تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3435333
شناسه : 3435333
تاریخ :
در زمینه توسعه و پیشرفت علم؛ گسترش روابط دوجانبه ایران و ازبکستان در امور زنان اقتصاد ایران: معاون نخست‌وزیر ازبکستان در دیدار با همسر رئیس جمهور کشورمان، خواستار روابط دوجانبه ایران و ازبکستان در امور مربوط به تحصیل و پیشرفت زنان شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، زلیخا محکم آوا معاون نخست‌وزیر ازبکستان در حاشیه کنگره بانوان تأثیرگذار دنیا که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، با جمیله سادات علم الهدی، همسر رئیس‌جمهور کشورمان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

محکم آوا در این دیدار، ضمن قدردانی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای کیفیت زندگی زنان مسلمان و برگزاری کنگره بانوان تأثیرگذار اظهار داشت: مقام زن در تمام دنیا دارای اهمیت زیادی است که باید به آن توجه ویژه شود.

معاون نخست وزیر ازبکستان از توجه رئیس جمهور کشور خود نسبت به تحصیل و رشد زنان یاد کرد و گفت: در نمایشگاه امروز شاهد بودم که زنان ایرانی تا چه اندازه در زمینه علمی و فرهنگی رشد کرده‌اند و بر این اساس خواستار روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

علم الهدی نیز در این دیدار به نقش مهم زنان در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در دوران پیش از انقلاب اسلامی، زنان به منظور مبارزه با دیکتاتوری به خیابان‌ها می‌آمدند و این در حالی بود که برخی علمای دینی برای گرفتن استفتاء به امام خمینی(ره) که در فرانسه تبعید بودند، نامه می‌نوشتند تا بدانند آیا فقه اسلامی حضور این‌چنینی را قبول دارد یا خیر.

او با اشاره به تایید امام خمینی(ره) بر حضور انقلابی زنان علیه دیکتاتوری پهلوی، تصریح کرد: هرچند علمای سنتی این روند را قبول نداشتند اما امام همچنان ایستادگی کردند تا زنان نیز همراه مردان از آرمان‌های اسلامی دفاع کنند.

علم الهدی به موافقت و تایید مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) بر حضور اجتماعی زنان اشاره کرد و گفت: این در حالی است که برخی کشورها با حضور و پیشرفت زنان مخالفت می‌کنند.

همسر رئیس جمهور کشورمان از درخواست معاون نخست وزیر ازبکستان مبنی بر روابط دوجانبه در امور مربوط به تحصیل و پیشرفت زنان استقبال کرده و یادآور شد: از روابط علمی و فرهنگی دو کشور خرسند خواهیم بود تا از این طریق جامعه علمی اعم از دانشجویان و اساتید با یکدیگر در تعامل بوده و تجارب خود در زمینه پارک‌های فناوری را انتقال دهیم.