تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3482941
شناسه : 3482941
تاریخ :
اصلاح الگوی کشت و توسعه زراعت با بهره گیری از تکنولوژی اقتصاد ایران: یک کارشناس بخش کشاورزی گفت: بهره برداری‌های غیراصولی از منابع آب زیرزمینی و کشت محصولات با راندمان پایین مصرف آب، موجب شده علاوه بر اتلاف آب، تولید محصولات استراتژیک در اولویت قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، اصلاح الگوی کشت یکی از اولویت‌هایی است که در بخش کشاورزی از سوی دولت پیگیری می‌شود. کیوان فرهنگ آسا، یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در این باره به مهر گفت: کشور ما در کمربند خشکی دنیا واقع شده و طی دهه اخیر نیز دوره‌های خشکسالی متعددی را شاهد بوده‌ایم. متأسفانه بهره برداری‌های غیر اصولی از منابع آب زیر زمینی برای کشاورزی و کشت محصولات با راندمان پایین مصرف آب، موجب شده علاوه بر اتلاف آب کشور، تولید محصولات استراتژیک و مهم در اولویت قرار نگیرد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در راستای مدیریت بهینه منابع آبی و تولید محصولات مورد نیاز می‌تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت موجود کند کشت محصولات کم آب با تکیه بر آب سبز است.

این فعال بخش کشاورزی ادامه داد: بخش وسیعی از کشورمان قابلیت کشت محصولات به شکل دیم را داشته که با رعایت نکات فنی و آماده سازی بهینه خاک از طریق خاکورزی حفاظتی و تغذیه مطلوب گیاه، می‌توان توان ظرفیت نگه داری آب در خاک را افزایش داده و بدون آسیب به منابع آب و خام محصول مورد نیاز کشور را تأمین کرد.

وی یادآور شد: گلرنگ از جمله گیاهانی است که دارای بیشترین مقاومت به شرایط نامساعد محیطی از جمله تنش‌های خشکی حاکم نامناسب بودهو با توجه به درصد قابل توجه روغن دانه و گلچه و کاه ارزشمند از مناسب‌ترین گیاهان برای توسعه کشت در مناطق دیم است. از همین رو برخی از شرکت‌های فعال زراعت در کشور سال گذشته نسبت به کشت ۱۰۰ هکتار گلرنگ در اراضی تحت مالکیت خود در شرایط دیم در یکی از استان‌های کشور اقدام کرده و با برداشت دانه و گلچه گلرنگ که به لحاظ اقتصادی از کشت غلات در تناوب سودمندتر بود نسبت به توسعه این محصول مبادرت کرده‌اند.

فرهنگ آسا با بیان اینکه سال گذشته برنامه ریزی شد تا ۲۵۰ هکتار گلرنگ به شکل دیم و کشت بهره در تناوب با محصولاتی نظیر نخود و گندم انجام شود، گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲۰ تن دانه و ۸ تن گلچه از این کشت برداشت شود.

این کارشناس بخش کشاورزی اضافه کرد: با توجه با امکان توسعه این زراعت برای تولید روغن و کنجاله مورد نیاز کشور در بخش‌های وسیعی از دیمزارها در صورت پیگیری کشت این محصول توسط متولی کشاورزی کشور و همراهی با کشاورزان در قالب کشت قراردادی می‌توان بدون آسیب به منابع آب زیرزمینی نسبت به افزایش درآمد کشاورزان و تولید بخشی از روغن مورد نیاز کشور اقدام کرد.