تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3415358
شناسه : 3415358
تاریخ :
مدیرعامل شرکت تندیس درفک منطقه آزاد انزلی‌: مشکل فعالین اقتصادی‌، تناقض‌گویی مسئولین در یک‌دهه اخیر است Econews: مرتضی رحیمی مدیرعامل شرکت تندیس درفک منطقه آزاد انزلی، مهم‌ترین مشکل فعالین اقتصادی در مناطق آزاد، تناقض‌گویی مسئولین حال حاضر یا بهتر بگویم مسئولین یک‌دهه اخیر در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،مرتضی رحیمی مدیرعامل شرکت تندیس درفک منطقه آزاد انزلی، از تناقض‌گویی مسئولین درخصوص مناطق آزاد سخن گفت و از آنها خواست خود را به‌جای سرمایه‌گذارانی بگذارند که روزی با هزار امید و نگاه به مشوق‌های قانونی، به مناطق آزاد آمدند، اما به دلیل قوانین خلق‌الساعه امروز ورشکست و ترک فعالیت کرده‌اند.

وی درخصوص چالش‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد گفت: مهم‌ترین مشکل فعالین اقتصادی در مناطق آزاد، تناقض‌گویی مسئولین حال حاضر یا بهتر بگویم مسئولین یک‌دهه اخیر در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و حتی در سطح بالاتر مدیران و مسئولین وزارت اقتصاد که در سال‌های گذشته دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را زیرنظر خود با قوانین بی‌در و پیکر اداره می‌کنند‌.

این فعال اقتصادی افزود: بنده اگر جای مدیران سازمان‌های مناطق آزاد بودم، یک دوره پنج‌ساله درخواست مرخصی بدون حقوق می‌دادم و در عرصه تولید یا اشتغال‌زایی ورودی می‌کردم و خود را در منظر امتحان قرار می‌دادم‌. سپس می‌دیدیم که آیا تاب و تحمل تصمیمات یک‌‌شبه را به سبب قوانینی که فعالین اقتصادی را به مرز جنون و ورشکستگی می‌رساند، دارم یا خیر؟! هیچ‌یک از مسئولین وزارت اقتصاد ازجمله وزیر محترم توانستند که حقوق یک نفر را با اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری پرداخت کنند؛ بنابراین اگر هریک از مسئولین کلان و خرد، خود را به‌جای سرمایه‌گذاران قرار دهند، طبیعتا مشکلات فعالان اقتصادی نه‌تنها در مناطق آزاد، بلکه در کل کشور مرتفع می‌شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که دلایل عدم اجرای قانون مناطق آزاد در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران چیست، گفت: ‌بزرگ‌ترین عامل، خودبرتربینی مسئولین ذی‌ربط می‌باشد. باید اذعان داشت که مسائل اقتصادی با تکبر، غرور و خودخواهی در مناطق آزاد حل نخواهد شد‌. بنده مدیریت‌های گوناگون را در مناطق آزاد تجربه کرده‌ام، از زمان مرحوم آیت‌الله رفسنجانی تا آقای دکتر سعید محمد؛ اما حالا باید این‌طور پاسخ داد که در طول ۴۳سال تجربه تحریم و فشار اقتصادی که همواره وجود داشته، چرا مناطق آزاد در دوره‌ای شکوفا و مدرن و به‌روز بوده‌اند و در دوره‌های دیگر عقب‌گرد داشته‌اند؟ بنابراین عامل اصلی، تفکر اشتباه و تکبر مدیران حال حاضر مناطق آزاد و وزیر محترم اقتصاد می‌باشد.

وی ادامه داد: معتمدترین، باشعورترین، پرشورترین و متعصب‌ترین مردم ایران در مناطق آزاد تجاری-صنعتی حضور دارند؛ اما در طول حداقل ۲۰سال حضور بنده در این مناطق، متهم به دزدی، پول‌شویی و قاچاق و کم‌آورده‌ترین تولید ناخالص ملی و هزار حرف دیگر شده‌ایم. با این حال بحمدالله شاهد حفظ اشتغال‌زایی، ثبات و رشد اقتصادی و مثبت شدن تراز تجاری هر منطقه و تولید و صادرات و اثبات سلامت این مناطق هستیم. بنابراین مسئولین محترم که تاکنون خودشان و بستگانشان در این مناطق و واحدهای تولیدی و اشتغال‌زایی ایجاد نکرده‌اند، قطعا نمی‌توانند و نخواهند توانست که بر مشکلات موجود فائق آیند. لذا پیشنهاد می‌کنم که مسئولین محترم حال حاضر ازجمله وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور، مناطق آزاد را به‌گونه‌ای اداره کنند که سرمایه‌گذاران تمایل به حضور و ایجاد یک منبع اشتغال‌زا و کارآفرین را در مناطق آزاد کشور داشته باشد‌.

مدیرعامل شرکت تندیس درفک منطقه آزاد انزلی در پایان، ضمن دلجویی از کلیه فعالین اقتصادی مقیم مناطق آزاد که در طول ۱۰سال گذشته ورشکست شده‌اند، خاطرنشان کرد: این فعالین اقتصادی سرمایه خود را فقط به‌ دلیل تکبر و خودبرتربینی مسئولین و قوانین خلق‌الساعه از دست داده‌اند؛ لذا باید با آنها همدردی و برایشان آرزوی سلامتی کرد.