تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اخبارشرکت ها
لینک : econews.ir/5x3419149
شناسه : 3419149
تاریخ :
تفاوت‌ NFT با توکن‌ Fungible چیست؟ اقتصاد ایران: توکن NFT را یکی از ارز‌های دیجیتالی فعال در فضای بلاکچین می‌شناسند. این نوع ارز‌های دیجیتالی مانند دیگر رمزارز‌ها در دنیای کریپتوکارنسی طرفداران خود را دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اخبار شرکتها-  توکن‌ غیر قابل معاوضه NFT نوعی از رمزارز‌ها به حساب می‌آیند که غیر قابل تعویض هستند. درواقع می‌توان گفت که این توکن انحصاری است، ازاین‌رو به خاطر همین ویژگی منحصربه‌فرد بودن مورد توجه قرار گرفته‌اند و از آن‌ها در حوزه‌های مختلفی بهره می‌برند.

این نوع رمزارز با توکن fungible تفاوت‌هایی دارد که در این مطلب قصد داریم علاوه‌ بر ارائه توضیحاتی درمورد NFT برای آشنایی بیشتر شما با آن، به بررسی تفاوت این توکن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با قابلیت تعویض‌پذیری (Fungibility)

پیش از این‌که بخواهیم دربارۀ اینکه NFT چه تفاوت‌هایی با توکن‌های Fungible دارد مطلبی بیان کنیم، باید بدانید که مفهوم قابل تعویض بودن چیست؟ تعویض‌پذیر بودن یک ارز یعنی این‌که بتوان آن را مبادله کرد، به این صورت که آن رمزارز با ارزی هم ارزش خود یا ارزی دیگر تعویض شود. علاوه‌بر این در تعویض‌پذیری آن ارز را می‌توان به بخش‌های کوچک‌تر هم تقسیم کرد.

این مورد را می‌توان با یک مثال واضح‌تر بیان کرد. فرض کنید که شما اسکناسی به ارزش صد هزار تومان در اختیار دارید؛ شما می‌توانید این اسکناس را با اسکناسی دیگر به همین ارزش مبادله کنید، همچنین گاهی پیش می‌آید که شما نیاز داشته باشید آن مبلغ را به چند اسکناس با مبالغ کم‌تر تعویض کنید به شکلی که ارزش آن اسکناس‌ها برابر با مبلغ اولیه باشد. این مثال کاملاً مفهوم تعویض‌پذیری را نشان می‌دهد.

رمزارز‌های دیجیتالی اتریوم، بیت کوین، ریپل و بسیاری دیگر از رمزارز‌ها قابلیت تعویض‌پذیری دارند. شما این امکان را دارید که یک بیت‌کوین را با بیت‌کوینی دیگر تعویض کنید، همچنین در صورت نیاز امکان تقسیم‌بندی آن به بخش‌های کوچک‌تر هم وجود دارد.

NFT چیست؟

برای این‌که بتوانید تفاوت توکن NFT را با دیگر توکن‌ها درک کنید، ابتدا باید اطلاعاتی دربارۀ آن به‌دست‌آورید. همان‌طور که در بلاگ صرافی ارز دیجیتال والکس اشاره شده است، این توکن یک ارز دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین است. NFT درواقع به‌عنوان کلمۀ اختصاری Non-Fungible Token می‌شناسند. این توکن‌ها غیر قابل تعویض هستند. اوایل این توکن را به‌عنوان توکن منحصربه‌فرد بر پایۀ اتریوم می‌دانستند اما اکنون مبتنی‌بر سایر بلاکچین‌ها هم فعال هستند.

از این توکن غیر قابل معاوضه می‌توان در بازی‌هایی مانند بازی‌های متاورسی استفاده کرد. برای مشخص کردن ارز درون بازی این نوع توکن انحصاری را به‌کار می‌برند. پلتفرم متاورس دیسنترالند که سرزمین هوشمند و در حال پیشرفت است، به‌عنوان بازاری برای توکن‌های NFT محسوب می‌شود. دیسنترالند یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های متاورس است که محبوبیت بسیاری هم دارد. این پلتفرم روزبه‌روز در حال پیشرفت و توسعه است تا به‌عنوان بهترین‌ها شناخته شود.

images_1672216373.png

 NFT چه تفاوت‌هایی با توکن‌های fungible دارد؟

توکن غیر قابل معاوضه در چند مورد با توکن‌های fungible تفاوت دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان این دو نوع رمزارز، مربوط به امکان معاوضه آن‌هاست. همان‌طور که گفتیم، توکن NFT قابلیت معاوضه با ارزی هم ارزش خود را ندارد، یعنی تعویض‌پذیر نیست. این نوع ارز دیجیتال منحصر‌به‌فرد است و تمامی اطلاعات آن انحصاری هستند.

یک بلیط هواپیمایی را تصور کنید که اطلاعات فرد به‌طور کامل بر روی آن ثبت شده‌است، زمان مسافرت، مقصد، اطلاعات شخص و... این بلیط منحصر به آن فرد خواهد بود و هیچکس نمی‌تواند از آن استفاده کند. با توجه به این مثال به‌راحتی می‌توان فهمید که انحصاری بودن توکن‌های NFT به چه معناست؟

اگر بخواهیم یکی دیگر از تفاوت‌های NFT را با توکن‌های قابل معاوضه بیان کنیم، می‌توانیم بخش‌پذیر نبودن آن را نام ببریم. این توکن قابلیت تقسیم به چند واحد کوچک‌تر را ندارد و به‌طورکلی به‌صورت یک واحد خواهد بود. این توکن غیر قابل معاوضه می‌تواند اطلاعات زیادی را در خود نگه دارد و از این نظر در برابر توکن‌های تعویض‌پذیر قابلیت آن بالاتر است.

ویژگی‌های توکن NFT

دانستن این موضوع که NFT چیست و از چه ویژگی‌هایی برخوردار است، می‌تواند برای فهم بهتر تفاوت آن با دیگر توکن‌های قابل معاوضه کمک‌کننده باشد. در زیر ما به برخی از ویژگی‌های مهم این توکن اشاره می‌کنیم:

این ویژگی توکن‌های NFT به این معناست که نمی‌توان آن را با ارزی هم ارزش خود تعویض کرد.

با وجود این‌که امکان تولید بیشتر از این توکن وجود دارد، ولی قصد توسعه‌دهندگان این است که این توکن انحصاری و دارای تعداد محدود باشد.

این توکن به‌صورت یک واحد خواهد ماند و نمی‌توان آن را به بخش‌های کوچک‌تری تبدیل کرد.

توکن‌های NFT دارای اطلاعاتی هستند که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد.

images_1672216396.png

شناخت مزایای توکن‌های NFT

این توکن‌ها مزایای بسیاری دارند و به‌خاطر داشتن این مزایا در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه تعدادی از مزایای این توکن‌های غیر قابل تعویض را نام می‌بریم:

جمع‌بندی

توکن NFT یکی از ارز‌های دیجیتالی فعال در بستر بلاکچین است. این توکن منحصربه‌فرد و غیر قابل تعویض ویژگی‌های بسیاری دارد که سبب تفاوت آن با توکن‌های Fungible می‌شود. در این مطلب ما سعی داشتیم تا با بیان مطالبی دربارۀ این‌که NFT چیست و بررسی ویژگی‌ها و مزایای آن به تفاوت‌های NFT با توکن‌های قابل تعویض اشاره کنیم.