تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3406095
شناسه : 3406095
تاریخ :
«پاورقی»؛ پای نقد «برای زین‌أب» نشست اقتصاد ایران: نقد و بررسی کتاب «برای زین‌أب» پرداختی به زندگی شهید « محمد بلباسی» نوشته « سمیه اسلامی » و «فاطمه قنبری» در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، در دومین روز از حضور کاروان «روایت حبیب» در این استان که با محوریت پرداختن به فرازهای مختلف زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی به اجرای ویژه برنامه های مختلف فرهنگی هنری اختصاص دارد، پیش از ظهر پنجشنبه 17 آذر 1401 جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، پای برنامه «پاورقی» نشستند تا کتاب «برای زین أب» روایت زندگی شهید مدافع حرم «محمد بلباسی» را مورد بررسی قرار دهند.

«سمیه اسلامی» یکی از گردآورندگان این اثر با اشاره به دو سال کار فشرده پژوهشی و 160 ساعت مصاحبه، اظهار داشت: تلاش شد تا یک اثر جامع و مرجع در خصوص شهید بلباسی به مخاطبان ارائه شود و به همین دلیل مصاحبه ها با دقت انجام و بهترین ها بر صفحات نشست.

وی با بیان اینکه بیش از 100 نفر در مصاحبه‌های اثر «برای زین‌أب» شرکت داشتند، افزود: از میان این گفتگوها 84 مورد انتخاب و نهایتاً 71 روایت غیرتکراری در کتاب آمده است.

این نویسنده با اشاره به دقت بالا در ویراستاری و ادای حق مطلب به بهترین شکل در اثر مکتوب برای زین‌أب، گفت: حتی برای فونت این کتاب ساعت ها وقت گذاشتیم و در نهایت یک فونت خوب – که خریداری هم شده است – را انتخاب کردیم.

فاطمه قنبری یکی دیگر از گردآورندگان کتاب، اظهار داشت: نقدهایی که بر کتاب وارد می شود، به نویسندگان در ارائه آثار بعدی کمک می کند و از این منظر، از دیدگاه های مختلف نسبت به اثر، استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: ما خاطره ها را نوشتیم و به گردآوری روایت ها از آدم هایی پرداختیم که شهید محمد بلباسی را می شناختند و او را درک کردند.

«مفید اسماعیلی سراجی» از کارشناسان ادبیات پایداری، با اشاره به اینکه دو بار کتاب «برای زین أب» را پس از چاپ خوانده است، افزود: «زینب» نام دختر شهید بلباسی است که پس از شهادت ایشان به دنیا آمد و معنای کتاب نیز «زینت بابا» یا «جگر بابا» است که از بین اسامی پیشنهادی، انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه «برای زین‌أب» یک کتاب جنگی نیست و شخصیت اجتماعی شهید محمد بلباسی را روایت می کند، اظهار داشت: شهید بلباسی بر اساس ساختار کار نمی کرد؛ دلی و آتش به اختیار کار می کرد و از اینرو آفرینش کتاب برای این شهید هم دلی بود چه اینکه گردآورندگان هیچ چشمداشتی نداشتند مگر اینکه یک اثر فاخر تولید شود.

این کارشناس معتقد است؛ «برای زین‌أب» در 100 سال دیگر یعنی وقتی که کتاب مشمول زمان شود؛ یک منبع برای تاریخ اجتماعی خواهد بود و می تواند یک داستان پُرمحتوا و یک فیلمنامه خوب باشد.

وی ادامه داد: 22 نفر از کسانی که این کتاب را پیش از چاپ خوانده‌اند، شهید بلباسی را می شناختند و پژوهشگر بودند به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که «برای زین‌أب» یکی از دقیق‌ترین اطلاعات را به مخاطبان ارائه می‌کند.

شهدا خاکریز ملت ایران هستند

اسماعیلی سراجی با اشاره به گردآوری کتاب توسط دو نویسنده (خانمها اسدی و قنبری)، بیان کرد: یکدستی در تمام فصل های کتاب دیده می شود و شما نمی توانید «دو قلم» را بیابید.

این رزمنده دفاع مقدس از اینکه بخشی از کتاب عامیانه نویسی و بخشی دیگر نیز رسمی نویسی بود، از آن به عنوان جاذبه های اثر مکتوب «برای زین‌أب» یاد کرد و گفت: زیبایی خاصی در این نوع از نوشتار حاکم بود و از نظر من در همراه شدن مخاطب با نویسنده تاثیرگذار بوده است.

وی عنوان کرد: ورود شهید بلباسی در سپاه و علت او برای حضور در فعالیت های جهادی باید محکم‌تر روایت می شد چرا که او برای داشتن یک شغل به سپاه نرفت بلکه این عرصه را از منظر عموی شهیدش انتخاب کرد که در کتاب باید به آن پرداخته می شد.

اسماعیلی سراجی همچنین ورود شهید محمد بلباسی به اردوهای جهادی را یکی از فرازهای مهم زندگی او عنوان کرد که باز هم می توانست به خوبی در اثر «برای زین‌أب» مورد توجه قرار می گرفت.

این منتقد ادبیات پایداری اظهار داشت: جای موضوع «هفت تپه» در کتاب خالی بود چرا که شهید محمد بلباسی و دیگر شهدای مدافع حرم مازندران همواره پیگیر احیای هفته تپه بودند.

وی ادامه داد: یادمان هفت تپه در واقع قدمگاه شهدای زیادی به ویژه شهدای مازندران است و یکی از دغدغه های شهید بلباسی نیز بازدید مردم مازندران و سایر نقاط کشور از این منطقه عملیاتی بود و امروز می بینیم که هفت تپه میزبان زائران راهیان نور است.

سراجی در پایان اظهار داشت: شهید بلباسی و بلباسی های دیگر، خاکریز ملت ایرانند.

انتهای پیام/