تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3477968
شناسه : 3477968
تاریخ :
واکنش وزارت خارجه ارمنستان به اظهارات علی اف اقتصاد ایران: وزارت خارجه ارمنستان به اظهارات الهام علی‌اف که گفته بود «هیچ پیمان صلحی وجود نخواهد داشت»، پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای به اظهارات الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان که در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۳ (۲۷ اسفند) در منطقه قره‌باغ گفته بود «هیچ پیمان صلحی وجود نخواهد داشت»، پاسخ داد.

به گزارش آرمن پرس، این وزارتخانه اعلام کرد: (جمهوری) آذربایجان هم‌اکنون در حال اجرای برنامه‌های اسکان مجدد در مناطق خالی از سکنه است و تلاش می‌کند حضور ارامنه را از اراضی قره‌باغ کوهستانی که اکنون تحت کنترل خود دارد، حذف کند. چنین اقداماتی نقض مستقیم بند هفت بیانیه سه‌جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ است که بازگشت امن آوارگان داخلی و پناهندگان به قره‌باغ کوهستانی و مناطق مجاور آن را تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل الزامی می‌کند. 

ایروان اعلام کرد: سیاست اسکان غیرقانونی (جمهوری) آذربایجان و ایجاد رعب و وحشت در ارامنه، اجرای مفاد بیانیه سه‌جانبه را غیرممکن می‌کند. در واقع جمهوری آذربایجان هر کاری می‌کند تا صلح در منطقه غیرممکن شود. رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به رغم بیانیه‌های به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و حاکمیت بر اساس منشور سازمان ملل و اعلامیه آلماتی در سال ۱۹۹۱ اعلام کرده که تحدید مرزی باید تحت شرایط باکو انجام شود و مکرراً به برخی نقشه‌های تاریخی اشاره کرده است. 

به نوشته این بیانیه، «(جمهوری) آذربایجان همچنان به اشغال سرزمین‌های مستقل جمهوری ارمنستان که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲۲ به صورت غیرقانونی تصرف شد، ادامه می‌دهد و عملاً کل اراضی جمهوری ارمنستان را قلمروی خود اعلام می‌کند و حتی ارمنستان را در صورت عدم رعایت تهدید می‌کند». 

در ادامه این بیانیه ایروان مدعی شده باکو همه مفاد اعلامیه‌های سه و چهارجانبه را نقض کرده و به عنوان نمونه به انسداد غیرقانونی کریدور لاچین اشاره کرده است. 

این بیانیه می‌افزاید: علاوه بر این، رئیس‌جمهور (جمهوری) آذربایجان تعهد خود برای بحث درباره حقوق و تضمین‌های مرتبط با ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی را نقض کرد و باکو در حال برنامه‌ریزی برای بحث در مورد موضوع ادغام ارامنه قره‌باغ است. هشدارهای ارمنستان درباره آماده شدن جمهوری آذربایجان برای نسل‌کشی ارامنه قره‌باغ نباید از سوی جامعه بین‌المللی نادیده گرفته شود.

ایروان همچنین ضمن این ادعا که بر اساس ارزیابی‌اش باکو برای تجاوز مجدد علیه ارمنستان آماده می‌شود، بار دیگر تاکید کرد راه‌اندازی سازوکارهای بین‌المللی برای جلوگیری از نسل‌کشی، فرستادن ماموریت حقیقت‌یاب به کریدور لاچین و منطقه قره‌باغ کوهستانی و محکوم کردن اقدامات و سیاست‌های تهاجمی جمهوری آذربایجان ضرورت دارد. ایروان در پایان تاکید کرد جمهوری ارمنستان به دستورکار صلح بر مبنای بیانیه‌های سه و چهارجانبه پایبند است. 

الهام علی‌اف اخیراً در دیدار با فرانک-والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهور آلمان اظهارات ارمنستان درباره انسداد جاده لاچین را کاملاً بی‌اساس خواند. وی مدعی شد: تردد در این جاده وجود دارد و از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰۰ خودرو و بالای ۱۵۰ فرد نیازمند به کمک پزشکی از این جاده عبور کرده‌اند. 

در بیش از سه ماه گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها دسترسی به قره‌باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنستانی آن قطع کرده‌اند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش‌بس، کماکان درگیری دارند و یکدیگر را به آماده‌ شدن برای تجاوز متهم می‌کنند.