تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3438946
شناسه : 3438946
تاریخ :
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور خبر داد؛ سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری در مناطق آزاد کشور اقتصاد ایران: مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: حمایت کامل اداری و اجرایی از سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،حجت‌الله عبدالملکی شب گذشته (سوم بهمن ماه) در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره قشم بیان کرد: سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی از سال ۹۲ به بعد رسما اقتصاد مقاومتی است که سیاست‌های کلی آن توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی است.

وی ادامه داد: پنج اصل اساسی مردمی بودن، دانش بنیان، عدالت پایه، درون‌زا و برون‌محور بودن در کنار بندهای ۳، ۱۱ و ۱۵ اقتصاد مقاومتی راهگشای توسعه اقتصادی مناطق آزاد محسوب می‌شود.

به گفته عبدالملکی، مزیت‌های مناطق آزاد از جمله فرصت‌های قانونی که قانونگذار ایجاد کرده از جمله معافیت‌های مالیاتی و تسهیلگری‌های اداری و بوراکراتیک زمینه را برای حضور گسترده سرمایه‌گذارن نفت، گاز و پتروشیمی در سطوح مختلف در این مناطق ایجاد کرده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: تکمیل زنجیره ارزش به ویژه حوزه انرژی و فولاد جزء یکی از مهمترین رویکردهایی است که در توسعه اقتصادی مناطق آزاد در دستور کار قرار دارد تا از خام فروشی جلوگیری شود.

وی افزود: از همه سرمایه‌گذاران و فعالان در حوزه‌های فناوری و انرژی دعوت می‌کنم تا با ظرفیت‌های مناطق آزاد بیشتر آشنا شوند و این نمایشگاه فرصت مهم و کوتاه برای شناسایی این فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

به گفته عبدالملکی، در مناطق آزاد ۲۳۲ طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ارزش بیش از ۱۰ و نیم میلیارد دلار احداث شده یا در حال تکمیل شدن است که بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی در این مناطق ایجاد کرده است.

مشاور رییس جمهور اضافه کرد: ۱۲۰ طرح دیگر نیز در این مناطق مطالعه شده که سرمایه‌ای نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار برای احداث نیاز دارد و برای ۲۶ هزار نفر اشتغالزایی خواهد کرد.

عبدالملکی یادآور شد: در جزیره قشم با توجه به وجود میدان‌های نفتی و گازی، موقعیت جغرافیایی راهبردی برای تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و خدمات دیگر از جمله بانکرینگ فرصت ویژه‌تری برای سرمایه‌گذاری فراهم است.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مقایسه پیشرفت ایران با میانگین پیشرفت ۲۰ کشور برتر دنیا در ۴۰ سال گذشته نشان از پیشرفت قابل توجه کشور دارد، در ابتدای انقلاب اسلامی فاصله معناداری با این میانگین داشتیم و تقریبا در اواخر دهه ۸۰ از این میانگین عبور کردیم و هم اکنون بالاتر از میانگین هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: اما انتظار مردم ما از انقلاب اسلامی بیش از اتفاقاتی است که رخ داده و همین امر موجب ایجاد نارضایتی‌هایی شده و دشمن سعی می‌کند از عدم برآورد کامل انتظارات مردم سوءاستفاده کرده و مردم را ناامید کند.

به گفته عبدالملکی، در بیانیه گام دوم انقلاب و بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی راهکارهای دستیابی به قله‌های پیشرفت مطلوب ترسیم شده و به امید خدا با همکاری تمامی دستگاه‌ها و مردم این قله‌ها را فتح خواهیم کرد.