تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3479901
شناسه : 3479901
تاریخ :
مسافران از سلامت غذاهای رستورانی مطمئن شوند اقتصاد ایران: اگر مایل هستید در رستوران‌های بین راهی غذا بخورید، باید به چند نکته توجه کنید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، خوردن غذا در رستوران‌های بین راهی، به اندازه غذاهای خانگی که تهیه کرده اید، قابل اطمینان نیستند. بنابراین، در هنگام رفتن به این قبیل رستوران‌ها، می‌بایست چند نکته را مورد توجه قرار داد.

- به جای سالاد که احتمال آلودگی آن زیاد است، ماست بخورید. انواع آلودگی‌های انگلی و میکروبی با مصرف سبزی‌ها و سالاد آلوده به بدن منتقل می‌شوند.

یک راه ساده و مطمئن این است که از منزل با خود گوجه فرنگی، خیار و لیموترش شسته شده همراه داشته باشید و در رستوران در کنار غذایی که سفارش می‌دهید، از گوجه فرنگی و خیار خرد شده که همراه خود دارید استفاده کنید.

- مصرف سس مایونز و سایر سس‌های چرب از نظر تغذیه‌ای به طور کلی توصیه نمی‌شوند. مخصوصاً در طول سفر از مصرف سس مایونز یا سس‌های خامه‌ای جدا خودداری کنید. می‌توانید با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنید.

- غذاهایی را در رستوران سفارش دهید که سس، ادویه و چاشنی زیادی نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستوران‌ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

- اگر کباب برگ یا جوجه کباب سفارش می‌دهید، تاکید کنید که کاملاً پخته شود تا در صورت وجود آلودگی اولیه، در اثر حرارت کافی از بین برود. کباب کوبیده و همبرگر یا هر غذای دیگری که در رستوران با گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود، معمولاً حاوی مقدار زیادی چربی هستند و به همین دلیل، احتمال فسادپذیری آنها زیاد است. ضمن اینکه این نوع غذاها معمولاً آنقدر حرارت نمی‌بینند که به اصطلاح مغز پخت شوند. بنابراین احتمال آلودگی میکروبی و انگلی با خوردن این غذاها که خوب پخته نشده‌اند، زیاد است.

- در رستوران حتماً همراه با غذایی که میل می‌کنید، از ماست (کم چرب و پاستوریزه)، لیموترش یا آبلیمو استفاده کنید. با مصرف این‌ها دستگاه گوارش اسیدی می‌شود و در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌شود.

- به جای نوشابه‌های گازدار، همراه با غذا دوغ کم نمک و بدون گاز سفارش دهید. نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند هستند. یک قوطی ۳۰۰ میلی‌لیتری نوشابه در حدود ۲۸ گرم (تقریباً دو قاشق غذاخوری پُر) شکر دارد و مقدار زیادی کالری وارد بدن می‌کند که نتیجه‌اش اضافه وزن و چاقی است.

- ممکن است بگویید از نوشابه‌های بدون قند یا رژیمی استفاده می‌کنیم، ولی باید بدانید که حتی نوشابه‌های بدون قند هم حاوی مقادیر زیادی فسفات هستند که از جذب کلسیم غذا که برای استحکام استخوان‌ها ضروری است، جلوگیری می‌کند و نتیجه‌اش در دراز مدت پوکی استخوان خواهد بود.