تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3463004
شناسه : 3463004
تاریخ :
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری : فناوری mRNA یکی از نهال‌های اقتصاد دانش‌ بنیان است اقتصاد ایران: دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: واکسن mRNA تنها واکسنی است که از زمان هجوم ویروس تا تولید واکسن کمتر از ۲ ماه زمان لازم دارد. امروز نهال یکی از اقتصادهای دانش بنیان فناوری mRNA است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دکتر مصطفی قانعی; دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان ریاست جمهوری صبح امروز در مراسم نخستین مرحله کارآزمایی بالینی و تزریق واکسن مبتنی بر تکنولوژی mRNA در بیمارستان امام خمینی(ره) اظهار کرد: یکی از سؤالاتی که در این تکنولوژی مطرح است این بود که با وجود فروکش کردن بیماری کرونا چه نیازی به استفاده از واکسن mRNA است.

قانعی گفت: جهش‌های کرونا به سمتی رفت که قسمت‌های فوقانی را گرفته و مرگ و میر را کاهش داد و مسئله دوم این است که خود بیماری نیز واکنش‌پذیر بود اما هیچکس تضمین نداده است که جهش بعدی درکار نباشد و بایستی آمادگی و پدافند عامل وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: از زمان هجوم ویروس تا تولید واکسن، 6 ماه تا یکسال طول می‌کشد و تنها واکسنی که دو ماه طول می‌کشد همین فناوری است. امروز 30 واکسن درمان سرطان و پیشگیری و درمانی برپایه این تکنولوژی در دنیا در حال تولید است و در سال‌های آینده یکی از بازیگران اصلی اقتصاد، فروش همین فناوری است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ورود و تزریق به فاز بالینی به این معناست که تمام موانع برطرف شده است. این فناوری از جنسی است که دستیابی به آن چندین فناوری دیگر را به ارمغان آورده است.

قانعی گفت: این فناوری به نحوی است که تیم‌های مختلف کارهای بزرگ دیگری را انجام دادند یعنی یک تیم آنزیم را ساخته است و یک تیم لیپید را ساخته است و... بنابراین فناوری‌هایی که در کنار آن شکل گرفتند بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: امروز واکسن کشته شده را همه متوجه می‌شوند اما mRNA را بسیاری از افراد متوجه نمی‌شوند چراکه از لحاظ علمی بسیار عمیق است. ورود به فاز انسانی به این معناست که تمامی زیرساخت‌ها آماده است. امروز نهال یکی از اقتصادهای دانش بنیان همین فناوری mRNA است.