تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3436154
شناسه : 3436154
تاریخ :
تفاهم‌نامه همکاری ایران و تاجیکستان در زمینه دارو اقتصاد ایران: جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری تاجیکستان، در زمینه همکاری های دارویی، تفاهم نامه منعقد کردند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، تفاهم نامه همکاری دارویی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری تاجیکستان با حضور محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت و محمد پیکانپور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، مشاور وزیر بهداشت تاجیکستان و "معروف" سفیر جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران و هیأت دارویی تاجیکستان منعقد شد.

نیکنام درباره این تفاهمنامه اظهار داشت: هیأت تاجیکستانی از حوزه دارو در ایران حضور داشتند و بازدیدها و مذاکرات متعددی با مسئولان ما در سازمان غذا و دارو صورت دادند و مجموعه این بحث‌ها به تفاهمنامه ای منجر شد که بین مدیرکل امور دارو از جانب ایران و مدیرکل دارو تاجیکستان به امضا رسید.

وی افزود: کشور تاجیکستان جزو کشورهایی است که همواره برای جمهوری اسلامی ایران در اولویت بوده است چرا که هر دو کشور از نظر فرهنگی و تاریخی و اجتماعی اشتراکات زیادی دارند بالاخص زبان مشترک همواره ایجاب کرده که جمهوری اسلامی با جمهوری تاجیکستان همکاری و ارتباطات گسترده‌ای داشته باشد.

نیکنام با بیان اینکه همکاری‌های پزشکی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از گذشته تا الان وجود داشته است، گفت: یک مرکز درمانی ایرانی در کشور تاجیکستان فعال است و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را در عرصه‌های دیگر به ویژه در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دهیم.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: نظام سلامت ایران دارای مزیت‌های بسیار زیادی بوده و می‌تواند منشأ خدمات زیادی در عرصه آموزش، درمان، دارو، تحقیقات و تبادل استاد و دانشجو برای جمهوری تاجیکستان باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روابط سیاسی بسیار خوبی بین دو کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و زمینه برای گسترش همکاری‌ها فراهم است و امروز نیز در عرصه دارو تفاهم بسیار خوبی صورت گرفت.

نیکنام به اذعان هیأت تاجیکستانی از پیشرفت ایران در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: هیأت تاجیکستانی در بازدیدهایی که از مراکز دارویی و بهداشتی ما صورت دادند از پیشرفت‌های صورت گرفته متعجب شده بودند و درخواست داشتند تا جمهوری اسلامی بتواند در این عرصه منشأ کمک به آنان باشد.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما در حالی این همکاری‌ها را صورت می‌دهیم که ۹۷ درصد نیازهای دارویی را خودمان تأمین می‌کنیم در حالی که ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز تاجیکستان وارداتی است.

وی ادامه داد: هیأت تاجیکستانی اذعان داشتند که مردم تاجیکستان نسبت به استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی استقبال چشمگیری دارند بنابراین زمینه برای همکاری‌های فی ما بین دو کشور در این عرصه فراهم است.