وی با بیان اینکه برای مجموعه دریایی کشور باید نیروهای متخصص دریایی در حوزههای عرشه، مهندسی کشتی و سازههای دریایی تربیت شود، یادآور شد: سالها قبل از قانون خدمات کشوری سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس قانون خاص خودش که مصوبه مجلس بود نیروهای دانشجو در دانشکدههای دریایی را بورسیه و آنها را جذب میکرد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: اما با توجه به اینکه قانون خدمات کشوری این اختیار را از ما گرفته دیگر نتوانستیم نیروهای دانشجو را جذب کنیم. بر اساس مذاکرات صورت گرفته با رئیس سازمان اداری استخدامی کشور وی قول داد که این راه را بازگشایی میکند تا مجددا دانشجویان را بتوانیم از دانشگاهها جذب کنیم.
صفایی در رابطه با متروکه اعلام شدن کانتینرهای خالی گفت: یک سری کانتینرها بوده که سالهای سال در بندر شهید رجایی از آنها به عنوان جایی برای استراحت استفاده میشد برای تعیین تکلیف این کانتینرها پیگیری فراوانی انجام دادیم اما کسی رجوع نکرد و در ادامه با ورود مرجع قضایی این کانتینرها تعیین تکلیف شدند.
وی تاکید کرد: اعلام متروکه شدن کانتینرهای خالی وجود ندارد و اگر جایی کسی این را گفته حرف صحیحی نیست. ما از شرکتهای کشتیرانی خواهش کردیم کانتینرهای خالی خود را در بنادر منطقه توزیع کنند.
توافق با روسها برای حضور در پروژههای بندری و دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با یادآوری اینکه جلسات بسیار زیادی در سطح وزارتخانه و سازمان بنادر با روسها داشتهایم، اظهار کرد: کلیات توافقات انجام شده با روسها موارد خوبی است اما هنوز هیچکدام از آنها به قرارداد نرسیده است. با توجه به شرایط ویژه بنادر و نقش ایران در تجارت خارجی روسیه، به دنبال نهایی شدن این توافقات هستیم.
صفایی اضافه کرد: روسیه قول داده در بنادر ایران حضور داشته باشد که در این زمینه اراضی در بنادر کشور به آنها اختصاص یافته است.
وی با یادآوری اینکه در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی کشور بیش از 8 میلیون تن است، گفت: بندر شهید رجایی ظرفیت پهلوگیری کشتیها با تناژ 18 هزار و 400 TEU را دارد و بزرگترین کشتیهایی که در دنیا تردد میکنند 24 هزار TEU کانتینر ظرفیت دارند.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سفر معاون نخست وزیر چین به تهران گفت: جلسات خوبی با چینیها داشتهایم و توافقات کلی انجام شده است. در این زمینه پروژههایی که سرمایهگذاران چینی امکان حضور در آن را دارند بررسی شده و منتظر هستیم تا سفرهای بعدی به نتایج ملموسی در سرمایهگذاری بخش خصوصی چین در ایران برسیم.