تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3413180
شناسه : 3413180
تاریخ :
وعده وزارت صمت برای پایان دادن به گرانی خودرو اقتصاد ایران: مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت با وعده پایانی گرانی خودرو به دو دلیل، علت تعیین حداقل عرضه خودرو در بورس کالا را رقابت عجیب و غریب مشتریان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،عبدالله توکلی لاهیجانی با بیان اینکه انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس کالا و انجام واردات، التهابات بازار به‌شدت کاهش یابد و دست سوداگران و واسطه‌ها کوتاه شود گفت: پیرو مذاکرات متعدد با بورس کالا و تلاش برای برقراری تعامل ، نیاز به عرضه نظام‌مند خودرو در بورس است.

وی افزود: یکی از مواردی که در تعامل با بورس کالا مصوب شد، میزان عرضه خودرو است. به‌طوری که کف عرضه برای ایران‌خودرو و سایپا ۲ هزار دستگاه و برای خودروسازان کوچک ۵۰۰ دستگاه در هر مرحله است. البته این فقط کف عرضه بوده و اصل بر آن است که همه تولیدات خودروسازان در بورس عرضه شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در هفته‌های گذشته به طور مثال عرضه تنها ۲۶ دستگاه از یک خودرو در بورس کالا مشاهده شد که متعاقب آن رقابتی عجیب و غریب بین مشتریان به وجود آمد و قیمت‌ها افزایش یافت که این مسئله سیگنالی منفی به بازار می‌داد اما با مشخص شدن کف عرضه نباید شاهد معضل عرضه قطره‌چکانی خودروسازان بود.

توکلی لاهیجانی با اشاره به تقاضای خودرو و روش کنترل، توضیح داد: مزیت دیگر بورس کالا، بلوکه شدن مبلغ پیش دریافت خرید خودرو در حساب خریداران است. به این معنا که خریداران باید قبل از ثبت سفارش در بورس اقدام به افتتاح حساب وکالتی کرده و تا آغاز معاملات، مبلغ پیش دریافت در حساب خریدار بلوکه می‌شود تا در صورت خرید مبلغ به حساب بورس کالا واریز شود.