تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3473986
شناسه : 3473986
تاریخ :
در ۵ سال گذشته صورت گرفت؛ صادرات ۱۴ میلیارد دلار بنزین از طریق بورس انرژی اقتصاد ایران: مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: بورس انرژی با توجه به ماموریت‌های خود و اقتصاد مقاومتی صادرات ۱۴ میلیارد دلار فرآورده نفتی در ۵ سال گذشته و معامله ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بنزین در یک روز در سال ۹۹ را به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، علی نقوی امروز (شنبه) در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی با اشاره اینکه 19 اسفند ماه سالروز آغاز معاملات در بورس انرژی است، افزود: در یک دهه فعالیت بورس انرژی در حوزه معاملات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی اقدامات مهمی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه عرضه نفت در بورس از موضوعات حاکمیتی بوده است، ادامه داد: با تغییرات در شرکت نفت در دولت سیزدهم، راه‌اندازی بازار کاغذی نفت در دستور کار قرار گرفت و انتشار گواهی سپرده به عنوان ابرار استاندارد مورد تایید قرار گرفت.

نقوی تاکید کرد: در شهریور در هیات مدیره شرکت ملی نفت مورد تایید قرار گرفت و در بورس پذیرش شد. با همکاری سازمان برنامه این موضوع در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفت.

وی گفت: نظر ذی‌نفعان اخذ شد و از مدت دوره معاملاتی 36ماهه، معاملات ارزی، قبولی وکالت شرکت نفت، تخصیص منابع برای بازارگردانی و ورود اشخاص حقیقی به صورت غیرمستقیم و ... از مواردی است که قرار گرفت.

مدیرعامل بورس انرژی بیان کرد: بورس انرژی با توجه به ماموریت‌های خود و اقتصاد مقاومتی، صادرات 14 میلیارد دلار فرآورده نفتی در 5 سال گذشته و معامله 3 میلیون و 600 هزار تن بنزین در یک روز در سال 99 را به ثبت رسانده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش شدت مصرف بنزین و گازوییل تهدیدی برای صادرات است، ادامه داد: بعد از عرضه گواهی سپرده نفت خام آماده معامله گواهی صرفه‌جویی گاز هستیم.