تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3458455
شناسه : 3458455
تاریخ :
به دلیل کمبود امکانات بهداشتی؛ هشدار شیوع بیماری در مناطق زلزله‌زده ترکیه +تصاویر اقتصاد ایران: کارشناسان بهداشتی و پزشکی از افزایش بیماری‌ در مناطق زلزله‌زده ترکیه به دلیل کمبود امکانات بهداشتی خبر داده‌ و درباره شیوع بیماری‌های مسری هشدار داده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، شبکه آلمانی دویچه‌ وله در گزارشی به نارضایتی بازماندگان زلزله مرگبار اخیر در ترکیه از دولت این کشور به دلیل کمبود امکانات بهداشتی در مناطق آسیب‌دیده پرداخت. طبق این گزارش، خدمات اورژانس می‌گویند بیماری‌های مسری در این مناطق در حال افزایش است. 

به نوشته وبگاه این شبکه، بسیاری از افرادی که در چادرهای برپا شده توسط مرکز مدیریت بحران در انطاکیه زندگی می‌کنند، از شرایط غیربهداشتی در آنجا خبر می‌دهند. 

علاوه بر انتقادات از تلاش‌های رسمی برای آماده شدن در مقابل زلزله، مردم در سراسر ترکیه پاسخ دولت به زلزله اخیر را ناکافی می‌دانند. بسیاری از بازماندگان از زمان زلزله در ششم فوریه (۱۷ بهمن) مجبور شده‌اند از دوش گرفتن صرف‌نظر کنند. اما این بزرگترین مشکل آن‌ها نیست، از همه بدتر نبود سرویس بهداشتی مناسب است. و دیگر این که همه جا پر از زباله انباشته شده است. 

یکی از نمایندگان وزارت خانواده و خدمات اجتماعی در یک اردوگاه به دویچه وله گفت با شهرهای دور مثل قونیه و نوشهیر برای کمک تماس گرفته و افزود: به آن‌ها گفتم دستکم برای ما سطل زباله بفرستید تا زباله‌ها جایی که مردم رفت‌وآمد می‌کنند، انباشته نشود. و البته خطر جدی شیوع بیماری‌های مسری وجود دارد. 

او به سرویس بهداشتی سیاری که به گفته وی به داخل اردوگاه نشت می‌کند، اشاره کرد و گفت: این تنها دستشویی در کل منطقه است. با وجود این که ما برای ۲۵ سرویس بهداشتی درخواست داده‌ایم. 

انطاکیه خالی از سکنه

بر اساس این گزارش، «هنگام شب شهر چندفرهنگی انطاکیه که زمانی پرهیاهو بود خالی از سکنه می‌شود و فقط سربازانی که در مناطق تخریب‌شده گشت‌زنی می‌کنند، حضور دارند. گرچه هنوز برخی افراد زنده از زیر آوار خارج می‌شوند، مقامات اکنون بر پاکسازی آوار تمرکز دارند که باعث بلند شدن غبار و خاک در منطقه شده است. در چنین شرایطی مردم باید ماسک بزنند، گرچه به ندرت کسی با ماسک در خیابان دیده می‌شود». یک داوطلب کمک از استان سقاریه به دویچه وله گفت این شرایط غیربهداشتی بهبود افراد را غیرممکن می‌کند. 

یکی از پزشکان حاضر در کانتینری در شهر دفنه که برای درمان و ارائه لباس و دارو به بازماندگان راه‌اندازی شده و خواست ناشناس بماند به این رسانه آلمانی گفت شش روز است در آنجاست و از دستمال مرطوب برای شستشوی خود استفاده می‌کند زیرا امکان دوش گرفتن وجود ندارد. 

یک پزشک دیگر گفت که فاضلاب مستقیماً وارد رودخانه عاصی می‌شود که سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد. او خواستار رسیدگی سریع به این وضعیت شد. 

وی افزود بیش از ۱۰۰ نفر از دستکم ۲۵۰ نفری که تاکنون تحت مداوا توسط او قرار گرفته‌اند، به بیماری‌های عفونی مبتلا شده‌اند. به گفته وی، بیماری‌های زنان در حال افزایش است و دلیل آن، این است که کسی اینجا به حمام دسترسی ندارد. 

به گفته این پزشک، کودکان از اسهال رنج می‌برند و ضایعه پوستی در حال شیوع است. بیماران سرطانی که به دنبال دریافت کمک بوده‌اند، رد شده‌اند زیرا پزشکان داروی مناسب برای درمان آن‌ها ندارند. 

یکی از پزشکانی که در روز زلزله در بخش اورژانس اطفال بیمارستان دانشگاه مصطفی کمال کار می‌کرد هم به دویچه‌وله گفت برخی بیماران بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند. 

به نوشته دویچه وله، اعضای گروهی که با هلال احمر ترکیه همکاری می‌کنند به روستاهای نزدیک قری‌خان رفته‌اند و می‌گویند گرچه آسیب ساختاری کمی در رستاها وجود دارد، با تقاضای شدید برای دارو و غذا بخصوص برای کودکان مواجه هستد. یکی از اعضای گروه هلال احمر به دویچه وله گفت: «حتی اگر دارو داشته باشیم، برای توزیع آن به کمک نیاز داریم. با یک مشکل سازمانی جدی مواجه هستیم». او اقدامات انجام شده را بسیار کمتر از آنچه قابل انجام بود، خواند.

این شرایط در حالی است که تلفات زلزله مرگبار اخیر در ترکیه و سوریه از ۴۶ هزار نفر فراتر رفته است. «یونس سزر» رئیس اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه شنبه (۲۹ بهمن) در یک کنفرانس خبری گفت که از غروب یکشنبه عملیات جست‌و‌جو و نجات تا حد زیادی به اتمام خواهد رسید و صرفا در برخی ساختمان‌ها تلاش‌ها ادامه خواهد یافت.