تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3476794
شناسه : 3476794
تاریخ :
کمک ربات‌ها به بهزیستی ذهنی کارمندان اقتصاد ایران: محققان اعلام کردند که ربات‌ها می‌توانند به بهزیستی ذهنی در محل کار کمک کنند به شرطی که ظاهر درستی داشته باشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش گروه علم و پیشرفت فارس به نقل از مدیکال تک اکسپلور، محققان اظهار داشتند که ربات ها می توانند به عنوان مربیان رفاه ذهنی در محل کار مفید باشند، اما درک اثربخشی آنها تا حد زیادی به ظاهر ربات بستگی دارد.

محققان دانشگاه کمبریج مطالعه ای را در یک شرکت مشاوره فناوری با استفاده از دو ربات مربی مختلف انجام دادند که در آن 26 کارمند به مدت چهار هفته در جلسات هفتگی بهزیستی تحت مدیریت ربات شرکت کردند. اگرچه ربات‌ها صدا و حالات چهره یکسانی برای جلسات داشتند، اما ظاهر فیزیکی آن ها بر نحوه تعامل شرکت‌کنندگان تأثیر می‌گذارد.

شرکت‌کنندگانی که تمرینات سلامتی خود را با ربات شبیه به اسباب‌بازی انجام دادند، گفتند که بیشتر از شرکت‌کنندگانی که با ربات انسان‌نما کار می‌کردند، با مربی خود ارتباط برقرار می‌کردند.

از آنجایی که ربات اسباب‌بازی ساده‌تری به نظر می‌رسد، شرکت‌کنندگان ممکن است انتظارات کمتری از آن داشته باشند و در نهایت ارتباط با ربات را راحت‌تر ببینند. آن هایی که با ربات انسان‌نما کار می‌کردند دریافتند که انتظارات آنها با واقعیت مطابقت ندارد، زیرا ربات قادر به انجام مکالمات تعاملی نیست.

محققان می گویند علیرغم تفاوت بین انتظارات و واقعیت، مطالعه آنها نشان می دهد که ربات ها می توانند ابزار مفیدی برای ارتقای رفاه ذهنی در محیط کار باشند. نتایج این تحقیق امروز (24 اسفند) در کنفرانس بین المللی ACM/IEEE استکهلم در مورد تعامل انسان و ربات گزارش خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که کارفرمایان برای ارتقا و محافظت از بهزیستی روانی در محل کار اقدام کنند، اما اجرای شیوه های رفاه اغلب به دلیل کمبود منابع و پرسنل محدود می شود. ربات‌ها گزینه هایی برای کمک به رفع این شکاف هستند، اما بیشتر مطالعات در مورد ربات‌ها و بهزیستی در یک محیط آزمایشگاهی انجام شده است.

پایان پیام/