تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3430426
شناسه : 3430426
تاریخ :
نوری: آموزش و سواد باید چند بعدی شود/بیمه معلمان خرید خدمت کامل شد اقتصاد ایران: وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که مطالبه تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود، گفت:‌ باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  یوسف نوری در ادامه سفر دوم هیأت دولت سیزدهم به استان یزد، صبح امروز با حضور در جمع  خیرین، فرهنگیان و مدیران شهرستان میبد، با اشاره به اهمیت اشراف معلم بر تمام عرصه‌ها، اظهار کرد: نظام آموزش‌وپرورش ما برای دیروز است؛ به‌گونه‌ای که درس می‌دهیم و انتظار داریم که فرزندانمان در آینده و به زمان خودشان تربیت شوند.

وی با تأکید بر این‌که معلم‌ها باید خودشان به‌صورت شبکه‌ای مسئله شناسی و هم‌اندیشی کنند و برنامه خود را ارائه دهند تا در صورت کاربردی بودن آن را در کل نظام آموزش‌وپرورش پیاده کنیم، افزود: این که می‌گوییم نظام آموزش‌وپرورش برای دیروز است؛ تنها مشکل آموزش‌وپرورش نیست؛ بلکه در کل نظام تربیتی کشور این مشکل را داریم و باید تحولی در این زمینه رخ دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصداق این که فناوری اطلاعات و ارتباطات آمد و بسیاری از بزرگ‌ترها از بچه‌ها جا ماندند، گفت: در حوزه نسل‌های مدارس یا دانشگاه‌ها عموماً در نسل اول هستیم و تنها به‌صورت آموزش محور عمل می‌کنیم؛ فقط انگشت‌شمار مدارس به‌صورت پژوهش محور کار می‌کنند؛ تعداد اندکی از دانشگاه‌ها کارآفرین محور و به‌ندرت مسئولیت اجتماعی محور هستند.

نوری با بیان این‌که مدیران مدرسه باید توجه و تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت متمرکز کنند، تصریح کرد: سرویس ایاب و ذهاب، وضعیت مدارس در مسائل متفرقه از جمله بهداشت، مسائل عمرانی و ساختمانی و ... از تمرکز مدیران مدرسه بر مقوله تعلیم و تربیت می‌کاهد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: آموزش‌وپرورش باید به تعلیم و تربیت بپردازد؛ این‌که مسائل متفرقه اضافه شود، باعث می‌شود تا از گسترش تعلیم و تربیت جا بمانیم.

وی با بیان این‌که اگر بخواهیم آموزش‌وپرورش چرخش تحول‌آفرین داشته باشد، باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزش‌وپرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود، بیان کرد: باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود؛ سواد از اسمی به مفهومی تبدیل شود و دانش آموزان به فهم و تحلیل کافی برسند و تنها به استنتاج کفایت نکنند.

نوری با تأکید بر اینکه وظیفه داریم کمبود معلم و کلاس را پیگیری کنیم، گفت: پیگیری می‌کنیم تا برای سال آینده کمبود معلم در کلاس درس را نداشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: شهر میبد زمینه خوبی برای تربیت مدیران دارد و می‌توان الگوی میبد در زمینه تربیت مدیران آموزش‌وپرورش، مدیرانی که بتوانند تعلیم و تربیت ۶ ساحتی را راهبری کنند را برای کل کشور پیاده کنیم.

وی با اشاره به نظام رتبه‌بندی، اظهار کرد: معلم‌ها نظام رتبه‌بندی را به عرصه‌ای برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت تبدیل خواهند کرد.

نوری افزود: رتبه‌بندی نظام خاصی است و لازم است آیین‌نامه و شیوه‌نامه را به‌طور دقیق مطالعه کنند، رتبه‌بندی یکی از امتیازات نظام تعلیم و تربیت است، نظام تعلیم و تربیت دو الگوی عملی داشت؛ یکی امور تربیتی که از بین برده شده است و تأکید مقام معظم رهبری است که جبران کنیم و دیگری خیرین مدرسه‌ساز است که وضعیت خوبی دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان این‌که خیرین مدرسه‌ساز نماد بارز ایفای مسئولیت اجتماعی هستند و این مقوله در خیری تجلی یافته است، گفت: معلمان خرید خدمات نصف حقوق و نصف بیمه می‌گرفتند که در دولت سیزدهم حقوق و بیمه آن‌ها کامل شد.