تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3438690
شناسه : 3438690
تاریخ :
حبوبات چراغ خاموش گران شد /تخم مرغ ارزان اقتصاد ایران: نگاهی به بازار حبوبات نشان می‌دهد، لوبیا سفید با افزایش ۱۷.۳۹ درصدی بالاترین افزایش قیمت را در یک ماه اخیر تجربه کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، هر یکشنبه قیمت اقلام اساسی با رصد میدانی از بازار استخراج و در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود. مقایسه قیمت‌ها در یک ماه اخیر (اول هفته دی تا ابتدای بهمن) حاکی از افزایش قیمت برخی اقلام در بازار حبوبات، نوسان قیمتی بسیار در بازار گوشت قرمز و تثبیت نرخ‌ها در بخش لبنیات دارد.

نوسان قیمتی بازار انواع گوشت

سقف قیمتی مرغ از ۵۲.۵۰۰ تومان در ابتدای دی ۱۴۰۱ به ۵۵ هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است. شقه گوسفندی از حداکثر کیلویی ۲۴۰ هزار تومان با افزایش ۲۹.۱۷ درصدی به ۳۱۰ هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی با راه اندازی سامانه ستکاوا مدیریت یکپارچه و تنظیم بازار گوشت قرمز را همچون بازار مرغ در دستور کار دارد.

همچنین قیمت سردست گوساله از ۲۳۵ هزار تومان در هر کیلو در ابتدای فصل زمستان به ۲۵۰.۹۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان در بهمن ۱۴۰۱ رسیده است. گوشت چرخ کرده قرمز متناسب با این افزایش قیمت نیز به سقف ۲۶۰ هزار تومان در هر بسته ۹۰۰ گرمی رسیده در حالی که این عدد در ابتدای دی ۲۲۰ هزار تومان بوده است.

نرخ کله و پاچه هم از هر دست ۱۷۵ هزار تومان با افزایش ۴۲.۸۶ درصدی به ۲۵۰ هزار تومان رسیده که ملاک در ذکر مبالغ سقف قیمتی این کالاهاست. در ادامه مقایسه قیمتی بازار گوشت قرمز و سفید کشور در یک ماه نشان می‌دهد ماهی قزل آلا با افزایش ۳۹.۲۹ درصدی از هر کیلو ۸۴ هزار تومان به ۱۱۷ هزار تومان رسیده که تنش بازار گوشت را تشدید کرده است. این روند زمینه حذف بسیاری از محصولات از سفره مردم شده و اقلام جایگزین را وارد سبد مصرف مردم می‌کند که قیمت ارزان‌تری دارند.

سازمان شیلات ایران به دنبال این است تا سهم آبزیان را در سبد مصرف مردم افزایش دهد.

نوسان قیمتی تخم مرغ

تخم مرغ یکی از اقلام جایگزین محصولات پروتئین گوشتی به شمار می‌رود قیمت این محصول در هفته‌های متوالی دی تا بهمن روند نزولی داشته و از شانه‌ای ۸۲ هزار تومان به ۶۲.۵۰۰ تا ۶۸ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب کاهش حدود ۱۷.۰۷ درصدی را در تخم مرغ ریز دولتی شاهد هستیم. همچنین شانه ۳۰ تایی تخم مرغ درشت دولتی از ۹۵ هزار تومان به ۸۴.۵۰۰ تا ۸۶ هزار تومان فروکش کرده در حالی که انتظار بود با توجه به سرما هوا قیمت این محصول نیز افزایشی باشد زیرا در فصل زمستان زمان نگهداری آن طولانی‌تر می‌شود.

نوسان قیمتی حبوبات

نگاهی به بازار حبوبات هم نشان می‌دهد، لوبیا سفید بالاترین افزایش قیمت را در طول یک ماه اخیر تجربه کرده و با افزایش حدود ۱۷.۳۹ درصدی و مبلغ ۴۶ هزار تومان در هر کیلو به ۵۴ هزار تومان رسیده است.

ماش در این باره رتبه دوم را کسب کرده و با افزایش ۱۴.۲۹ درصدی، از هر کیلو ۴۲ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان ختم شده است.

لوبیا قرمز هم در جایگاه سوم ایستاده و با افزایش حدود ۱۰ درصدی از ۴۷ هزار تومان در هفته نخست دی به ۵۲ هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است.

لپه، عدس و نخود به ترتیب ۳، ۳ و ۲ هزار تومان افزایش داشته در حالی که لوبیا چشم بلبلی و چیتی بدون تغییر قیمت در طول یک ماه هر کیلو به ترتیب ۴۶ و ۶۲ هزار تومان در طول یک ماه اخیر عرضه شده اند.

قیمت‌های درج شده در جدول سقف نرخ کالاها در بازار است.

جدول تفاوت قیمتی برخی اقلام اساسی در یک ماه (دی تا بهمن)

کالای اساسی قیمت هفته اول دی قیمت هفته اول بهمن درصد
شقه گوسفند ۲۴۰ ۳۱۰ ۲۹.۱۷
سردست گوساله ۲۳۵ ۲۷۵ ۱۷.۰۲
گوشت چرخ کرده قرمز ۲۲۰ ۲۶۰ ۱۸.۱۸
کله و پاچه ۱۷۵ ۲۵۰ ۴۲.۸۶
ماهی قزل آلا ۸۴ ۱۱۷ ۳۹.۲۹
تخم مرغ ریز دولتی-شانه ۳۰ تایی ۸۲ ۶۸ ۱۷.۰۷-
تخم مرغ درشت دولتی-شانه ۳۰ تایی ۹۵ ۸۶ ۹.۴۷-
لوبیا سفید ۴۶ ۵۴ ۱۷.۳۹
ماش ۴۲ ۴۸ ۱۴.۲۹
لوبیا قرمز ۴۷ ۵۲ ۱۰.۶۴
لپه ۴۲ ۴۵ ۷.۱۴
عدس ۵۲ ۵۵ ۵.۷۷
نخود ۵۲ ۵۴ ۳.۸۵