تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3409735
شناسه : 3409735
تاریخ :
کاهش تولید 744 هزار بشکه‌ای اوپک در اکتبر اقتصاد ایران: جدیدترین گزارش اوپک نشان داد تولید نفت ایران در نوامبر به 2 میلیون و 559 هزار بشکه رسیده و عربستان بیش از نیمی از کاهش تولید 744 هزار بشکه‌ای اوپک در این ماه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه نوامبر 2022 برابر با آبان 1401 به 2 میلیون و 559 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن یک هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

ایران در ماه اکتبر (مهر ماه) ۲ میلیون و 561 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.
بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران در ماه سپتامبر (شهریور ماه) 2 میلیون و 549 هزار بشکه نفت در روز، در ماه آگوست (مرداد ماه) ۲ میلیون و 571 هزار بشکه نفت در روز، در ماه جولای (تیر) ۲ میلیون و ۵۶۷ هزار بشکه نفت در روز، در ماه ژوئن (خرداد ماه) ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه در روز، در ماه می (اردیبهشت ماه) ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار بشکه در روز و در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ماه ۱۴۰۱) روزانه ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* ایران همچنان در جایگاه پنجم اوپک به لحاظ تولید

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را از کویت گرفته بود و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه ۱۴۰۰، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.
در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۱۰ میلیون و 474 هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و 465 هزار بشکه در روز و امارات با ۳ میلیون و 37 هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.
کویت با تولید ۲ میلیون و 685 هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده اوپک است.
ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

* افزایش ۳۳ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در سه ماهه سوم ۲۰۲۲

ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار بشکه، در سه ماهه دوم ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار بشکه و در سه ماهه سوم امسال ۲ میلیون و ۵۶۲ هزار بشکه در روز تولید کرده است.
تولید نفت ایران در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه اول ۳۳ هزار بشکه در روز بیشتر شده است.
همچنین میزان تولید نفت ایران در سه ماهه سوم امسال ۹۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ است.
ایران در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.


* متوسط در سال‌های قبل


ایران به طور متوسط در سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه نفت و در سال ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۹۱ هزار بشکه نفت تولید کرده است.
به این ترتیب ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط نسبت به سال پیش از آن ۴۰۱ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است.
ایران در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

* کاهش 744 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰1) 28 میلیون و 826 هزار بشکه در روز عنوان شده است که کاهش روزانه 744 هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه اکتبر را نشان می‌دهد.
اوپک در ماه اکتبر روزانه ۲۹ میلیون و 570 هزار بشکه نفت تولید کرده بود.
گروه اوپک پلاس از ماه سپتامبر توافق کرده بودند که از میزان تولید خود کم کنند؛ این رقم برای ماه اکتبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود که اوپک در آن ماه به تنهایی ۲۱۰ هزار بشکه در روز از تولید خود کم کرده بود.
همچنین اوپک پلاس در ادامه روند کاهش تولید خود با توجه به شرایط اقتصادی در جهان و پیش بینی تقاضا برای نفت در جهان توافق کردند تا از ماه نوامبر روزانه 2 میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند که بر اساس این گزارش، این گروه در این ماه 744 هزار بشکه در روز از تولید خود کم کرده است.

*  کاهش تولید 404 هزار بشکه‌ای عربستان

عربستان در ماه نوامبر 404 هزار بشکه نفت در روز تولید خود را کم کرده است و میزان تولیدش به ۱۰ میلیون و 474 هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه اکتبر ۱۰ میلیون و 878 هزار بشکه در روز بود.

* بیشترین کاهش تولید برای عربستان

سه کشور عضو اوپک در این ماه افزایش تولید داشتند که بیشترین افزایش به میزان 92 هزار بشکه در روز به نیجریه تعلق دارد. یک کشور از این 3 کشور از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف است. آنگولا، گابن و نیجریه، سه کشوری هستند که افزایش تولید داشتند.

باقی کشورهای عضو نیز کاهش تولید داشتند که بیشترین کاهش به میزان 404 هزار بشکه به عربستان اختصاص یافته است.
عراق 117 هزار بشکه، کویت 121 هزار بشکه، امارات 149 هزار بشکه نیز کاهش تولید داشتند.
ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.