تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3409784
شناسه : 3409784
تاریخ :
تلاش آمریکا برای ایجاد درگیری مذهبی در افغانستان اقتصاد ایران: مشهد ـ نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکا به سیاست بی ثبات سازی و ایجاد جنگ داخلی و درگیری قومی و مذهبی در افغانستان ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسن کاظمی قمی ظهر چهارشنبه در نشست ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: هرچند آمریکا نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده است اما به سیاست بی ثبات سازی و ایجاد جنگ داخلی و درگیری قومی و مذهبی در افغانستان ادامه می‌دهد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکا به دنبال ایجاد شرایط و فضایی در افغانستان است تا دوباره پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه آسیای مرکزی برپا کند.

وی بیان کرد: همه متولیان در حوزه افغانستان به ضرورت راه اندازی «سازمان ملی مهاجرت» در ایران پی برده اند اما این سازمان باید به گونه‌ای باشد تا هم بتواند دغدغه دستگاه‌های حاکمیتی و هم دغدغه‌های مهاجران افغان را پاسخ دهد و فرصتی ایجاد کند تا زمینه سرمایه گذاری افغانستانی‌ها در داخل کشور ایران فراهم شود.

کاظمی قمی افزود: علاوه بر این که پیشنهادهای استانداری‌های مرزی در خصوص تدوین «سازمان ملی مهاجرت» را جویا هستیم از نخبگان افغانستانی که سال‌ها در ایران ساکن بوده‌اند و علاقه مند و دلسوز ۲ کشور هستند می‌خواهیم در این عرصه پیشنهادهای مشورتی خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: بعد از جنگ اوکراین شاهد ظهور داعش خراسان هستیم و به واسطه همین رویدادها، اکنون نگرانی‌های امنیتی در منطقه آسیای مرکزی افزایش یافته است.

وی بیان کرد: با وجود این پدیده‌ها نیازمند یک برنامه و راهبرد کلان در خصوص افغانستان هستیم و به ویژه در خصوص مساله مهاجران این کشور نباید فقط از نگاه امنیتی به مسائل نگریست و باید به موارد فرهنگی و اجتماعی نیز در این نگاه راهبردی توجه کرد.

کاظمی قمی افزود: با توجه به سابقه تاریخی در حوزه تمدنی، فرهنگی و زبانی، افغانستان می‌تواند یک فرصت مناسب باشد و از این روست که عنوان می‌شود افغانستان می‌تواند به بهترین بازار برای محصولات ایرانی و مقصد تجاری ایران تبدیل شود.