تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3415321
شناسه : 3415321
تاریخ :
شرایط جذب کار آموز بدون دستمزد و بیمه اعلام شد اقتصاد ایران: اتاق اصناف ایران با صدور اطلاعیه ای شرایط جذب مهارت آموز در واحدهای صنفی بدون دستمزد و بیمه را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،اتاق اصناف ایران با صدور اطلاعیه ای شرایط جذب مهارت آموز در واحدهای صنفی (بدون دستمزد و بیمه) را به شرح زیر اعلام کرد.

یکی از دغدغه‌های پیشکسوتان صنفی، کمبود نیروهای جوان برای مهارت آموزی و شاگردی و دریافت و انتقال تجربیات است. در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همکاری با اتاق اصناف ایران، طرحی با عنوان طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه را ارائه کرده است که بر اساس آن، نیروهای کار ماهر بدون تحمیل هزینه‌های مالی به لحاظ پرداخت دستمزد و بیمه برای حداقل 100 ساعت (25 روز تا 18 ماه) در واحدهای صنفی آموزش داده می‌شوند.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به آگاهی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی و نیز واحدهای صنفی سراسر کشور می‌رساند: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه، یک دوره آموزش عملی و کاربردی است و برای اجرای بهتر این طرح، دستورالعملی نیز تدوین شده است که بر اساس آن، هیچ گونه حقی برای مهارت آموز و تعهدی برای واحد پذیرنده در راستای جذب و استخدام موقت یا دائمی مهارت آموز و شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی برای وی ایجاد نمی‌شود.

بر اساس این دستورالعمل، واحد متقاضی (بنگاه متقاضی) به بنگاه اقتصادی متعلق به یکی از بخش‌های دولتی، خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی ذی‌ربط، اتاق اصناف و کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی و یا کارگاه متعلق به یکی از سازمان های نیروهای مسلح اطلاق می‌شود که متقاضی دریافت مجوز مهارت آموزی در محیط کار واقعی با دوگانه از سازمان است. واحد متقاضی پس از دریافت مجوز به عنوان واحد پذیرنده اطلاق شده و دارایQR Code خواهد بود.

واحد پذیرنده مکلف است پس از دریافت مجوز مهارت آموزی در محیط کار QR Code آن را در معرض رویت مهارت آموزان، ناظران طرح و بازرسان اداره تامین اجتماعی قرار دهد. QR Code حاوی اطلاعاتی مشتمل بر اصالت مجوز واحد پذیرنده موضوع فعالیت آموزشی و مشخصات مهارت آموزان است.

طول دوره مهارت آموزی حداقل 100 ساعت (25 روز تا 18 ماه) است و مهارت آموز لازم است هر روز حداقل 4 ساعت و حداکثر 8 ساعت در حد فاصل ساعت 6 تا 20 از آموزش عملی بهره‌مند شود.

مهارت آموز طی دوره مهارت آموزی توسط سازمان، تحت پوشش بیمه مدنی قرار خواهد گرفت.

پرداخت وجه از سوی واحد پذیرنده به عنوان شاگردانه در صورت رضایت از عملکرد بلامانع بوده و به عنوان دستمزد تلقی نمی‌شود.

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان موظف است برای تمامی مهارت آموزان در پایان دوره مهارت آموزی گواهی حضور در دوره صادر کند. همچنین در صورت درخواست مهارت آموز، باید مطابق با ضوابط مربوطه نسبت به برگزاری آزمون (پایان دوره یا ادواری) با بهره‌گیری از همکاری‌های تخصصی واحد پذیرنده (در صورت لزوم) و صدور گواهینامه یا تاییدیه مهارت برای قبول شدگان اقدام کند.

این گزارش می‌افزاید: در راستای راهبری، هدایت و نظارت بر اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در هر استان، شورایی با عنوان شورای مهارت استان تشکیل می‌شود که رئیس اتاق اصناف مرکز استان، از اعضای آن است.

تعیین حمایت و سیاست‌های تشویقی قابل اجرا برای واحدهای پذیرنده و مهارت آموزان نظیر اعطای نشان مهارت سالیانه به واحدهای پذیرنده برتر، ارزش‌گذاری به کیفیت همکاری واحدهای پذیرنده در طرح‌های رتبه‌بندی و اعطای تسهیلات بانکی از مزایای پیش‌بینی شده در دستورالعمل فوق برای واحدهای صنفی پذیرنده است.

همچنین موضوع تعیین و بررسی نقش هر یک از دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص اجرای بهینه این طرح در دستورالعمل فوق پیش‌بینی شده است که لازم است مورد توجه اتاق‌های اصناف سراسر کشور قرار گیرد.