تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3464877
شناسه : 3464877
تاریخ :
انتظار داریم قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان برگردد؛ تیمی از اقتصاددان‌ها برای بررسی نرخ ارز تشکیل می‌شود اقتصاد ایران: نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس گفت: افزایش قیمت دلار قابل قبول نیست و انتظار داریم در آینده نزدیک قیمت به حدود ۳۰ هزار تومان که واقعی است، برگردد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حجت‌الاسلام محمدی سبزی، ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان که با حضور دادستان کل کشور برگزار شد، افزود: مشکلات اقتصادی اخیر برای مردم گرفتاری‌هایی ایجاد کرده است و افزایش دلار و قیمت‌ها برای هیچ کسی قابل قبول نیست لذا در این راستا قرار شد تیمی متشکل از اقتصاد دان‌ها تشکیل شود تا موضوع بررسی شود چراکه چنین وضعی در شأن جمهوری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه موضوع رشد قیمت ارز قابل حل است، تصریح کرد: شاخص‌ها و‌ مولفه‌های موجود نشان می‌دهد افزایش قیمت ارز ناشی از جو روانی و بعضی اقدامات نامناسب است که با تصمیم گیری صحیح قابل حل بوده اما شرایط هم نباید اینطور باشد و انتظار داریم در آینده نزدیک با تلاش‌های انجام شده قیمت به حدود ۳۰ هزار تومان که واقعی است، برگردد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس گفت با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ساوه اضافه کرد: ما در چند موضوع قضایی در سطح کلان و شهرستان مشکلاتی داریم که بخشی از مشکلات به وضع برخی قوانین برمی گردد که باید اصلاحاتی روی آن با ارائه لایحه از طرف دولت و قوه قضاییه صورت پذیرد تا به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: زیرا طرح‌های زیادی در صف بررسی قرار دارد و ممکن است کار را به تاخیر بیاندازد.
سبزی با اشاره به برخی ترک فعل‌های انجام شده در ساوه بیان کرد: سال‌های قبل تهاتری بین راه و شهرسازی و اوقاف انجام شده است و

بلاتکلیف مانده‌‌اند و بین پاسکاری دو اداره دچار مشکلاتی شده‌اند که دادستانی باید به عنوان مدعی العموم این حق الناس را رفع کند.

وی با اشاره به موضوع مسکن در شهرستان ساوه نیز گفت: دولت قبلی افتخار میکرد که خانه‌‌‌‌ای نساخته است و اکنون مردم با خرید زمین‌ها از دلالان خانه‌‌های خود را در حاشیه شهر ساخته‌اند و بعضی از آنها با مشکل ملی بودن زمین های خود مواجه گشته‌اند که باعث بروز معضلاتی برای مردم شده است لذا باید بلافاصله این موضوع تعیین تکلیف شود و زمین‌ها با رعایت قانون در اختیار مردم قرار بگیرد تا معضل زمین و مسکن در ساوه رفع شود.

سبزی با بیان اینکه جز شهرهایی هستیم که بیشترین اراضی ملی را دارد، گفت: اگر زمینه آماده سازی این اراضی انجام شود و به مردم به صورت قانونی داده شود، مردم از آن استقبال می‌کنند ضمن اینکه صنایع نیز برای ساخت خانه برای کارگران خود اعلام آمادگی کرده اند که می توان با تعیین تکلیف زمین های مذکور قدم بلندی در ایجاد مسکن در این شهر برداشت.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس گفت: نمی شود که خانه‌های ساخته شده در حاشیه شهر را به کلی تخریب کرد لذا باید بدنبال چاره کار باشیم چراکه در کنار این خانه‌ها وجود ۲۰۰ آپارتمان در ساوه که با برخی تخلفات ساخته شده‌اند و هنوز برای آنها  سند صادر نشده است باعث بروز مشکلات اساسی برای ساکنان آن شده است.

وی با قدردانی از مسئولانی که برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند ادامه داد: تعامل خوبی در شهرستان ساوه وجود دارد که میتوانیم مشکلات مردم را در همین شهرستان رفع کنیم و برای مردم زحمت ایجاد نکنیم.

سبزی همچنین با اشاره به موضوع مسکن ملی گفت: مسکن ملی در ساوه دو سال قبل شروع شد و قرار بود ۴۰۰ واحد ساخته شود که با پیگیری‌های انجام شده و بر اساس نیاز سنجی به ۲ هزار واحد افزایش یافت که در همان مقطع معاون وزیر اعلام کرد نهایت آورده مردم دویست میلیون تومان خواهد بود و ستاد اجرایی نیز اعلام کرد با ۵۵۰ میلیون خانه ها را تحویل می‌دهیم اما مشخص نیست اکنون با گذشت یکسال چه اتفاقی افتاده است که رقم به حدود ۹۰۰ میلیون افزایش یافته است .

وی گفت: صحبت هایی با وزیر و مسئولان مربوطه انجام شده است که امیدواریم با اتخاذ سریع تصمیمات این معضل در شهرستان بلافاصله حل شود.

ترک فعل و کم کاری مدیران و کارکنان دستگاه‌های اداری 

رییس دادگستری ساوه نیز در این جلسه با بیان اینکه وجود اراضی ملی متعدد در این شهر باعث بروز مشکلات شده است، گفت: این موضوع باعث محدودیت در ایجاد ساخت و ساز که نیاز مبرم است شده و مردم به حاشیه نشینی روی می آوردند که باعث شده حدود یک چهارم شهر ساوه حاشیه نشین باشند.
ابوالحسن شریفی گفت: باید در موضوع واگذاری اراضی ملی به افراد ترتیبات قانونی به شیوه مناسبی انجام شود که اخیرا هم به افرادی که تا قبل از سال ۹۴ ساخت و ساز انجام داده اند قراراست واگذاری صورت بگیرد که بخشی از این مشکل را حل می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مسکن ملی در ساوه اضافه کرد: در ساوه حدود ۲ هزار واحد مسکن ملی در دست ساخت است که ابتدای کار با قدرت شروع شد و باعث شد شهرهای دیگر ساوه را الگو کاری خود قرار دهند اما اکنون در اواسط کار بدلیل مشکلات موجود باعث خواب کار شده و مسئولان را درگیر موضوع کرده است.

رییس دادگستری ساوه اضافه کرد: قول‌ها و صحبت‌های انجام شده برخی مسئولان برای مردم انتظاراتی را ایجاد کرد و از این باب گلایه دارند و بعضاً تجمع می‌کنند که نیاز است برای حل مشکل مردم اقداماتی اساسی صورت پذیرد.

منتظری با اشاره به علل فراوانی پرونده‌های قضایی ادامه داد: یکی از علت‌های افزایش پرونده‌ها در دادگستری، بعضا ترک فعل یا کم کاری مدیران و کارکنان دستگاه های اداری است لذا برخی از این مشکلات با دقت دستگاه های اداری می‌تواند رفع شود .

وی همچنین بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم خطاب به مدیران اداری گفت: یکی از رسالت‌های دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع و بروز جرم است و از افراد حقیقی و حقوقی انتظار داریم به مسئولیت‌های خود به درستی عمل کنند و مردم را دچار مخاطره نکنند چراکه بدون اغماض با افراد برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در ساوه مشکل بیکاری نداریم 

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز با بیان اینکه این شهرستان به عنوان اقتصاد غیر نفتی قطب منطقه در این زمینه محسوب می‌شود، گفت: در شهرستان ساوه بیش از ششصد واحد صنعتی فعال دارد که کمک شایانی در رواج اقتصاد غیرنفتی در کشور و همچنین رشد و نمو اقتصاد منطقه ایفا و همچنین فراهم کردن اشتغال کرده اند.

مهدی الیاسی گفت: در حوزه کشاورزی محصولاتی چون انار، زیتون، بادام، گردو، طالبی این شهرستان زبانزد است و در حوزه دامداری نیز شهر آوه به تنهایی میتواند با بهره مندی از ظرفیت بزرگترین دام شهر مستقر در این شهر تامین کننده لبنیات چند استان باشد.
وی با بیان اینکه در ساوه

مشکل بیکاری نداریم، اظهار کرد: بواسطه حضور صنایع در این شهرستان خوشبختانه آمار بیکاری در این شهر تقریبا صفر است و حضور افراد از اقوام مختلف این شهر را به یک ایران کوچک بدل کرده است و شاهد وجود تنوع در قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف هستیم.

معاون استاندار و فرماندار ساوه با بیان اینکه در ساوه حدود ۳۲۰ هزار نفر جمعیت ایرانی وجود دارد که در کنار بیش از ۴۰ هزار جمعیت اتباع، مشغول زندگی هستند بیان کرد: در این شهرستان کلمه وحدت را بین مسئولان صرف کرده‌ایم و با تعاملی که بین مردم و مسئولان وجود دارد، روی ریل توسعه در حال حرکت هستیم اما در برخی موارد نیز نیاز به رفع مشکلات داریم.

وی تصریح کرد: اگر ساوه نگاه ویژه مسئولان کشوری و لشگری را داشته باشد، به تنهایی میتواند رشد اقتصاد کلانی در کشور داشته باشد.

فرماندار ساوه در ادامه با بیان اینکه نرخ رشد جمعیتی ساوه نسبت به استان بالاست و از طرفی زیرساخت های ما برای خدمت رسانی مطلوب تقویت نشده است ، در سال های اخیر تلاش کرده‌ایم شاخص های خدمت رسانی به مردم را افزایش دهیم و در راستای ایفای حقوق عامه تلاش های زیادی انجام شده است که البته در برخی موارد خلا و نقص هایی وجود دارد که برای رفع آن تلاش می‌شود.

 لزوم برخورد قوه قضاییه با مخلان امنیت مردم

 امام جمعه ساوه نیز در جلسه شورای اداری شهرستان با بیان اینکه این شهرستان جایگاه خوبی از لحاظ صنایع دارد گفت: خوشبختانه در این شهرستان بیکار وجود ندارد اما بعضا بواسطه ازدیاد صنایع مشکلاتی نیز وجود دارد که باید مشکل آنها حل شود.

حجت الاسلام رحیمی با بیان اینکه مردم مشکلات زیادی در زمینه مسکن ملی دارند گفت: متاسفانه بخاطر صحبت های متفاوت برخی مسئولان، بارها در این شهرستان شاهد تجمع متقاضیان مسکن ملی هستیم و مردم توان تامین آورده های سنگین در ساوه را ندارند که امیدواریم اقداماتی برای کنترل این چالش اتخاذ و گره از کار مردم باز شود.

وی همچنین خواستار برخورد قوه قضاییه با مخلان امنیت مردم شد و بر لزوم نظارت جدی دستگاه قضا بر برخی دستگاه ها و شرکت های خودروسازی شد.