تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3475161
شناسه : 3475161
تاریخ :
چهارشنبه سوزی ممنوع؛ ققنوس های آتش نشان در آماده باش 100 درصدی اقتصاد ایران: مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از آماده باش 100 درصدی آتش نشانان در چهارشنبه آخر سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رفته رفته به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و همه ساله در چنین روزهایی تب و تاب برگزاری جشن شب چهارشنبه آخر سال یا شب چهارشنبه سوزی همه جا و همه کس را فرامی گیرد. البته بیشتر قشر کودکان، جوانان و نوجوانان درگیر این قضایا می شوند زیرا بزرگترها و والدین یا این سبک جشن و شادی را قبول ندارند و بیشتر سبک دوران خود می پسندند و یا فرصت انجام این کارها را ندارند. اما جوانترها انرژی و فرصت لازم را برای پرداختن به این برنامه ها دارند.

ایرانیان آریایی از دیرباز به طبیعت و پدیده های طبیعی احترام ویژه ای گذاشته و همواره در حفظ و نگهداری آنها می کوشیدند.

آتش نیز یکی از همین پدیده های طبیعی است که در نزد ایرانیان از احترام ویژه ای برخوردار بوده و این احترام و تقدس به حدی بود که بیگانگان که اطلاع دقیقی از فرهنگ غنی ما ندارند، نیاکان ما را متهم به آتش پرستی می کردند. درحالی که هرگز چنین چیزی صحت نداشته و ایرانیان هیچ گاه آتش پرست نبوده و اتفاقاً اولین قوم یزدان پرست کره خاکی، ایرانیان بوده اند و مدت ها پیش از ظهور اسلام نیاکان ما به وجود خدای یگانه اعتقاد داشته اند و این مدعا به دفعات در سنگ نبشته ها و کتیبه های یافت شده در آثار تاریخی به اثبات رسیده است.

ایرانیان، برخلاف برخی اعتقادات، شب چهارشنبه را شب "آفرینش نور" دانسته و آنرا خوش یمن می دانستند و از همین رو آخرین شب چهارشنبه سال را جشن گرفته و به شادی می پرداختند.

 این جشن یکی از آثار فرهنگی به جا مانده از نیاکان و گذشتگان ما بوده و ما باید مثل هر اثر دیگری در حفظ و نگهداری آن بکوشیم. اما متاسفانه این جشن به دلایلی از جمله سودجویی برخی افراد فرصت طلب، تبلیغات غلط بیگانگان، عدم مدیریت و کنترل این جشن و بویژه بی اهمیتی  در اجرای رسوم قدیمی نحوه برگزاری این جشن  تغیی کرده به طوریکه همه ساله در این شب شاهد تعداد زیادی مصدوم و حتی تلفات جانی در بین شهروندان  هستیم.

درباره راه های پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال و اقدامات سازمان آتش نشانی در این زمینه با قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

کدام قشر جامعه بیشتر درگیر حوادث چهارشنبه آخر سال می شوند؟

هیچکس با برپایی جشن و شادی هموطنان مخالف نیست/تلاش نیروهای امدادی این است که در  شب چهارشنبه سوری به کسی آسیبی وارد نشود

بیشترین طیفی که درگیر حوادث  شب  چهارشنبه آخر سال می شوند جوانان و نوجوانان هستند که شور و هیجان و انرژی بیشتری دارند. البته سایر سنین نیز دارای هیجانات هستند اما با تجربه خود قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود بوده و در مسیر صحیح هدایت می کنند. اما جوانان، احساساتی عمل کرده و بسیار در معرض آسیب های مختلف هستند. قطعاً هیچکس با برپایی جشن و شادی هموطنان مخالف نیست بلکه تمام تلاش نیروهای امدادی این است که در این شب به کسی آسیبی وارد نشود. خوب این است که این جشن به روش منطقی، عقلانی و پسندیده به سبکی که در گذشته اجرا می شد برگزار شود.

برای کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال بهتر است شهروندان چه نکاتی را رعایت کنند؟

 والدین نظارت بیشتری بر رفتار و کردار فرزندان خود و به ویژه جوانان داشته باشند

برای کاهش حوادث و خطرات ناشی از شب چهارشنبه سوری شهروندان باید نکاتی را رعایت کنند که امید است با رعایت این اصول هرسال از این شب و برپایی این جشن بدون کوچکترین آسیبی لذت کافی را ببرید.

در این ایام والدین نظارت بیشتری بر رفتار و کردار فرزندان خود و به ویژه جوانان داشته باشند. ارتباطات و مراودات آنان را با دوستانشان و به خصوص دوستان جدید کنترل کنند و اگر تغییرات محسوسی در رفتار آنان احساس کردند آن را مورد بررسی قرار دهند.
پدران و مادران و مربیان آموزشی و کسانی که به هر دلیلی با جوانان و نوجوانان سروکار دارند، آنان را از خطرات نزدیک شدن به مواد محترقه و منفجره آگاه کرده و با گفتگو با آنها واقعیت مراسم این شب که در گذشته به چه صورت برگزار می شده و دارای چه مراسمی بوده را برای آنان بازگو کنند.
اگر قصد برپایی جشن و روشن کردن آتش را دارید، حتماً خود در کنار فرزندانتان و سایر اعضای خانواده باشید. با این کار علاوه بر اینکه اوضاع را کنترل می کنید می توانید طرز رفتار صحیح با آتش و خاموش کردن آن را بدون اینکه آسیبی ببینند را به فرزندان آموزش دهید. ضمن اینکه می توانید فرزندان خود را با واقعیت این جشن آشنا کنید. مطمئن باشید اگر شما کنار فرزندان نباشید، آنان این جشن و آتش بازی را با دیگران انجام می دهند و قطعاً کسی به اندازه شما والدین گرامی نگران فرزندانتان نیست و احتمال وقوع حوادث بیشتر خواهد شد.

سال گذشته چند نفر در حوادث چهارشنبه آخر سال دچار آسیب شدند؟

از قرار گرفتن در کنار آتش هایی که خود آنها را روشن نکرده اید خودداری کنید. این مسئله سال های گذشته تعدادی از هموطنان را با آسیب دیدگی مواجه کرده است. به این صورت که افراد به هنگام عبور از معابر با مشاهده شعله های برافروخته یک آتش، جذب آن شده و در کنار آن قرار می گرفتند غافل از اینکه در این آتش مواد منفجره قرار داده شده و لحظاتی بعد به دلیل انفجار این مواد و پرتاب شعله های آتش یا قطعات تیز و برنده صدمات زیادی به این افراد که از این موضوع اطلاعی نداشته اند وارد شده است.

ایا آموزش های لازم در این زمینه به شهروندان داده شده است؟

خاموش کننده های خود(در منزل، محل کار و خودرو) را در دسترس قرار دهید/پاکیزه بودن محیط منزل و ساختمان کمک بسیار زیادی به کاهش حوادث می کند
در این شب ها خاموش کننده های خود(در منزل، محل کار و خودرو) را در دسترس قرار دهید. این ایام، زمانی نیست که این دستگاه ها در انبار یا دور از دسترس باشند. حتماً آنها را در دسترس خود قرار داده و آنها را چک کنید و از سلامت و آماده به کار بودن آنها اطمینان حاصل کنید. بهتر است طرز کار با این دستگاه ها را مرور کنید و آن را به فرزندان و اعضای خانواده آموزش دهید و اگر در این زمینه پرسشی دارید با مراجعه به نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی پاسخ خود را دریافت کنید.
کبریت، فندک و هر نوع وسیله آتش زنه دیگر را از دسترس کودکان دور نگهدارید.
پاکیزه بودن محیط منزل و ساختمان کمک بسیار زیادی به کاهش حوادث می کند. با توجه به انجام خانه تکانی در این ایام بسیاری از شهروندان چیزهایی را که نیاز ندارند(روزنامه باطله، مجله، کارتن اجناس، میز و صندلی مستعمل و...) به انبار، حیاط، پارکینگ و یا حتی گوشه راه پله و راهروها منتقل کرده تا در پایان کار از ساختمان خارج کنند و دور بریزند. دیدن حجم زیادی از این مواد که غالباً قابل اشتعال هستند می تواند کودکان را به برپایی یک آتش بازی دلچسب در داخل ساختمان یا پارکینگ و در مجاورت خودروهای موجود تحریک کند. مواد قابل اشتعال را از دسترس کودکان دور نگهدارید.
هرگز اجازه ندهید کودکان به تنهایی اقدام به برپایی آتش کنند.
اگر بچه ها از دست یابی به مواد قابل اشتعال در درون منزل ناامید شوند احتمال اینکه برای این مواد به سراغ مغازه های رنگ فروشی، مواد شیمیایی و یا حتی داروخانه ها بروند زیاد است. در همین جا از تمام عزیزانی که در این مشاغل مشغول خدمت و تلاش هستند تقاضا می کنیم از تحویل دادن هرنوع ماده قابل اشتعال و انفجار به جوانان و نوجوانان خودداری کنند.

نوجوانان بیشتر مواد محترقه را کجا پنهان می کنند؟
کودکان و نوجانان خود زشت و ناپسند بودن آتش بازی و بازی با مواد محترقه را می دانند و معمولاً مواد محترقه ای را که از قبل تهیه کرده اند در نقاطی از منزل مثل پشت بام، بالکن، انباری و یا حتی در کمد شخصی و کیف وسایل مدرسه خود پنهان می کنند. والدین به طور کاملاً نامحسوس، به گونه ای که به شخصیت فرزندان خدشه ای وارد نشود کمد البسه و وسایل شخصی آنان را مورد بازبینی قرار دهند و اگر موردی یافتند آنان را خطرات این کار مطلع کنند.
در صورت مشاهده هرگونه انبارداری، نگهداری، جابجایی، نقل و انتقال و... مواد شیمیایی به ویژه به صورت مقطعی و مخفیانه به سرعت مراتب را به مراکز نظامی و انتظامی اطلاع دهید. همانگونه که می دانید کار کردن با مواد شیمیایی(حمل کردن، نگهداری، انبارداری، جابجایی و...) علم و دانش خاصی را می طلبد و اینگونه نیست که هرکس با هر وضعیت و هر میزان تحصیلاتی و در هر مکان و موقعیتی بتواند وارد این کار خطرناک شود که قطعاً درگیر حادثه خواهد شد. در سال های گذشته موارد زیادی از انفجار این مواد در ساختمان های مسکونی داشتیم که به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع لازم از طرز کار با این مواد اتفاق افتاده بود و در آن تعدادی از ساکنین ساختمان ها مجروح شده و یا حتی فوت شده اند. ساکنینی که بعضی از آنان هیچ اطلاعی از نگهداری و انبارداری این مواد توسط عده ای افراد سودجو در ساختمان خود نداشته اند. بعضی از ساکنین از انجام این کار توسط دیگران اطلاع دارند اما به دلایل غیرمنطقی مثل رودربایستی های بی مورد و یا این باور غلط که با خبررسانی باعث قطع رزق و روزی آنان خواهیم شد اطلاع نداده و در زمان بروز حادثه، همگی خود را مواخذه و ملامت می کنند که ای کاش اطلاع داده بودیم و امروز شاهد از دست رفتن دوست و همسایه خود در آستانه سال جدید نمی بودیم. این اطلاع رسانی برای حفظ سلامت و ایمنی خود و خانواده شماست پس حتماً در صورت مشاهده این وضعیت مراتب را به مراجع قضایی و انتظامی اطلاع رسانی کنند.

از افتادن اشیاء مشتعل به داخل منزل جلوگیری شود
یکی از عوامل حادثه ساز پرتاب کردن فشفه، ترقه و مواد محترقه به سمت آسمان و افتادن آن روی پشت بام و بالکن هاست و اگر ماده قابل اشتعالی مثل البسه، روزنامه و... در این نقاط وجود داشته باشد احتمال وقوع آتش سوزی زیاد است. از قرار دادن هرنوع ماده قابل اشتعال در این نقاط خودداری کنید.
در این شب ها درها و پنجره ها به ویژه آن هایی که مستقیم به فضای بیرونی و به معابر و کوچه ها باز می شوند را بسته نگهدارید تا از افتادن اشیاء مشتعل به داخل منزل جلوگیری شود.
از برپایی آتش در داخل بوستان ها، باغ ها، فضای سبز و در کنار درختان خودداری کنید.
از روشن کردن آتش در داخل پارکینگ ها و در کنار خودروها خودداری کنید.
از انداختن مواد منفجره مثل کپسول های کوچک گاز، قوطی های دربسته، انواع اسپری ها(خوشبو کننده، رنگ، افشانه ها و...) به داخل آتش خودداری کنید. انفجار و پرتاب قطعات کوچک بدنه آنها و برخورد با افراد آسیب های زیادی وارد می کند.
از قرار دادن ظروف مایعات قابل اشتعال در کنار شعله های آتش خودداری کنید.
اگر قصد برپایی آتش دارید در محلی دور از مواد قابل اشتعال و بر روی زمین خشک و نه علفزار باشد و حتماً درنزدیکی خود خاموش کننده یا شیلنگ آب وجود داشته باشد.
در این شب سعی کنید از پارک کردن خودروی خود در معابر و خیابان ها خودداری کنید و حتی المقدور خودروی خود را به یک پارکینگ یا محل امن منتقل کنید.
پریدن از روی آتش به ویژه با لباس های بلند و گشاد مثل مانتو و چادر بسیار خطرناک است. بعضی از این البسه از جنس مواد نایلونی و نفتی و بسیار قابل اشتعال است و درصورت سرایت آتش به سرعت شعله ور می شود و فرد را دچار مصدومیت می کند.

نیروهای آتش نشانی از چه زمان در حال آماده باش هستند؟

سازمان آتش نشانی تهران مثل سال های گذشته در شب چهارسنبه سوری امسال نیز در آماده باش کامل به سر برده و ضمن آمادگی کلیه ایستگاه های فعال در سطح شهر، نیروهای زیادی را نیز به منظور گسترش و تامین ایمنی این شب در نقاط مختلف مستقر می کند که از ساعاتی قبل از آغاز این جشن در محل های مشخص شده حاضر شده و تا پایان و زمان عادی شدن اوضاع حضور خواهند داشت./منبع فارس