تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3481662
شناسه : 3481662
تاریخ :
نقش خرگوش های باستانی در نمایشگاه ۱۴۰۲ موزه ملی اقتصاد ایران: نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ای عنوان نمایشگاهی است که در موزه ملی ایران برپا شده و تا پایان ایام نوروز ۱۴۰۲ به صورت رایگان میزبان بازدیدکنندگان موزه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، یکی از رویدادهای این روزهای موزه ملی ایران نمایشگاهی با عنوان نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ملی ایران است که به مناسبت فرارسیدن نوروز ۱۴۰۲ برپا شده است.

از آنجا که در باور طالع‌بینی نماد امسال خرگوش شناخته شده، منتخبی از آثار این موزه که به خرگوش اشاره دارند، در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. این نمایشگاه شامل اشیا شاخصی از سفال، فلز و کاغذ، نگارگری و … مربوط به دوره‌های اسلامی است که هرکدام این جانور را در موقعیتی متنوع و با مفاهیم خود نمایش می‌دهد.

بازدیدکننده در هفت اثر اسلامی پیش روی خود می‌تواند به توانایی، اندیشه و خلاقیت بیانی و سبک هنرمندان دوره‌های گوناگون اسلامی ایران در خلق آثار متفاوت با مضمونی مشترک تأمل داشته باشد.

خرگوش، پستانداری چابک و زیرک است که در بسیاری از آثار و متون ادبی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. این پستاندار در زیر گونه شرقی و غربی در ایران زیست می‌کند و از نظر ظاهری دارای اندامی کشیده، گوش‌هایی بلند، دمی بلندتر از نژادهای اهلی و پاهای بسیار قوی است که به راحتی از دست شکارچیان می‌گریزد. خرگوش‌ها بیشتر شب‌زی هستند و فعالیت آنها تا سپیده دم ادامه دارد. اما شکارهای مورد توجه‌ای برای سگ، شغال و بویژه یوز هستند.

این رویداد فرصتی مناسب برای کارگاه‌های هنری کودک و نوجوان فراهم آورده تا این افراد پس از بازدید این نمایشگاه در صورت تمایل نقاشی با موضوع خرگوش برگرفته از این آثار را برای موزه ملی ایران به یادگار گذارند و به همین منظور نمونه‌هایی از این نقش‌مایه‌ها نیز پیشتر طراحی و در اختیار کودکان قرار می‌گیرد تا بتوانند به تکمیل طرح و رنگ آمیزی آن هم اقدام کنند و ساعتی بیشتر به همنشینی با فرهنگ و هنر ایرانی مشغول باشند.

نمایشگاه نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ملی ایران واقع در طبقه دوم موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شده و تا پایان ایام نوروز همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ پذیرای عزیزان و دوستداران فرهنگ و هنر است.

بازدید از نمایشگاه‌های نوروزی موزه ملی ایران رایگان بوده و تنها به تهیه بلیت ورودی موزه ملی ایران نیاز دارد. آخرین ساعت تهیه بلیت ۴۵ دقیقه پیش از پایان کار موزه ملی ایران در این ایام یعنی ۲۰:۱۵ خواهد بود.

غیر از برپایی نمایشگاه ویژه نوروز ۱۴۰۲، امسال افراد دارای آسیب‌های بینایی از این پس می‌توانند از وبگاه موزه ملی ایران استفاده کنند.

به منظور استفاده از این امکان جدید در وبگاه موزه مادر کشور که در بخش فارسی راه‌اندازی شده نیاز به هیچ گونه دستگاه خاصی نبوده و کاربران گرامی کافی است تا اقدام به نصب مرورگر مایکروسافت اِج کرده (Microsoft Edge) و یا در صورت تجهیز دستگاه به این مرورگر، تنها نیاز به بروزرسانی آن به آخرین نسخه موجود است. سپس با مراجعه به وبگاه و فشردن نمادی به شکل آدمک آبی در قسمت سمت راست بالای صفحه از کلیه موارد امکان بازدید فراهم می‌آید.

بازدیدکنندگان دارای آسیب‌های بینایی می‌توانند با مراجعه به موزه ملی ایران از نمایشگاه لمس‌تاریخ واقع در موزه ایران باستان و همچنین بخش اختصاصی این عزیزان در این موزه با فرهنگ، تمدن و هنر ایران در دوره‌های مختلف آشنا شده و با لمس نمونه‌های بازآفرینی شده آثار موزه ملی ایران میراث فاخر سرزمین خود را به نظاره و تأمل بنشینند.