تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3436860
شناسه : 3436860
تاریخ :
تاثیر انتخاب گیربکس درکاهش توقف تولید و رونق صنایع اقتصاد ایران: صنعت ساخت قطعات ماشینی یک بازار بشدت رقابتی‌ست و کارخانجات برای جلوگیری از کاهش توقف تولید، دست به هر نوآوری‌ای می‌زنند. این روزها که تکنولوژی سبز تقریبا در تمامی بُعدهای صنعتی و تولیدی ریشه دوانده،‌ تمامی صنایع در تلاشند خود را با این تغییرات طرفدارِ محیط‌ زیست وفق دهند. از این سو، تغییراتی گسترده و استثنایی را می‌توان در صنعتِ ساخت گیربکس شاهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اخبار شرکت ها- در دنیای کنونی ساخت انواع گیربکس، منوط به ماندگاری بالای دستگاه،‌ استفاده از قطعات فشرده و نیروی گشتاوری بالاست. انقلاب EV یا وسایل‌نقلیه‌ی الکترونیک هم این صنایع را کاملا دگرگون کرد. این روزها حتی صنایع کشاورزی و تولیدی هم برای این‌که از این سیر صعودی نوآوری عقب نمانند،‌ سعی دارند خود را به این تغییرات برسانند. تکنولوژي امروز برای کاستن مقدار کربن دی اکسید تولیدی، آلودگی صوتی و لرزش دستگاه، دست به ابتکارات و نوآوری‌هایی در زمینه‌ی تولید گیربکس‌های نوین زده است. همراه تجهیز گیربکس و شرکت طراح دنده اسپادان بمانید. با هم سری به این نوآوری‌ها می‌زنیم.

آینده‌ی انواع گیربکس و تاثیر آن در کاهش توقف تولید

اولین و مهم‌ترین جنبه‌ی آینده‌ی انواع گیربکس‌ها، اتوماتیک بودن آن است. به عبارت دیگر،‌ می‌توان مشاهده کرد که گیربکس‌های اتوماتیک دارند به طور کلی بازار را در اختیار خود می‌گیرند. با وجود این‌که نوع جعبه‌دنده و نوع گیربکس را می‌توان توسط مشتری شخصی‌سازی کرد؛ با این‌حال گیربکس‌های اتوماتیک این روزها بیشترین محبوبیت را در بازار جهانی دارند. تجهیز گیربکس پیش از این به تحولی که فولکس‌واگن با گیربکس‌های اتوماتیک DSG به جهان وارد کرد، اشاره کرده بود. به نظر می‌‌آید که روز به روز افراد بیشتری به برتری‌های گیربکس‌های نوین ایمان پیدا می‌کنند و به سمت این سیستم‌ها جذب می‌شوند. جعبه‌دنده‌های کاملا الکترونیک دیگر با گیربکس‌های چندسرعتی کار نمی‌کنند. این سیستم‌ها از جعبه‌دنده‌های تک‌سرعتی استفاده می‌کنند که کار کنترل سرعت موتور الکتریکی را آسان‌تر می‌کند. مثلا Porsche Taycan توانست با جعبه‌دنده‌ی خود، نسل جدیدی از گیربکس‌ها را به جهان معرفی کند.

بنابراین تعجبی ندارد که موتورها و گیربکس‌های الکتریکی نه تنها با قدرت خارق‌العاده‌ای توانسته‌اند باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی شوند؛ بلکه نقش ویژه‌ای در کاهش توقف تولید نیز داشته‌اند.

 

باید با گیربکس‌های دستی خداحافظی کنیم؟

اگرچه بسیاری اعتقاد دارند که ساخت انواع گیربکس‌های الکتریکی و اتوماتیک نمی‌تواند گیربکس‌های دستی را «کاملا» از میان بردارد؛‌ شواهد حاکی از آن است که در بازار جهانی می‌توان به طور گسترده‌ای کاهش خرید گیربکس‌های دستی را مشاهده کرد. این امر بخصوص در میان جمعیت جوان جامعه دیده می‌شود که سرعت بالاتر را به هر چیزی در جاده‌ها ترجیح می‌دهند.

بازده گیربکس سال‌هاست که یکی از الویت‌های کارخانه‌ها برای انتخاب گیربکس مناسب بوده است. گیربکس‌های اتوماتیک نسبت دنده‌ی بالاتری نسبت به ماشین‌های دستی دارند. یک ماشین دهه هشتادی یا دهه هفتادی (میلادی) نهایتا جعبه دنده دستی ۴ سرعتی یا ۳ سرعتی داشت. این روزها تعداد یونیت‌های دنده در ماشین‌های مدرن به ۷، ۸، ۹ و حتی ۱۰ سرعت هم می‌رسد. بعلاوه ساخت گیربکس‌ها به شکلی اجرا شده که دستگاه بازده بالاتری داشته باشد. مصرف سوخت در چنین محصولاتی در حد قابل توجهی پایین است. بنابراین بدیهی‌ست که صنایع و حتی مردم بیشتری به این جعبه‌دنده‌ها علاقمند شوند.

در دنیای امروز انواع گیربکس‌های مختلف را می‌توان در بازار مشاهده کرد. اما شکی نیست که هر چه بازده جعبه‌دنده بالاتر می‌رود،‌ تاثیر بیشتری هم روی کاهش قیمت دستگاه و کاهش توقف تولید در صنایع دارد. حتی با این‌که جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک پیچیده‌تر از سیستم‌های دستی‌ست، یا تعمیر گیربکس صنعتی الکتریکی ممکن است هزینه‌ی بالاتری داشته باشد، باز هم بسیاری این سیستم را ترجیح می‌دهند. کار به جایی رسیده که حتی OEM هم از جعبه‌دنده اتوماتیک برای سیستم پیش‌فرض خود استفاده می‌کند. همین امر نشان می‌دهد که به زودی از هزینه‌ی تعمیر این سیستم‌ها هم کاسته خواهد شد، متخصصان بیشتری در این زمینه به بازار خواهند آمد و آن را دگرگون خواهند کرد.

گیربکس‌های نوین در راه است!

گفتیم که معیارهای امروز جامعه‌ی جهانی برای انتخاب گیربکس خوب،‌ کاملا عوض شده است. جعبه‌دنده‌های ماشین‌ها کاملا از فیلتر اتوماسیون عبور کرده‌اند، تا بتوان میزان تولید کربن‌دی‌اکسید را در دستگاه به حداقل رساند. سیستم‌های کوپلینگ الکترومکانیکی، ماشین‌های هیبریدی الکتریکی و ماشین‌های هیبریدی/الکتریکی با برق شهری، این روزها تغییرات گسترده‌ای را از حیث چرخ‌دنده شاهد بوده‌اند. در دنیای امروز کارخانه‌ها برای الکتریکی کردنِ جعبه‌دنده‌ها،‌ یک ماژول هیبریدی را به دستگاه اضافه می‌کنند، یا ماژول قبلی دستگاه را با یک ماژول هیبریدی تعویض می‌کنند. این امر باعث می‌شود که بتوان بیشترین بازده را از تطابقِ میان جعبه‌دنده معمولی و جعبه‌دنده هیبریدی کسب کرد.

برای این‌که هم نیروی گشتاوری بالایی در انواع گیربکس‌های نوین داشته باشیم و هم وزن دستگاه کاهش یابد، کارخانه‌ها توانسته‌اند بین جعبه‌دنده‌ی الکتریکی و موتور الکتریکی یکپارچگی منحصر به فردی ایجاد کنند. این امر باعث می‌شود که کارخانه‌ی تولیدکننده بتواند هم گشتاوری و بازده بالا را تضمین کند، هم وزن و مصرف سوخت کم را در کارنامه‌ی گیربکس خود قرار دهد.

به طور کلی،‌ در میان جعبه‌دنده‌ی امروز بازار،‌ مدل‌های زیر بیشتر جای خود را باز کرده‌اند:

 

خرید انواع گیربکس‌های نوین و کاربردی از شرکت طراح دنده اسپادان

انواع گیربکس‌های سنتی کم کم جای خود را به مدل‌های نوآورانه و نوین می‌دهند. این امر نه تنها توانسته تا به حال نقش موثری در افزایش کیفیت محصولات داشته باشد،‌ بلکه اهمیت فوق‌العاده‌ای هم در کاهش توقف تولید داشته است. این روزها حتی سیستم‌های پیشینِ روان‌کننده‌ی گیربکس هم دیگر به چشم نمی‌آیند و شرکت‌ها توانسته‌اند فرمولاسیون‌های قدرتمندی را برای روان‌کننده‌های جعبه‌دنده به کار ببرند. این فرمولاسیون می‌تواند هم عمر دستگاه را تا حد باورنکردنی‌ای بالا ببرد، هم بازده آن را بیشتر خواهد کرد.

با توجه به این‌که ساخت انواع گیربکس‌های صنعتی موجب شده صنایع به سوی الکتریکی شدن حرکت کنند، بدیهی‌ست که روز به روز تقاضا برای متخصصان این زمینه بیشتر می‌شود. خوشبختانه شرکت طراح دنده اسپادان توانسته با تدارک دیدن دوره‌های ویژه‌ی آموزش تعمیرات انواع گیربکس صنعتی، روش‌های تعمیر گیربکس صنعتی و نوین را به متقاضیان ارجمند آموزش دهد. در صورتی که قصد اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید؛ یا قصد استعلام قیمت گیربکس صنعتی را دارید؛ پشتیبان گروه صنعتی اسپادان در انتظار کمک به شماست.