تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3466045
شناسه : 3466045
تاریخ :
پیش بینی گرانی دارو در اردیبهشت ۱۴۰۲ اقتصاد ایران: رئیس هیئت‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: عدم تخصیص بودجه مناسب و مکفی به طرح دارویاری باعث افزایش پرداخت از جیب مردم می شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمد عبده زاده، در نشست کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: واقعیت این است که در بحث تولید چشم انداز دقیقی برای آینده نداریم و افزایش قیمت‌ها موجب کاهش توان خرید مردم می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم برای سال آینده پیش بینی شده است و اگر قیمت دارو افزایش یابد مردم توان خرید را ندارند و باید به این مباحث به صورت جدی توجه شود.

عبده زاده افزود: قیمت ارز نیمایی را ۲۸ هزار تومان تعیین کردند اما بر اساس برخی اظهارات به ۳۱ هزار تومان می‌رسد و چنانچه ۵۰ درصد تورم داشته باشیم صرف نظر از قیمت مصرف کننده و بیمه باید بر اساس نصف تورم قیمت دارو را افزایش داد و متناسب با افزایش حقوق، دستمزد و هزینه‌ها به افزایش قیمت دارو هم توجه کرد.

وی یادآور شد: قیمت یک ماده جانبی پرمصرف تولید داخل از کیلویی ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۵۰ رسیده است، چگونه تولید کننده می‌تواند نسبت به خرید این ماده اقدام کند و قیمت تمام شده دارو را ثابت نگه دارد.

عبده زاده افزود: اگر قیمت ارز و همه فاکتورها را افزایش می‌دهیم باید به مباحث دیگر هم توجه کرد و به افزایش قیمت دارو و بودجه سازمان‌های بیمه گر توجه داشته باشیم.

وی گفت: بدهی‌ها معوق باعث بروز مشکلات نقدینگی در صنعت و بروز کمبود می‌شود و اگر اکنون بخواهیم مواد اولیه را تأمین کنیم ۳ ماه ترخیص آن و مباحث دیگر طول می‌کشد و تداوم وضع موجود باعث می‌شود در اردیبهشت ۱۴۰۲ با بحران روبرو شویم.

عبده زاده ادامه داد: تغییر قیمت دارو به اندازه نصف تورم کشور باید در اردیبهشت ماه انجام شود و بیمه‌ها هم پوشش لازم را داشته باشند و اگر این کار را نکنیم هزینه‌های مردم از جیب افزایش خواهد یافت؛ البته وضعیت داروهای بیمارستانی هم با چالش مواجه است و بحث قیمت گذاری در اردیبهشت ۱۴۰۲ مدیریت نخواهد شد.