تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3460509
شناسه : 3460509
تاریخ :
اختصاصی اکونیوز: استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد برای رونق اقتصاد ملّی اقتصاد ایران: در دیدار رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد برای کمک به توسعه و رونق اقتصاد ملی کشور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محسن حیدری در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: مناطق ویژه اقتصادی در اشتغال، تولید و صادرات نقش بی‌بدیلی دارند و باید جهت توسعه عملکرد این مناطق حمایت‌های بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌های کشور و همچنین استفاده از دانش و آموزش‌های مرتبط می‌تواند، فرآیند توسعه در مناطق آزاد را تسهیل و تسریع کند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: اگر از تمام ظرفیتی که در قانون برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیده شده، بهره‌برداری شود، بی‌شک، منجر به رشد و شکوفایی بیشتر اقتصاد کشور می‌شود.

حیدری به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات، تامین نیاز‌های ضروری و منابع مالی از خارج و مهم‌ترین آن رفاه مناسب ساکنان این مناطق از جمله سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی در این مناطق است که بر آن تاکید شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: مناطق آزاد کشور برای ایفای نقش مثبت در اقتصاد کشور، نیازمند معرفی بهتر و برندسازی هستند.

مناطق آزاد نقش مهمی در رونق اقتصادی دارند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست نقش مناطق آزاد در رشد و رونق اقتصادی کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: بخشی بزرگی از گردش مالی و توسعه اقتصاد‌های موفق دنیا توسط مناطق آزاد انجام می‌شود.

افشار فتح اللهی بیان داشت: برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در مناطق آزاد کشور نیازمند برنامه‌ریزی و معرفی هستیم که در منطقه آزاد قشم تلاش‌های خوبی برای این حوزه صورت گرفته است.
وی بیان کرد: حل مسائل و چالش‌های پیش روی مناطق آزاد کشور می‌تواند به تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی این مناطق در رشد و رونق اقتصادی ملی بیانجامد.

قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین المللی و پارک‌های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پرواز‌های بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محور‌های اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.