تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3406092
شناسه : 3406092
تاریخ :
هواوی در تقلا برای بازگشت همه‌جانبه به صنعت تراشه است اقتصاد ایران: منابع آگاه می‌گویند هواوی در حال مذاکره با شرکت‌های صنعت تراشه است و قصد دارد اکوسیستمی اختصاصی روی کار بیاورد. این شرکت قبل از تحریم‌ها، تراشه‌های Kirin را برای موبایل تولید می‌کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هواوی سنترال به‌نقل از دیجی‌تایمز می‌نویسد هواوی در یک سال اخیر تلاش‌هایش را برای حضور مجدد در صنعت تراشه افزایش داده است و ظاهراً قصد دارد اکوسیستمی اختصاصی روی کار بیاورد.

گفته می‌شود هواوی بی‌سروصدا در حال ورود به چند حوزه در صنعت نیمه‌هادی است و برای دستیابی به هدف‌هایش، بستن قرارداد بلندمدت با تأمین‌کنندگان تجهیزات و مواد اولیه را در تایوان شروع کرده است. علاقه‌ی هواوی به حضور جدی در صنعت تراشه موضوع جالب‌توجهی است اما ما را چندان متعجب نمی‌کند، چون هواوی سابقه‌ی فعالیت در این صنعت پر اهمیت را دارد. در حال حاضر جزئیات خیلی زیادی درباره‌ی برنامه‌های جدید هواوی اعلام نشده است.

غول چینی صنعت فناوری در سال ۲۰۱۹ به فهرست سیاه ایالات متحده اضافه شد و تمامی شرکت‌های آمریکایی اجازه‌ی همکاری با هواوی را از دست دادند، مگر در یک‌سری شرایط خاص. تحریم‌ها در گذر زمان تشدید شدند و هواوی را از فناوری‌‌های آمریکایی محروم کردند.

درنتیجه‌ی تحریم شدن، بسیاری از کسب‌و‌کارهای هواوی از جمله تجهیزات مخابراتی و موبایل تحت تأثیر قرار گرفتند. هواوی در سال‌های نه‌چندان دور جزو برترین برندهای بازار موبایل بود، اما امروزه در میان ۱۰ برند برتر هم جایی ندارد.

ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ تحریم هواوی را گسترش داد تا این شرکت نتواند به تراشه‌های به‌روز دسترسی پیدا کند. هواوی همچنین امکان تولید تراشه ازطریق کارخانه‌های شرکت TSMC را از دست داد. درنتیجه‌ی این اتفاق، هواوی تولید تراشه‌های سری Kirin را که همواره جزو بهترین تراشه‌های دنیای موبایل بودند، متوقف کرد.

دولت ایالات متحده در اقدامی جداگانه محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای صنعت تراشه‌ی چین در نظر گرفته است. آمریکا اعتقاد دارد که تراشه‌سازان چینی تهدیدی برای امنیت ملی هستند و به همین دلیل باید سخت‌ترین محدودیت‌ها روی فعالیت آن‌ها اعمال شود.

هواوی با وجود تحریم‌های سخت‌ آمریکا، هرگز دست از تلاش نکشیده و در گذر زمان بودجه‌ی تیم تحقیق‌و‌توسعه را افزایش داده است تا فناوری‌های جدیدی توسعه دهد. شرکت چینی سال گذشته بودجه‌ی این واحد را به ۱۴۲٫۷ میلیارد یوان (۲۰٫۶۵ میلیارد دلار) رساند. این عدد معادل ۲۲٫۴ درصد از کل درآمد سالانه‌ی هواوی است.

مقاله‌های مرتبط:
  • تحریم جدید آمریکا کار هواوی در تأمین تراشه را سخت‌تر کرد
  • متخصصان هواوی دست‌به‌کار شدند؛ این فناوری جدید تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند

گفته می‌شود هواوی در حال گسترش همکاری تجاری با شرکت‌های تراشه‌ساز چینی است و قصد دارد در مناطق مختلف چین نظیر پکن و ووهان سایت تولید تراشه احداث کند. هواوی احتمالاً در آینده تراشه‌ی سیلیکون کاربید تولید می‌کند. این قطعات نیمه‌هادی در خودروهای برقی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ظاهراً هواوی شروع‌به استخدام نیروهای بااستعداد از سراسر دنیا کرده است تا از تخصص آن‌ها برای توسعه‌ی قطعات نیمه‌هادی بهره بگیرد. از شرکت آلمانی Infineon Technologies به‌عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری هواوی یاد می‌شود. هواوی همچنین به‌دنبال افرادی می‌گردد که حوزه‌ی تخصصی آن‌ها معماری پردازنده‌های مرکزی (CPU) باشد.

هدف فعلی هواوی پیشرفت در تولید تراشه‌های موردنیاز برج‌های مخابراتی، دوربین‌های نظارتی، خودروهای برقی و گوشی‌های هوشمند در سریع‌ترین زمان ممکن است.

ظاهراً هواوی می‌خواهد کل زنجیره‌ی تأمینش را بازسازی کند. یک تحلیلگر می‌گوید «تقریباً غیرممکن است» که یک کشور به تنهایی و بدون کمک گرفتن از کشورهای دیگر، یک زنجیره‌ی تأمین کامل برای صنعت تراشه بسازد. این تحلیلگر اضافه می‌کند که احتمالاً هواوی نیاز به یک‌سری مذاکرات سیاسی خواهد داشت.