تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3455863
شناسه : 3455863
تاریخ :
چالش های صنعت قطعه سازی با عدم دسترسی به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اقتصاد ایران: رئیس انجمن قطعه سازی با اعلام چالش های این صنعت گفت: با عدم دسترسی به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای تولید کنندگان، ارز محاسبه شده زمان ارائه تعهدات قطعه سازان باید تفاوت داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی منش در جلسه نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک مرکزی اعلام کرده ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد اما یکی از مشکلات قطعه سازان این است که وجود خارجی ندارد. بنابراین تقاضا می شود زمانی که قطعه سازان تعهدات را ارائه می دهند با این مبغ ارز محاسبه نشود.

وی افزود: از سویی دیگر بانک‌ها انقباضی عمل می‌کنند و خرید دینی نمی‌کنند این در حالی است که در اسفند باید معادل ۵ ماه حقوق پایه به کارکنان حقوق داده شود و از طرفی خودروسازان نیز به آنها بدهکار هستند. مشکل دیگر قطعه سازان مربوط به تأمین ورق است. طی بخشنامه‌ای مقرر شده ورق فولادی فقط در اختیار خودروساز قرار گیرد و به قطعه ساز داده نشود. همچنین قطعه سازان نامه‌ای مبنی بر عدم تولید ورق سرد توسط فولاد مبارکه از مرداد ۱۴۰۲ تا پایان سال توسط وزارت صنعت دریافت کردند.

نجفی منش ادامه داد: از دیگر مشکلات، قیمت مواد اولیه است. در آبان و بهمن ماه فولاد به قیمت ۱۶.۸ و ۲۹ هزار تومان با اختلاف ۷۲ درصدی از بورس خریداری شد. در خصوص آلومینیوم و سایر مواد اولیه نیز وضعیت این گونه است. با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان باید شناور باشد تا دچار ضرر و زیان نشوند ضمن اینکه خودروساز باید زودتر بدهی را پرداخت کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام