تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3415066
شناسه : 3415066
تاریخ :
نماینده دائم ایران در سازمان ملل: دارایی‌های مسدود شده مردم افغانستان باید بازگردانده شود اقتصاد ایران: نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان گفت: دارایی‌های مسدود شده مردم افغانستان باید بی قید و شرط بازگردانده شود.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست سه شنبه 19 آذر ماه، شورای امنیت در مورد وضعیت افغانستان گفت با وجود تلاش های سازمان ملل، وضعیت کنونی در افغانستان چالش برانگیز است.

ویبا اشاره به گزارش اخیر دبیرکل در مورد افغانستان گفت این گزارش نشان می دهد که 28.3 میلیون افغان در سال 2023 به کمک‌های بشردوستانه و حمایتی نیاز خواهند داشت که این رقم در سال 2022، 24.4 میلیون و در آغاز سال 2021، 18.4 میلیون نفر بود. در همین حال، هیات حاکمه افغانستان نتوانسته‌اند به تعهدات خود، به ویژه در مورد ایجاد یک دولت فراگیر و منتخب عمل کنند.

سفیر ایران گفت در مورد وضعیت اقتصادی، گزارش دبیرکل بیان می‌کند که هیات حاکمه افغانستان تاکنون گام‌های مثبتی از جمله تلاش‌های مبارزه با فساد را برداشته که می‌تواند مبنایی برای یک وضعیت اقتصادی باثبات و احیای آن در سال‌های آینده باشد.

نماینده دائم ایران افزود در حالی که کمک های بشردوستانه برای افغانستان حیاتی است، راه حل درازمدت نیست و اقتصاد کشور باید در اولویت قرار گیرد. اگر احیای اقتصاد افغانستان مشروط یا سیاسی شود، مردم افغانستان آسیب خواهند دید و آسیب خواهند دید. در این میان، بحران انسانی در افغانستان را نباید  به خاطر سایر بحران ها و درگیری ها مورد فراموشی قرار گیرد.

ایراوانی گفت همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم، دارایی‌های مسدود شده متعلق به مردم است و باید بدون قید و شرط بازگردانده شود تا به اقتصاد افغانستان کمک شود.

سفیر ایران تاکید کرد، متأسفانه، آمریکا به جای پذیرش مسئولیت خروج غیرمسئولانه خود از افغانستان، به دلایل ساختگی و بی اساس برای توجیه اقدامات غیرقانونی خود، از جمله ادامه مسدودسازی دارایی های مردم افغانستان، که برای احیای اقتصاد آن حیاتی است، متوسل شده است. با این حال، رژیم های تحریمی نباید مانع تلاش برای بازسازی اقتصاد شوند.

سفیر کشورمان در این نشست گفت ایران از تلاش‌های یوناما و تماس و تعامل آن با هیات حاکمه افغانستان برای کمک به مردم افغانستان، به‌ویژه در زمینه افزایش پاسخ‌های بشردوستانه و تلاش برای پایان دادن به مشکلات اقتصادی، حمایت می‌کند.

نماینده دائم کشورمان افزود جمهوری اسلامی ایران از تخصص و  ظرفیت های خود برای کمک به مردم افغانستان در غلبه بر مشکلاتشان به عنوان همسایه‌ای که میزبان میلیون ها افغانی است، استفاده کرده است. وی تاکید کرد ایران سخاوتمندانه به مردم افغانستان که بیش از 40 سال در ایران زندگی می کنند، علیرغم حمایت اندک جامعه جهانی و تحریم های غیرانسانی آمریکا، کمک های لازم را ارائه کرده است. در حال حاضر، ایران برای تمامی دانشجویان افغان مقیم این کشور تحصیل و آموزش رایگان ارائه می دهد. بر اساس برآوردها، ایران باید سالانه یک میلیارد دلار یارانه برای میزبانی و پناه دادن به 5 میلیون افغان ارائه کند.

ایشان افزود بارها گفته‌ایم که ایران و سایر همسایگان نباید تمام مسئولیت پذیرش پناهجویان افغان را بر عهده بگیرند. بر اساس اصل مسئولیت مشترک، کشورهای دیگر، به ویژه کشورهایی که ادعای حمایت از حقوق بشر مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران می کنند، باید پناهندگان را بپذیرند.

سفیر ایران با اشاره به حضور داعش در افغانستان گفت ما می خواهیم یک بار دیگر بر تهدید جدی که حضور داعش و گروه های وابسته به القاعده در افغانستان برای صلح و امنیت افغانستان، همسایگان آن و کل منطقه ایجاد می کند، تاکید کنیم.

وی گفت قاچاق مواد مخدر یکی دیگر از مشکلات عمده است. گزارش اخیر دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل نگران کننده است. بر اساس این گزارش، کشت تریاک از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در مقایسه با سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است.

دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد که این یک واقعیت است که اگر جامعه جهانی به حمایت از بهبود اقتصادی افغانستان ادامه ندهد، وضعیت کنونی به ایجاد یک محیط آسیب‌پذیر تبدیل شده که در آن افراط‌گرایان، تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر قادر خواهند بود از افراد آسیب‌پذیر برای پیشبرد اهداف تروریستی استخدام و استفاده کنند.