تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3466339
شناسه : 3466339
تاریخ :
افزایش ۳۰ درصدی ارز ETS ؛ شائبه نفع دولت از گرانی های دلار تقویت شد! اقتصاد ایران: افزایش ۳۰ درصدی نرخ ETS در معاملات الکترونیکی ارز و از سوی بانک مرکزی، منجر به تقویت شائبه نفع دولت از گرانی ها شد!

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در قانون بودجه سال جاری، تغییر نرخ محاسبه حقوق ورودی از 4200 تومان به نرخ ETS ( معاملات الکترونیکی ارز ) مطرح و در فصل بهار اجرایی شد.

بر اساس این گزارش، طبق تصمیم بانک مرکزی نرخ ارز در این سایت بالغ بر 30 درصد افزایش یافت که نرخ پایه محاسبه حقوق گمرکی نیز به همین نسبت افزایش می یابد. باید توجه داشت مالیات ارزش افزوده نیز با توجه به این نرخ وصول می‌شود. در نتیجه درآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی از این محل افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد و هزینه‌های سنگین و قابل توجهی به واردکنندگان تحمیل خواهد شد.

در قانون بودجه سال جاری 80 هزار میلیارد تومان درآمد از محل عوارض گمرکی پیش‌بینی شده بود که حاصل افزایش نرخ محاسباتی حقوق ورودی از 4200 تومان به نرخ ETS بود. این تغییر سبب افزایش 6 برابری هزینه واردات شد و تورم وارداتی را حتی به کالاهای اساسی وارد کرد. البته دولت اقدام به کاهش حقوق ورودی و مالیات مربوط به برخی کالاها به ویژه کالاهای اساسی کرد.

با توجه به این تغییرات از ابتدای سال، سایت نرخ ارز ETS ( معاملات الکترونیکی ارز ) ذکر می‌شود. نرخ های جدید دیروز در این سایت درج و سبب ابهامات جدی در خصوص احتمال تغییر مجدد نرخ محاسباتی حقوق گمرکی شد. بر این اساس نرخ یورو از 300325 ریال دوشنبه به 399920  ریال افزایش یافت.

ابتدای سال و زمانی که قرار بود نرخ ETS جایگزین شود، واردات دچار اختلال شد که در صورت تکرار این تجربه و ماهیت کالاهای وارداتی منجر به اخلال در تولید خواهد شد. ضمن اینکه گمرک از حدود دو ماه ابتدای سال که هنوز نرخ ETS در محاسبات اعمال نشده بود مطالباتی دارد که وصول نشده و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که با توجه به تغییر احتمالی دوباره نرخ محاسباتی تکرار این مشکلات قابل پیش‌بینی است.

لازم است وزیر اقتصاد نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و به منظور جلوگیری از شائبه انتفاع دولت از افزایش نرخ ارز و مشکلات احتمالی اقدام فوری انجام دهد.