تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3475436
شناسه : 3475436
تاریخ :
شورای قیمت‌گذاری فعلا برنامه ای برای تغییر نرخ خرید تضمینی ندارد اقتصاد ایران: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:شورای قیمت گذاری فعلا برنامه ای برای تغییر در نرخ خرید تضمینی گندم ندارد و موارد مطرح شده در این خصوص شایعه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهارداشت: مصرف کود در کشور به اندازه نیمی از دنیا و در مقایسه با کشور های پیشرفته 40 درصد است؛ البته ممکن است در برخی موارد میزان استفاده از کود ها بیشتر باشد اما در 98 درصد محصولات به ویژه گندم بیش مصرفی نداریم بلکه با کم مصرفی مواجه ایم.

وی افزود: در صورتی که محصول ما از دیگر کشور ها بر می‌گردد به خاطر منطبق نبودن پروتکل های بهداشتی دو کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره بررسی جدید قیمت گندم برای سال زراعی جاری اظهارداشت: هنوز تصمیمی گرفته نشده است و تصمیم همانی است که بود.

وی افزود: اگر قرار باشد نرخ خرید تضمینی گندم ایجاد شود به طور رسمی اعلام می‌شود و موراد مطرح شده درباره نرخ خرید تضمینی گندم شایعه است و شورای قیمت گذاری در این خصوص فعلا برنامه ای ندارد.

وی در ادامه گفت: از 18میلیون هکتار اراضی کشاورزی حدود 9.5میلیون هکتار دیم است که زراعت، باغبانی و فعالیت های شیلاتی را شامل می شود. 

وی ادامه داد:باید به اراضی دیم رسیدگی کنیم که این مهم نیازمند اقدامات علمی، فنی،ترویجی، آموزشی ،پیگیری های مستمر و ساختار مشخصی است تا عملکرد در واحد سطح افزایش و هزینه ها کاهش یابد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد:باید به معیشت کشاورزان دیم کار توجه کنیم زیرا کشاورزان دیم کار از تمکن مالی ضعیف تری برخوردارند و باید از لحاظ مالی و اقتصادی توجه ویژه ای به آنها شود. به همین دلیل طی فرآیندی طرحی تهیه شد که با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بر روی آن کار و برای حضرت آقا فرستاده شد. ایشان هم با آن موافقت کردند تا این طرح مشترک از سه سال پیش شروع شود.

وی افزود: به صورت آزمایشی ابتدای طرح حدود 660هزار هکتار را زیر این برنامه بردیم و نتایج خوبی داشت. این نتایج تقدیم حضرت آقا شد و ایشان گفتند که کار بسیار خوبی است و ادامه دهید.

مهاجر در ادامه گفت:در سال گذشته با وسعت بیشتری این کار انجام شد و امسال هم در 21 استان کشور در حال اجرا است. برای مثال شاخص هایی که برای دیم در نظر می‌گیریم مانند میزان بارندگی باید به اندازه ای باشد که محصولی که کشت می کنیم به ما عملکردی بدهد که از لحاظ اقتصادی بتواند هزینه های آن را پوشش دهد. 

وی با بیان اینکه اراضی دیم در کشور پراکنده هستند، گفت: تعدادی استان داریم که بارندگی آنها در اراضی دیم کمتر از 250 میلیمتر است و امکان اینکه بتوانیم کشتی انجام دهیم که بتواند عملکرد قابل قبولی بدهد وجود ندارد و بنابراین آنها را اراضی مرتعی در نظر گرفتیم. به همین خاطر شرایط متفاوت خواهد شد.

مهاجر عنوان کرد: امسال توانستیم با سازمان نظام مهندسی کشاورزی قراردادی را منعقد کنیم که هزارنفر از فارع التحصیلان رشته کشاورزی که تجربه لازم را داشته باشند در طرح استفاده کنیم و با آموزش آنها توانستیم فناوری های جدید را در دیم زارها به کشاورزان انتقال دهیم.

  وی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون و 400هزارهکتار از این اراضی بیمه شدند، افزود:خشکسالی یکی از تهدیدهایی است که زندگی کشاورزان مناطق دیم تهدید می کند و با انجام این بیمه یک اطمینان خاطری را برای آینده کشاورزان دیم کار ایجاد کرده است و در کنار آن آخرین دستاوردهای تحقیقاتی دنیا و کشور را به صورت دستورالعمل تهیه کردیم. 

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: یکی از معضلات خاورمیانه و کشور ما فرسایش خاک است که در دیم زارها با شخم فراوان باعث فرسایش خاک می شدیم. ولی با استفاده از کارنده های عمیقکار می توانیم از رفت و آمد زیاد تراکتور و ادوات در زمین جلوگیری کنیم زیرا در یک زمان چندین کار توسط کارنده ها انجام می شود و از فرسایش خاک هم جلوگیری می شود.

مهاجر افزود: سالانه حدودا 2.5میلیون هکتار اراضی آیش داریم که این اراضی هم ایجاد فرسایش خاک می کند .برای جلوگیری از این موارد آنها را از آیش زرد به شرایط خوبی که سطح اراضی با پوشش سبز و یا علوفه پوشیده شود، تبدیل کردیم .در کنار این با کمک بانک ملی توانستیم امسال 500 میلیارد تومان با بهره 4درصد برای ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهیم که اگر کمک ستاد اجرایی فرمان امام نبود شاید نمی توانستیم به آنها برسیم.

انتهای پیام/