تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3409856
شناسه : 3409856
تاریخ :
بررسی نقاط تاریک و روشن پیش‌نویس قانون مهاجرت اقتصاد ایران: در اولین نشست عمومی تشکل‌های تخصصی، فعالان و متخصصان مسائل مهاجرین افغانستانی نقاط تاریک و روشن پیش‌نویس قانون مهاجرت بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، اولین نشست عمومی تشکل‌های تخصصی، فعالان و متخصصان مسائل مهاجرین افغانستانی به همت گروه‌های مردمی فعال در حوزه مهاجرین عصر امروز در خانه اندیشه ورزان برگزار شد.

یکی از فعالان این حوزه در این نشست با بیان اینکه قانون سازمان ملی مهاجرت گفت: بزرگترین فایده این قانون که در دست تصویب است؛ تعیین یک مسئول برای موضوع مهاجرین است. بهترین ویژگی این قانون یکپارچه سازی آمارها در موضوع مهاجرین است. عدم وجود آمار واحد لطمه زیادی به مهاجرین زده است.

به نقاط مثبت حضور مهاجران توجه نمی‌شود

وی با بیان اینکه نسبت به مهاجران نگاهی امنیتی داشته‌ایم؛ گفت: متأسفانه تاکنون به نقاط مثبت حضور مهاجران توجهی نکردیم. در قانون جدید پیشنهادی هم این بار منفی همچنان وجود دارد. سی بار به اخراج مهاجران اشاره شده و فقط سه بار از کلمه جذب آنان استفاده کردیم.

سید داود سجادی یکی از فعالان حوزه مهاجران افغانستانی با بیان اینکه پیش نویس این قانون اقدامی راهبردی برای مهاجران است؛ گفت: به دلیل اینکه این طرح همچنان یک پیش نویس است نمی‌توان یک نقد جدی از آن داشت با این حال به نظر می‌رسد برخی از اصلاحات در متن قانون مشخص نشده است. مثلاً پناهجو فقط یک بار در متن قانون آمده است یا پناهنده فقط چهار بار آمده است‌. در حالی که بارها از کلمه اتباع خارجی استفاده شده است.

گویا اکثریت مهاجران باید به صورت محدود در ایران زندگی کنند

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اقامت مدت دار فقط به اشخاص خاصی خواهد رسید گفت: برای خیل کثیری از مهاجران جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد سیاست اقامت موقت در پیش گرفته شده است و گویا کسانی که حتی در ایران به دنیا آمده‌اند باید به صورت محدود در ایران زندگی کنند.

سید مهدی حسین زاده نماینده ورزشکاران افغانستانی هم در این نشست با اشاره به اینکه در این پیش نویس هیچ اشاره‌ای به صد هزار ورزشکار افغانستانی در ایران نشده است؛ گفت: به نظر می‌رسد ورزشکاران افغانستانی تنها باید به مدت محدود و به صورت موقت در ایران باشند. هیچ حمایتی از آنان نشده است در خالی که در همه کشورها افرادی که در کشور میزبان مقام با افتخار جهانی کسب می‌کنند از امتیاز پناهندگی دائم برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در چهار دهه اخیر نتوانستیم تیمی از پناهندگان از کشور ایران به المپیک اعزام کنیم. ما

نخبگان ورزشی زیادی داریم اما هیچیک از آنان تحت پوشش بیمه‌ای نیستند.

انتقاد از بی توجهی به پتانسیل حضور مهاجران

سید جلال محسنی از پزشکان حاضر در این نشست و از اطبای لشکر فاطمیون هم در این نشست با بیان اینکه بارها به ما هشدار داده شده در مسائل حاکمیتی ورود نکنند؛ گفت: اگر گفتمانی در این کشور توانسته‌ایم مطرح کنیم به برکت خون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای لشکر فاطمیون است. تلاش‌های زیادی شده است تا بین مهاجرین و اعضای لشکر فاطمیون اختلاف بیندازند اما خون شهدای اتباع جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم مانع از این بداندیشی شده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که به پتانسیل مهاجران توجه نشود این قانون هم مثل سیاست‌های چهل ساله شکست خواهد خورد؛ گفت: اگر تابعیت حذف شود تیرخلاصی برای مهاجرین نسل اول انقلاب اسلامی است که با ایدیولوژی جمهوری اسلامی به ایران آمده‌اند.

نگاه جهانی جمهوری اسلامی با بازگشت مهاجران در تضاد است

زهرایی در این نشست با بیان اینکه قانون جمهوری اسلامی نگاهی جهانی دارد؛ گفت: متأسفانه نسبت به مهاجرین تنها نگاه‌های پراکنده داشته ایم که این نگاه تاکنون به مهاجران و خود جمهوری اسلامی فقط آسیب‌های داشته است در حالی که ما باید بتوانیم با توجه به نگاه آرمانی و جهانی جمهوری اسلامی از فرصت حضور مهاجران استفاده کنیم.

عدم استفاده از تابعیت و مطرح شدن موضع مهاجرت مدت دار نشان می‌دهد سیاست کشور دوباره به بازگشت مهاجران افغانستانی است در حالی که با توجه به موضوع تهدید جمعیت اگر از حضور مهاجران استفاده نکنیم؛ خسارت بزرگی به ایران زده‌ایم.