تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3480563
شناسه : 3480563
تاریخ :
کرمانشاه جهانشهر خلاق غذا و شیرینی های خوشمزه اقتصاد ایران: کرمانشاه- مردم استان کرمانشاه در ایام نوروز از مسافران نوروزی با شیرینی‌ها و نان‌های سنتی و محلی خود پذیرایی می کنند و طعم بی نظیر شیرینی‌های مخصوص کرمانشاه در خاطر میهمانان ماندگار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  - رؤیا متکیائی: نوروز از بزرگترین جشن‌های باستانی و نماد شادی و نشاط ایرانیان از روزگاران قدیم با آداب و رسوم ویژه خود در هر نقطه از سرزمین زیبای ایران برپا می شده و یکی از این رسوم زیبا پذیرایی از مهمانان نوروزی با غذاها و نان‌ها و شیرینی‌های خوشمزه و خاص هر منطقه است.

بهار با تمام زیبایی اش طراوت و سرسبزی، قشنگ‌ترین عیدی تمام روزگاران را با سنت‌های دیرینه نوروزی به خانه‌ها می‌آورد و مردم با تقسیم شادی‌هایشان در اول سال می‌کوشند تا بهترین ساعات را در کنار یکدیگر خلق کنند.

برای ما ایرانیان عید نوروز و پذیرایی از مهمان اهمیت بسیاری دارد و سعی می‌کنیم از میهمان در عید نوروز با بهترین خوراک‌ها و شیرینی‌ها پذیرایی کنیم و مردم استان کرمانشاه به عنوان جهان‌شهر خلاق خوراک در ایام نوروز در کنار پخت غذاهای متنوع شیرینی‌های خاص خود را آماده کرده و دیدوبازدیدهای عید را شیرین‌تر می‌کنند.

پخت انواع نان و شیرینی عید از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم کرمانشاه است که هر سال قبل از شروع سال جدید تکاپو برای آن آغاز شده و تا فرا رسیدن روز طبیعت برای پذیرایی از مهمانان نوروزی ادامه دارد.

در گذشته‌های دور که انواع شیرینی به صورت بازاری در دسترس همه نبود، نان‌ها و شیرینی‌های مخصوص هر شهر و روستا یکی از ارکان اصلی سفره عید مردم برای پذیرایی از مهمانان به شمار می‌رفت که با گذشت سال‌ها هنوز هم بخش جدایی ناپذیر سنت مردم این دیار در نوروز است.

شیرینی‌های سنتی کرمانشاه بسیار خاص و و البته خوشمزه است و رایج‌ترین شیرینی‌های سنتی و بومی این استان تاریخی و زیبای کشورمان، نان برنجی، شیرینی کاک، نان برساق، شیرینی بژی و شیرینی شکری و نان خرمایی و شیرینی نخودی است.

کرمانشاه جهانشهر خلاق خوراک

در کنار طبیعت بی نظیر و آب و هوای مطبوع و دل انگیز استان کرمانشاه و آثار زیبای تاریخی و کهن که نشان از قدمت و فرهنگ و تمدن و شکوه دیرینه این استان دارد خوراک‌ها، غذاها، نان‌ها و شیرینی‌های این استان نیز از جاذبه‌های گردشگری بی مانند ایران زمین به شمار می‌رود.

پخت غذاهای محلی، شیرینی‌های محلی، نان سنتی و محلی و ساخت صنایع دستی سنتی و عشایری از جمله مواردی است که در ایام نوروز در سیاه چادرها، بازارها و مراکز خرید به منظور معرفی به گردشگران و مهمانان نوروزی صورت می‌گیرد و طعم به یادماندنی شیرینی‌های کرمانشاه کام مسافران را شیرین می‌کند.

نان برنجی سوغات اصلی کرمانشاه

نان‌برنجی معروف ترین شیرینی کرمانشاه است که از شهرتی مثال زدنی در سراسر ایران برخوردار است. شیرینی لطیف، لذیذ و فوق‌العاده بهترین بهانه‌ای است که می‌توان برای داشتن دورهمی‌های شبانه‌ی خانوادگی در نظر گرفت.

کرمانشاه جهانشهر خلاق خوراک

البته همانگونه که می‌دانید در برخی از استان‌های دیگر نیز این خوراکی خوشمزه و دوست‌داشتنی به‌عنوان سوغات و شیرینی سنتی آن‌ها شناخته شده است. آشپزان استان کرمانشاه با ترکیب موادی مانند کره یا روغن کرمانشاهی، گلاب، زعفران، آرد تهیه شده از برنج، تخم‌خرفه، شکر و سیاه‌دانه به تهیه و طبخ این خوراکی سنتی و بومی کشورمان می‌پردازند و پیشنهاد می‌کنیم نان‌برنجی را در کرمانشاه تهیه کنید و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید.‌

شیرینی کاک

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی ایرانی که بسیار خوشمزه و لذیذ است، «کاک» نام دارد. این شیرینی بومی استان کرمانشاه بوده و از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است این شیرینی از ورقه‌های بسیار نازک خمیر تهیه می‌شود که با استفاده از ساچ‌های ویژه‌ای تهیه می‌شود. کاک بسیار خوشمزه، سبک و مملو از انرژی است که مصرف آن در کنار فنجانی چای تازه‌دم و خوش‌عطر، دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز خواهد بود. مردم استان کرمانشاه با ترکیب موادی همچون آرد گندم، شکر، تخم‌مرغ، دارچین، روغن، هل، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و آب، شیرینی کاک را تهیه می‌کنند و جالب است بدانید که طرز تهیه این خوراکی سنتی در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور به لیست میراث معنوی کشور پیوست.

بژی شیرینی محبوب کرمانشاهیان

در رژیم غذایی مردم استان کرمانشاه تنوع جالب و بی‌نظیری از شیرینی‌های سنتی و بومی زبانزد غذا دوستان و مردم گوشه و کنار کشور است از جمله این خوراکی‌های بومی شیرینی «بژی» نام دارد که بسیار خوشمزه و خوش‌عطر است و به‌عنوان نانی لذیذ هنگام صرف صبحانه، مناسب و دلپسند خواهد بود و مردم این استان با استفاده از شیر، روغن حیوانی، رازیانه، زیره، شکر، آرد (آرد مخصوص نان سنگک)، زعفران و روغن حیوانی (روغن کرمانشاهی) این خوراکی لذیذ و خوش‌عطر را تهیه می‌کنند.

کرمانشاه جهانشهر خلاق خوراک

شیرینی شکری

شیرینی شکری یا نان شکری یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که بومی استان کرمانشاه بوده و از طرفداران بسیار زیادی نیز برخوردار است و زنان این استان معمولاً نان شکری را به‌عنوان عصرانه اعضای خانواده خود تهیه کرده و لحظات شیرین و به‌یادماندنی را برای عزیزانشان فراهم می‌کنند، آن‌ها با استفاده از شکر، روغن، نمک، وانیل، آرد و تخم‌مرغ به طبخ و تهیه این خوراکی بومی و سنتی می‌پردازند.

نان خرمایی طعم شیرین فراموش نشدنی

از دیرباز با نان‌خرمایی، شیرینی خوشمزه و مقوی بومی کشورمان آشنا هستیم و این خوراکی لذیذ و دوست‌داشتنی یکی از شیرینی‌های سنتی و محلی استان کرمانشاه محسوب می‌شود که به‌دلیل داشتن خرما، بسیار مقوی و مفید است. نوشیدن فنجانی از چای داغ همراه با نان‌خرمایی‌های لذیذ و خوشمزه، بسیار دلنشین و مطبوع خواهد بود و کمتر گردشگری است که پس از سفر به این استان تاریخی کشور، نان‌خرمایی‌های خاص و فوق‌العاده‌ی آن را امتحان نکند. بانوان خوش‌سلیقه کرمانشاهی با استفاده از خرما، آرد گندم، ماست، بکینگ پودر، گلاب، کره، مغز گردو و زرده تخم‌مرغ این شیرینی سنتی را طبخ کرده و لحظات خوشی را در کنار اعضای خانواده‌شان رقم می‌زنند.

نان برساق

عطر بی‌نظیر و فوق‌العاده نان‌های محلی، هوش از سر هر انسانی خواهد برد، نان‌هایی تازه که در تنور گرم خانگی و با دستانی مملو از عشق مادران و زنان هنرمند جای‌جای سرزمین‌مان طبخ می‌شود. نان برساق از جمله نان‌های سنتی و محلی استان کرمانشاه است که در مناطق دیگری مانند استان کردستان و لرستان نیز به‌عنوان نان بومی در نظر گرفته می‌شود. نوعی شیرینی روغنی و لذیذ که می‌تواند بهانه‌ای برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر محسوب شود. مردم استان کرمانشاه با استفاده از روغن حیوانی، نمک، زردچوبه، شیر، شکر، تخم‌مرغ و آرد، این خوراکی محلی و سنتی را طبخ و میل می‌کنند. می‌توان مصرف نان برساق را هنگام ماه مبارک رمضان و به‌عنوان غذایی مناسب برای افطار در نظر گرفت.

کرمانشاه جهانشهر خلاق خوراک

کلانه غذایی پرطرفدار

شاید این نان خوشمزه را بیشتر به نام کردستان بشناسید؛ اما کلانه از نان‌های محلی کرمانشاه نیز به حساب می‌آید و این نان لذیذ از ترکیب مایه خمیر، آرد سفید، شکر، روغن مایع، پیازچه یا کنی وال و پیچک (نوعی سبزی محلی) و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. برای تهیه این نان ابتدا خمیر را آماده کرده و سپس پیازچه‌های خرد شده را وسط خمیر می‌ریزند و برای لذیذ شدن روی آن روغن یا کره حیوانی می‌زنند و سپس در تنور می‌پزند. کلانه معمولاً با دوغ ترش محلی سرو می‌شود که لذت خوردنش را چند برابر می‌کند.

نان ساجی جزئی جدایی ناپذیر از سفره مردم این دیار

به نان‌هایی که روی ظرف ساج پخته می‌شود ساجی می‌گویند. ساج در واقع ظروفی محدب و پهن هستند که آنها را روی آتش می‌گذارند و نان می‌پزند. این ظرف‌ها در انواع چدنی، سفالی، آهنی و استیل ساخته می‌شوند و پخت نان با آنها بیشتر در بین مردم لر، کرد، لک و ترک در ایران رواج دارد. معمول‌ترین نان ساجی از ترکیب آرد گندم سبوس‌دار، آب و کمی نمک تهیه می‌شود. از دیگر نان‌های ساجی می‌توان به تیری تپ تپی، فه تیره و ته کله‌ای اشاره کرد.

چنگالی

ماده اصلی برای تهیه این نان، نان ساجی است که آن را از قبل می‌پزند و پس از تکه‌تکه کردن با روغن حیوانی مخلوط کرده و سرخ می‌کنند. پس از آن نان‌ها را داخل شکر قوام آمده و زعفران غوطه‌ور می‌کنند./منبع مهر