تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3410322
شناسه : 3410322
تاریخ :
دبیرکل اکو خبرداد: دعوت ازکشورهای اکو برای حضور در نمایشگاه گردشگری اقتصاد ایران: دبیر‌کل اکو از تمامی کشورهای عضو خواستند که در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران حضوری فعال داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، گردشگری و صنایع دستی، ششمین نشست کارشناسان ارشد و چهارمین نشست وزرای گردشگری کشور‌های عضو اکو که از تاریخ ۲۱ لغایت ۲۲ آذرماه جاری در شهر تاشکند کشور ازبکستان به صورت برخط با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت در بخش وزرا و لیلا اژدری مدیر‌کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در بخش کارشناسان ارشد برگزار شد.
فراهم آوردن امکان حضور کشور‌های اکو در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران در بهمن امسال با تسهیلات ویژه، تحقق میزبانی از هفتمین نشست کارشناسان ارشد و پنجمین نشست وزرای گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ در شهر اردبیل، همکاری در تهیه نقشه راه توسعه گردشگری منطقه اکو پس از کووید ۱۹، چشم‌انداز ۲۰۲۵ سازمان همکاری اقتصادی اکو با تعریف استراتژی‌های توسعه گردشگری پایدار، ایجاد شبکه توراپراتور‌های اکو با عضویت ایران از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده از سوی معاون گردشگری کشور در گردهمایی بین‌المللی مذکور بوده است.
همچنین شالبافیان ضمن یادآوری و تشکر از برگزاری رویداد ساری ۲۰۲۲ پایتخت گردشگری کشور‌های عضو اکو، برگزاری ششمین دوره از جشنواره غذای بین‌المللی اکو - جاده ابریشم در اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر زنجان را نیز یکی دیگر از دستاورد‌های همکاری با سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو مطرح کرد.
خسرو ناظری دبیر‌کل اکو نیز از تمامی کشور‌های عضو خواستند که در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران حضوری فعال داشته باشند.
در بخش دیگری از این رویداد بین‌المللی ، نمایندگان حاضر علاوه بر تاکید بر گسترش همکاری‌ها در زمینه توسعه گردشگری در میان کشور‌های عضو، برنامه‌های گذشته و آتی در این زمینه را مورد بررسی و تبادل نظر اعضاء قرار داده و بر گردشگری پایدار پسا‌کرونا تاکید کردند. همچنین موضوع ویزای گردشگری اکو در میان کشور‌های عضو نیز مورد بررسی قرار گرفت.   
در این جلسه، پایتخت‌های گردشگری اکو در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بر اساس پیشنهاد‌های دریافت‌شده برگزیده و بر این اساس، شهر‌های شهر سبز در ازبکستان و ارزروم در ترکیه به ترتیب برای دو سال پیش رو به عنوان پایتخت گردشگری اکو معرفی شدند.  
 سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان منطقه‌ای است و شامل کشور‌های ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان است. طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشور‌های عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.