تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3483114
شناسه : 3483114
تاریخ :
رشد 3 برابری ورود پول حقیقی به بورس؛ پر رونق‌ترین روز بورس در سال 1402 رقم خورد اقتصاد ایران: ورود پول حقیقی به بازار سرمایه در جریان معاملات امروز، رشد 3 برابری داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بازار سرمایه در سال جدید خیال توقف ندارد و در چهارمین روز معاملاتی سال جدید نیز روند صعودی بورس ادامه دار بوده است. بازدهی 3 برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می‌دهد، باز هم سهامداران به سمت نمادهای کوچک بورسی حرکت کرده‌اند.

بازار امروز نسبت به روز گذشته رشد بیشتری داشت و شاهد تقاضای بیشتر و رشد ورود پول حقیقی به بازار سهام نیز بودیم. علاوه بر این ارزش معاملات خرد یک بار دیگر به رقم 10 هزار میلیارد تومان رسید که نشان می ‌دهد امروز پررونق‌ ترین روز بازار در سال 1402 بوده است.

با توجه به رشد عرضه در ساعت پایانی معاملات امروز، برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به تعطیلات پیش رو، ممکن است فردا وقفه‌ای در روند صعودی بورس ایجاد شود، اما به نظر نمی‌رسد شاخص‌ها سنگرهای جدید را از دست بدهند. شاخص کل بورس در کانال 2 میلیونی مستقر شده و شاخص هم وزن به محدوده 600 هزار واحدی رسیده است.

* بورس در سال 1402 می‌تواند رشد خوبی داشته باشد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه گفت: بورس، پس از ورود به کانال 2 میلیون واحدی، در صورتی که بتواند مقاومت نیمه این کانال را رد کند، وارد محدوده‌‌های جدیدی می‌شود که معامله ‌گران را به رشد قیمت‌ها و بازدهی بیشتر سرمایه گذاری در بورس امیدوار خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید، انتظار می ‌رود در سال ۱۴۰۲ بسیاری از شرکت‌‌ها بتوانند از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و با رشد تولیدات خود، طبعا شاهد رشد بازار سرمایه باشیم و در این راستا بازدهی خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شرکت‌های بورسی در ماه‌های گذشته با رشد خوبی همراه بوده‌اند که در صورتی که این رشد ادامه داشته باشد، می‌تواند روند صعودی بورس در سال جدید نیز ادامه دار باشد.

* بازدهی 2.5 برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل

در جریان معاملات امروزبورس، شاخص کل با صعود 15 هزار و 210 واحدی نسبت به روز دوشنبه، تا سطح 2 میلیون و 44 هزار و 408 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 75 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با رشد 11 هزار و 738 واحدی در رقم 609 هزار و 998 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 1.96 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 236 واحدی به رقم 25 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن در فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش 2 هزار و 426 واحد به سطح 106 هزار و 245 واحد رسید.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 51 هزار و 260 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 36 هزار و 532 میلیارد تومان بود که 71 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

 ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 54 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم هفته است.

* رشد 288 درصدی ورود سرمایه حقیقی به بازار سرمایه

امروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت بود و 719 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد که نسبت به دیروز رشد 3 برابری معادل 288 درصد را نشان می‌دهد.

امروز نماد توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین)، وبصادر (بانک صادرات) و اخابر (شرکت مخابرات ایران) بیشترین ورود پول را داشتند.

* تنها یک نماد در صف فروش باقی ماند

در جریام معاملات امروز، 615 سهم با رشد قیمت و 157 نماد نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات سه‌شنبه، 123 نماد صف خرید داشتند و یک نماد با صف فروش مواجه بود. ارزش صف‌های خرید به 966 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 6 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وکغدیر (شرکت بین المللی توسعه صنایع معادن غدیر)، شملی (شرکت ملی شیمی کشاورز) و همراه (شرکت ارتباطات سیار ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر در پایان معاملات اکثر صف‌های فروش جمع آوری شدند و تنها نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) صف فروش داشت.