تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3421518
شناسه : 3421518
تاریخ :
تغییر جهت بورس پس از 2 روز ریزش؛ خالی شدن اثر کاهش قیمت دلار در بازار سهام ! اقتصاد ایران: با کاهش قیمت دلار در بازار ، بورس در روزهای گذشته با افت همراه شد، اما امروز با خالی شدن اثر این کاهش، بازار سرمایه بازدهی 1.89 درصدی داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بازار سرمایه پس از دو روز ریزش شاخص بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات امروز با رشد نزدیک به 29 هزار واحدی توانست خود را در نزدیک به کانال 1.6 میلیون واحدی برساند.

رشد تورم انتظاری، نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و قیمت گذاری‌های دستوری همچنان به رشد نااطمینانی در اقتصاد ایران منجر شده که می‌ توان آن را بحران نا اطمینانی و پیش بینی ناپذیری نامید.

به نظر می‌رسد سیگنال‌‌هایی که بازار سهام دریافت کرده، به ویژه از محل سیاست‌های ارزی دولت، منفی بوده و چشم انداز بازار را برای معامله‌گران با چالش مواجه کرده است.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بازار می‌تواند به اهداف بالاتری دست پیدا کند و برای این منظور افت این چند روز را هیجان ناشی از نوسان دلار می‌دانند که در طول دو دهه گذشته بارها تکرار شده است.

 سهامدارن منتظر انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکتهای بورسی

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه رضا گلستانی گفت: بازار در روزهای اخیر به دلیل افت قیمت دلار، با کاهش در شاخص‌ها روبرو شد. با تثبیت قیمت دلار در شرایط فعلی، اثر این افت در بازار سرمایه تخلیه شده و بورس به وضعیت صعودی خود بازگشته است.

وی ادامه داد: در صورتی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا فعالیت‌های سوداگرانه در مجلس تصویب شود، بورس می‌تواند با ورود پول خوبی روبرو شود و همین مساله می‌تواند منجر به رشد بورس شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تقریباً تمامی شرکت‌ها گزارش ماهانه خود را در سامانه کدال بارگذاری کرده‌اند و می‌توان میزان فروش سه ماهه سوم سال را دید، اما در انتهای هفته نیز صورت‌های مالی 9 ماهه شرکت‌ها منتشر خواهد شد تا بازار در خصوص انتخاب سهم های مناسب تصمیمات جدیدتری بگیرد، هرچند که با این نرخ های روی تابلو قمیت‌ها در بازار سرمایه ارزنده هستند.

 رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه بورس، با افزایش 28 هزار و 920 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 593 هزار و 285 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 1.85 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد 8 هزار و 765 واحدی در رقم 473 هزار و 136 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز 1.89 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، با افزایش 321 واحدی در سطح 20 هزار و 346 واحد قرار گرفت.

افزایش ارزش معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 219 هزار و 259 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 207 هزار و 587 میلیارد تومان بود که 94 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 7 هزار و 679 میلیارد تومان رسید.

 ورود پول حقیقی به بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 595 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خودرو (ایران خودرو)، خساپا (سایپا) و خگستر (گسترش ‌سرمایه‌ گذاری ‌ایران ‌خودرو) اختصاص داشت. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، خاور (ایران خودرو دیزل) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) تعلق داشت.

 رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 561 نماد رشد قیمت داشتند و 98 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 85 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 15 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، 187 نماد صف خرید داشتند و 11 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 170 درصدی به 901 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 4 درصد کاهش یافت و 218 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) با صف‌ خرید 126 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و فاذر (شرکت صنایع آذر آب) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات سهم‌های انرژی 1 (نهادهای مالی بورس انرژی) و انرژی 2 (فعالان بورس انرژی) در صف فروش باقی مانده بودند.