تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3433920
شناسه : 3433920
تاریخ :
دکتر دهقانی عنوان کرد: آمادگی ایران برای همکاری های فناورانه با تاجیکستان اقتصاد ایران: معاون علمی و فناوری گفت: آمادگی داریم با تاجیکستان در حوزه های معدن، سلامت و بهداشت، دارو، غذا، گیاهان دارویی، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و ... همکاری کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشستی که با نمایندگان آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان داشت، خطاب به این میهمانان گفت: خوشحالیم که در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در خدمت شما هستیم.

وی افزود: ما اشتراکات وسیعی با کشور تاجیکستان داریم که مهمترین آن زبان است و می توان به خوبی از این ظرفیت استفاده کرد. زیرا می تواند زحمت بسیاری از ارتباطات را کمتر کند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: شرایط همسایگی ایران و تاجیکستان نیز می تواند فرصت همکاری دو کشور را به خوبی رقم بزند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان سیاست جمهوری با بیان اینکه در خراسان جنوبی، شمالی و رضوی که نزدیک ترین مرز با تاجیکستان هستند، مراکز قوی در حوزه های صنعتی، پزشکی و علوم انسانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعا می توانیم به واسطه این استان ها با تاجیکستان ارتباطات وسیعی داشته باشیم و از این ظرفیت ها بهره ببریم.

به گفته وی، همچنین ما می توانیم با کشور تاجیکستان در زمینه فرهنگ و ادبیات همکاری های مشترکی داشته باشیم.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: از طرفی یکسری مسائل مشترک در موضوعات اقتصادی و اجتماعی با کشور تاجیکستان داریم و علاقه مند هستیم در این زمینه ها پروژه هایی را پیش ببریم.

وی ادامه داد: البته همکاری های مشترک ایران و تاجیکستان می تواند در قالب های مختلفی توسعه پیدا کند و ما از پیشنهادات طرف تاجیک استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه ایران با روسیه و چین در قالب باشگاهی همکاری و فعالیت می کند، گفت: این همکاری می تواند در قالب کمیسیون های علم و فناوری به صورت چهار جانبه با حضور تاجیکستان نیز باشد؛ این همکاری امکان توسعه و هم افزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه البته حوزه های علمی نیز می تواند زمینه همکاری مشترک ایران و تاجیکستان باشد، گفت: طی سال های اخیر تصمیم جمهوری اسلامی ایران تقویت علم و تاثیرگذاری پررنگ در برخی زمینه هاست.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: یکی از این زمینه ها علوم پایه (فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم انسانی) است؛ برای تقویت این بخش بنا داریم به ۱۰۰ دانشمند برجسته طی سال های آتی در حوزه علوم پایه اعتباراتی را اختصاص دهیم و از آنها حمایت کنیم.

وی با اشاره به همکاری با تاجیکستان در حوزه علوم پایه گفت: این برنامه می تواند با همکاری طرف تاجیک باشد و حمایت از دانشمندان حوزه علوم پایه را به صورت مشترک اجرا کنیم به طوری که هزینه ها مشترک باشد و پروژه های علمی نیز به صورت اشتراکی پیش رود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این همکاری مشترک می تواند حتی به استفاده از آزمایشگاه های دو کشور به صورت مشترک منجر شود تا خروجی خوبی به دست آوریم.

وی با اشاره به سایر زمینه های همکاری با تاجیکستان گفت: ما آماده همکاری مشترک در زمینه های معادن، سلامت و بهداشت، دارو، غذا، گیاهان دارویی و پالایشگاه های مرتبط با تاجیکستان هستیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان سیاست جمهوری گفت: ما برنامه داریم پالایشگاه گیاهان دارویی را صد میلیون دلار مورد حمایت قرار دهیم که این پروژه می تواند به صورت مشترک با تاجیکستان باشد زیرا گیاهان دارویی؛ این ذخایر ارزشمند در کشور ما وجود دارد و باید در راستای بهره مندی از این ظرفیت هزینه کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد و باور داریم در زمینه های استراتژیک می توانیم همکاری های بین المللی داشته باشیم تا هم محصولات مشترک با برند ایرانی و هم برند تاجیکی وارد عرصه بین المللی کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان سیاست جمهوری ادامه داد: همچنین این همکاری های مشترک می تواند در زمینه های سلامت، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و حوزه های دفاعی باشد.