تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3419427
شناسه : 3419427
تاریخ :
سخنگوی سازمان فضایی ایران : ماهواره خیام دو هفته آینده عملیاتی می شود اقتصاد ایران: سخنگوی سازمان فضایی ایران از عملیاتی شدن کامل ماهواره خیام تا ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: تاکنون تصاویر رنگی و بسیار با کیفیتی از مناطق مختلف کشورمان از ماهواره خیام دریافت کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسین دلیریان، مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران طی سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره خیام گفت: همانطور که می‌دانید ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با توانمندی تصویربرداری از سطح زمین با دقت یک متر است که مرداد ماه سال جاری از پایگاه بایکونور و با ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار زمین تثبیت شد.

وی افزود: ماهواره خیام در حال حاضر در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد و هم اکنون در حال دریافت و اجرای فرامین و ارسال داده‌ و تصویر به ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران است.

سخنگوی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره خیام در مقطع کنونی در حال گذراندن آخرین مراحل فرآیند تثبیت عملکرد بهینه خود در فضاست، تصریح کرد: ارسال فرامین و کنترل‌های ماهواره خیام توسط متخصصان کشورمان در سازمان فضایی ایران انجام می‌شود و همچنین ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره نیز تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ و کاملا امنی که قبلا توسط متخصصان رمزنگاری سازمان فضایی ایران در ماهواره تعبیه شده، انجام می‌گیرد.

دلیریان در خصوص نحوه استفاده از داده‌های ماهواره خیام تاکید کرد: ما هفته‌هاست که در حال دریافت تصاویر با دقت و کیفیت بالا از این ماهواره هستیم و قرار است این تصاویر و داده‌ها به مرور و با رعایت حقوق حاکمیت و بیت‌المال در اختیار بخش‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی قرار گرفته و بخشی از نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و ... را مرتفع کند.

وی همچنین گفت: متخصصان فضایی کشورمان تلاش کردند که فرایند تثبیت و تست‌های فنی ماهواره در فضا را در زمان کوتاهی انجام دهند تا سریع‌تر داده‌های تصویری این ماهواره به دست مان برسد که الحمدلله این هدف محقق شده و عملا ماهواره طی یکی دو هفته آتی تمام تست‌های خود را به پایان رسانده و به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

سخنگوی سازمان فضایی ادامه داد: تاکنون تصاویر رنگی و بسیار با کیفیتی از مناطق مختلف کشورمان از ماهواره خیام دریافت کرده‌ایم و این تصاویر بعضا فرایند کالیبره شدن را هم طی کرده‌اند و حتی برای برخی مسئولان نیز به نمایش گذاشته شده‌اند و تصاویری از مناطق جذاب ایران نیز برای انتشار عمومی در حال آماده شدن است.

دلیریان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های بومی با دقت تصویربرداری یک متر نیز اظهار داشت: به لطف تلاش‌های متخصصان صنعت فضایی و زیرساخت‌های موجود در کشور، هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران توانمندی لازم برای طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری ۱۰ متر و بهتر را دارد و گام‌های بسیاری خوبی پیش از پرتاب ماهواره خیام در مسیر رسیدن به دقت یک متر برداشته شده، اما نیاز کشور اقتضا می‌کرد که نباید تا رسیدن کشور به مرحله بهره‌برداری از ماهواره‌های بومی با دقت یک متری، در مسیر تامین داده‌های فضایی توقف کرد بلکه باید نیاز کشور در این زمینه مرتفع می‌شد لذا تصمیم گرفته شد که پروژه خیام با کشور روسیه پیش برده و اجرایی شود که الحمدالله به سرانجام رسید.

وی در پایان تاکید کرد: مردم عزیز کشورمان اطمینان خاطر داشته باشند که سازمان فضایی با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانایی ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری یک متر و حتی بهتر از یک متر قرار دارد و برنامه جدی و مدونی برای تحقق این فناوری در حال اجراست.