تولیدات و کسب درآمد ارزی را فراهم کرده و به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار در منطقه آزاد قشم کمک می‌کند.از طرف دیگر برای توسعه فعالیت‌های دانش‌محور و توان‌افزایی نیروی انسانی و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف، از ابتدای سال جاری ۸دوره آموزشی با موضوعاتی ازجمله مشاورین املاک و مستغلات، آشنایی با بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، تجارت ارزهای دیجیتال و رمزارزها و برگزاری کارگاه آموزشی زبان برای کودکان دایر شده است.

افتتاح پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران در قشم

قشم نیازمند رشته‌های تخصصی با اولویت زیست‌بوم منطقه است و حضور پردیس دانشگاه تهران در قشم که مهم‌ترین و بهترین دانشگاه کشور می‌باشد‌، فرصتی برای توسعه اقتصادی مشاغل سنتی جزیره بر پایه علم روز است.

موقعیت ویژه قشم امتیازی ارزشمند برای جذب دانشجویان خارجی و بین‌المللی است که در کنار اعتبار علمی دانشگاه تهران در سطح دنیا، می‌تواند به فرصتی برای درآمدزایی اقتصادی تبدیل گردد؛ ضمن این‌که سفیران فرهنگی برای کشور در دنیا تربیت کند.