تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3428535
شناسه : 3428535
تاریخ :
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: فرار سرمایه‌گذاران با از بین رفتن مزیت‌های مناطق آزاد اقتصاد ایران: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: وضع قوانین مغایر با روح مناطق آزاد، مزیت‌های این مناطق را از بین برده و موجب فرار سرمایه‌گذاران شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در نشست با فعالین اقتصادی جزیره قشم که با حضور رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و امام‌جمعه شهرستان قشم برگزار شد، اظهار کرد: بخشی بزرگی از گردش مالی و توسعه اقتصادهای موفق دنیا توسط مناطق آزاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قانون ابتدایی مناطق آزاد یک قانون مترقی و برگرفته از الگوهای موفق دنیا بود که با توجه به شرایط کشور بومی‌سازی شده است؛ اما با گذشت زمان و با صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف که ناشی از عدم شناخت دقیق فلسفه شکل‌گیری مناطق است، کارکردهای مناطق آزاد درحال از دست رفتن است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: در بحث مالیات، بدعهدی و اجحاف در حق سرمایه‌گذاران انجام شده است؛ چراکه ابتدا به سرمایه‌گذار وعده معافیت مالیاتی داده‌ایم و در بین راه قوانین اخذ مالیات را وضع کرده‌ایم.

فتح‌الهی اذعان نمود: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده وضع به‌گونه‌ای شده که بسیاری از تولیدکنندگان منطقه باید دو‌برابر سرزمین اصلی مالیات بپردازند و این معضل باید هرچه سریع‌تر مرتفع گردد.

وی با تاکید بر شرایط ویژه و متمایز هریک از مناطق آزاد با دیگری، تصریح کرد: قوانین باید با وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه تطبیق پیدا کنند تا موجب توسعه و افزایش رفاه مردم شوند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان، ممنوعیت ورود برخی کالاهای گروه‌۴ به منطقه آزاد را از دیگر معضلات پیش‌روی جزیره قشم برشمرد و خاطرنشان کرد: ورود برخی از کالاهای گروه‌۴ با اشتغال تعداد زیادی از مردم جزیره گره خورده است و در صورت تدام ممنوعیت، مسیر ورود از مبادی غیررسمی باز خواهد شد.

صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند

در بخش دیگری از این جلسه، امام‌جمعه شهرستان قشم گفت: صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال مردم عمل کنند و از ایجاد اثر مثبت در جامعه غافل نشوند.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به‌واسطه توسعه زیرساخت‌های جزیره قشم افزود: تقریبا تمام فعالین اقتصادی و فرهنگی جزیره حضور دکتر فتح‌الهی در سازمان منطقه آزاد قشم را مثبت ارزیابی می‌کنند.

امام‌جمعه شهرستان قشم اظهار داشت: قشم بزرگترین جزیره غیرمستقل دنیا می‌باشد و باید دیپلماسی اقتصادی فعالی داشته باشد و اقتصاد جزیره باید مبتنی‌بر خواست جامعه محلی توسعه پیدا کند.