تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3475216
شناسه : 3475216
تاریخ :
نگرانی مردم از گرانی‌ها؛ لزوم نظارت برای کاهش دغدغه خرید شب عید مردم اقتصاد ایران: بازار عید بیش از هر زمانی زرق و برق دارد و برای خرید کردن دل هر تماشاچی را می‌برد اما نگرانی از گرانی‌ها حال خوب انسان را کم می‌کند اما مردم در این بازار تقاضای نظارت بیشتر ناظران را برای راحتی خاطر در خریدها دارند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بوی بهار که در کوچه‌های زمستان می‌پیچید نوید سال نوی، فصلی نو و آغازی نو را می دهد به همین دلیل جنب و جوش‌ها هم در خانه‌ها و هم در بازار و... بیش از قبل می‌شود چرا که شمارش معکوس برای پایان یک سال آغازی‌ست برای شروع یک سال جدید.

اگر چه بخشی از افراد جامعه با توجه به گرانی‌های کنونی این روزها قصد خرید خاصی برای عید نوروز را ندارند اما با این وجود بسیار افرادی هستند که به بازار شب عید سر می‌زنند و کالاهای مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

ما هم به بازار مرکز استان سری زدیم تا از کم و کیف خرید و فروش های عید با خبر شویم.

در اولین ورودی به بازار نگاهم به مغازه کفش فروشی افتاد که افرادی در آن مشغول خرید بودند جلو رفتم و قیمت‌ها و رضایت مشتریان پرسیدم که مادری که قصد خرید برای فرزندش داشت پاسخ داد: نسبت به سال گذشته قیمت‌ها قدری گران‌تر شده و البته ناگفته نماند که قیمت‌ها در هر مغازه و هر منطقه و محله‌ای هم با هم تفاوت دارد.

گرانی‌ها و قدرت خرید پایین مردم

وی افزود: با وجود این گرانی‌ها قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته هر چند نمی‌توان با وجود این گرانی‌ها بچه‌ها را متقاعد به عدم خرید ساخت.

از مغازه کفش فروشی که خارج شدم نگاهم به فروشنده خشکباری افتاد که البته مقداری هم سرش شلوغ بود برای ادامه گشت‌زنیم در بازار سری به این مغازه زدم.

از فروشنده پرسیدم اوضاع کسب و کارشان این روزها چگونه است که در جواب گفت: خدا رو شکر این روزها اوضاع بد نیست و امسال بعد از گذشت دو سال که به سبب کرونا بسیاری از کسب و کارها در رکود بود خوشبختانه امسال مردم بیشتر استقبال کرده‌اند.

وی بیان داشت: قیمت برخی از آجیل‌ها برای مردم گران بوده و بسیاری از خرید این گونه آجیل‌ها برای عید صرف نظر می‌کنند هر چند ما کسبه هم دوست داریم تا جایی که جا دارد با مردم بر سر قیمت‌ها کنار بیاییم اما بازهم قیمت‌ برخی از کالاها بسیار زیاد بوده و قدرت خرید وجود ندارد.

پوشاک فروشی مقصد دیگرم در بازار بیرجند بود که راهی یکی از این مغازه‌ها شدم، انواع پوشاک رنگارنگ چشم هر بیننده‌ای را جلب می‌کرد اما وقتی نگاه به قیمت‌هایی روی اتکت‌ها می‌افتاد...

یکی از مزیت‌های تحریم‌ها استقبال مردم به اجناس ایرانی است

دلیل این گرانی را از صاحب مغازه جویا شدم که در جواب گفت: قیمت‌های پوشاک نیز با توجه به گرانی اجناس و دستمزدها افزایش داشته، خوشبختانه هر چند تحریم‌ها اثرات مخربی بر پیکره اقتصاد جامعه وارد کرده اما یکی از مزیت‌های آن افزایش استقبال مردم از جنس باکیفیت ایرانی است.

از یکی از مشتریانی که قصد خرید پوشاک داشت پرسیدم دلیل خرید پوشاک ایرانی چیست که وی اظهارداشت: کالای ایرانی به ویژه پوشاک نمادی از فرهنگ و تمدن مردم این منطقه بوده هر چند به نظر می‌رسد طراحان لباس آنچنان که باید و شاید در این زمینه ورود خوبی نداشته و بیشتر فرهنگ بیگانه را ترویج کرده‌اند اما کیفیت کالای ایرانی بسیار خوب بوده و بنده با خانواده همیشه سعی کرده‌ایم تا با خرید کالای ایرانی کمکی به اشتغال مردم کشورمان کرده باشیم.

وی ادامه داد: اگر نظارت بهتری بر بازار باشد مردم راحت‌تر می‌توانند خرید کنند.

آغاز طرح نظارتی نوروز و ماه رمضان از ابتدای اسفند

علی تهوری، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: طرح نظارتی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان از ابتدای اسفندماه امسال در استان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در این طرح گشت‌های نظارتی به منظور کنترل قیمت‌ها در حال پایش و رصد بازارهای استان هستند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در این طرح نظارت ۴۰ بازرس سازمان صمت با همکاری جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی بر بازار نوروز وجود دارد.

تهوری با بیان اینکه  درج نشدن قیمت، ارائه ندادن فاکتور و گران فروشی از جمله مواردی است که بازرسان با آن برخورد می‌کنند، گفت: از هم استانی‌ها خواستاریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

گفتنی است در طرح نظارتی ویژه که از ابتدای اسفندماه جاری آغاز شده تاکنون یک‌هزار و ۶۹۰ مورد نظارت انجام و تاکنون ۵۶ پرونده تخلف ثبت و متخلفان به یک میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان جریمه نقدی متهم شده‌اند.