تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3447885
شناسه : 3447885
تاریخ :
نوری که از ایران بر پرده سینمای جهان می‌تابد اقتصاد ایران: درخشش سینمای پاک و اخلاقی انقلاب اسلامی در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، نوید تابیدن نوری را بر پرده سینمای جهان می‌دهد که اگر منبع این نور تقویت شود، خواهد توانست مستی، خشونت و بی‌حیای سینمای غرب را در شعاع نورانی خود محو کند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را به لحاظ کیفیت مضمونی فیلم‌هایی که تاکنون (سه روز اول) در آن اکران شده‌اند، می‌توان یک سر و گردن از سال گذشته بالاتر و در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی دانست؛ هرچند که تا رسیدن این سینما به تراز انقلاب اسلامی که همانا تراز جامعه مهدوی است، هنوز فاصله بسیار است، چرا که انقلاب اسلامی خود نیز هنوز در مسیر رسیدن به جامعه مهدوی است و تا رسیدن به غایت، مسافت بسیاری پیش رو دارد!

آنچه در فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل و یکم بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند، توجه فیلمسازان به عنصر «اخلاق» است. نمایش زشتی خیانت و تجاوز به حریم پرحرمت زنان در فیلم «استاد» ، نمایش وفاداری به وطن و ایثار و پهلوانی در «شماره 10» ، نمایش ارجحیت گذشت بر قصاص در «آه سرد» ، نمایش بازدارندگی تکبر و کمالگرایی در مسیر موفقیت در «جنگل پرتقال» ، نمایش زشتی کینه وانتقام و عشق افراطی در «یادگار جنوب» ، نمایش زیبایی همدلی، فداکاری، جنگیدن با مشکلات و امید در «عطرآلود» ، معرفی ترحم به عنوان قلب تپنده هستی و ناجی و مصلح جهان در انیمیشن «بچه‌زرنگ» و نمایش تفوق پهلوانی نسبت به قهرمانی، اجتناب از قهرمان‌زدگی در ورزش و زندگی  و پیوند زدن گذشت با مرام پهلوانی در فیلم «هوک» همگی این معنا را می‌رسانند که انقلاب اسلامی در گام اول خود با کنار زدن پرده‌های ظلمانی بی‌عفتی، خشونت و مستی سینمای غرب و دوران طاغوت توانسته است «نشان اخلاق» را در سینمای گام دوم انقلاب تثبیت و خود را در سینمای جهان با آن معرفی کند. این دستاوردی است که باید آن را حفظ و تقویت کرد و فقط در این صورت است که سینمای ایران هویتی مستقل در سینمای جهان خواهد داشت و می‌توان آن را به انقلاب اسلامی نسبت داد و از هنر در مسیر تعالی و ابدیت انسان بهره جست.

در جهان، مثلا سینمای فرانسه را به عنوان سینمای رمانتیک و سینمای آمریکا را به عنوان سینمای هیجان (برآمده از خشونت و...) می‌شناسند و بسیار غرور انگیز است که سینمای ایران در حال مطرح شدن به‌عنوان «سینمای پاک و اخلاق» است و امروز ‌هرکسی که می‌خواهد از جاذبه‌های ظلمانی سینمای غرب فاصله بگیرد به سراغ سینمای ایران می‌آید.

سینمای ایران، امروز این قابلیت را پیدا کرده است که با افزودن عنصر اخلاق به «سینمای قهرمانی» آن را به «سینمای پهلوانی» ارتقا دهد و «نشان پهلوانی» را نیز ذیل «نشان اخلاق و پاکی» در سینمای جهان به نام خود ثبت کند.

این فرصتی بی‌نظیر برای انقلاب اسلامی است تا با استفاده از جادوی داستان، تصویر و صوت با فطرت‌های پاک انسانی سخن بگوید و از این ابزار چنان بهره بجوید که پیامبر اکرم از بلاغت و فصاحت قرآن کریم در دوران بزرگترین ادبا و شعرای عرب در تکان دادن فطرت خداجوی انسان‌ها بهره جست. آن روز اگر قرآن با استفاده مقتضی از کلام بلیغ و انیق و عمیق در بیدار کردن فطرت خداجوی انسان‌ها خلق زیبایی و معجزه کرد، امروز می‌توان نور قرآن و تعالیم انسان‌ساز او را از لابلای تصاویر هنری و جذاب نقش بسته بر پرده نقره‌ای بر چشم و دل انسان‌ها تاباند.

جوانه زدن سینمای پاک و مروج اخلاق، یکی از وجوه برجسته انقلاب اسلامی است که حفظش در گرو افزایش سرمایه‌ انسانی است.

بی‌شک هنرمندان ـ اعم از کارگردان، نویسنده، بازیگر و سایر عوامل فیلم‌ها ـ سرمایه انسانی سینما هستند و افزودن بر این سرمایه در اتمسفر سینمای انقلاب اسلامی به این معنا است که ما نیازمند هنرمندانی هستیم که در بستر پاکی و اخلاق اسلامی پرورش یابند تا مروج آن در سطح جهان باشند؛ منبع نورافشانی سینمای ایران فقط با افزایش سرمایه انسانی مؤمن به اسلام و انقلاب اسلامی تقویت می‌شود.

از کوزه همان برون ترواد که در اوست!