تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3405994
شناسه : 3405994
تاریخ :
سهم عوارض آلایندگی ساوه با درآمد صنایع منطقه همخوانی ندارد اقتصاد ایران: نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 47 درصد صنایع استان در این شهرستان مستقر هستند گفت: این برای ما قابل هضم نیست که با استقرار نیمی از ظرفیت صنعت استان در این شهرستان سهم عوارض آلایندگی تا این حد پایین باشد و با درآمدی که منطقه دارد همخوانی نداشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، حجت‌الاسلام محمد سبزی ظهر امروز در جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد با بیان اینکه ساوه و زرندیه از لحاظ توسعه دچار ضعف است اظهار کرد: این منطقه به لحاظ توسعه صنعتی و اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد به طوری که حجم بالای سرمایه‌گذاری در این منطقه باعث شده ساوه با کمبود نیروی کار در حوزه تولید مواجه شود.

وی با گلایه از عدم بازگشت سهم معادن افزود: در خصوص معادن شهرستان نیز علیرغم اینکه آنها سهم حقوق دولتی را که به صندوق خزانه می‌رود پرداخت می‌کنند اما در عمل این ارقام به استان و شهرستان بازنمی‌گردد.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دلیل مخالفت امروز روستاییان با استقرار معادن جدید در منطقه این است که در سال‌های اخیر معادن جز تخریب و آلایندگی چیزی برای آنها نداشته‌اند.

سبزی با بیان اینکه حدود 47 درصد صنایع استان در این شهرستان مستقر هستند گفت: این برای ما قابل هضم نیست که با استقرار نیمی از ظرفیت صنعت استان در این شهرستان سهم عوارض آلایندگی تا این حد پایین باشد و با درآمدی که منطقه دارد همخوانی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: امور مالیاتی شهرستان در خصوص دریافت عوارض آلایندگی محیط زیست را متولی می‌داند و محیط زیست نیز به‌واسطه استقرار تنها 2 نیرو توان عمل به وظایف قانونی خود را ندارد و در نهایت این مردم هستند که دچار ضرر می‌شوند لذا باید در این خصوص به‌فوریت چاره‌اندیشی شود.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما تنها سهم خود را می‌خواهیم نه بیشتر گفت: در موضوع ارزش‌افزوده در برنامه ششم توسعه ضربه مهلکی به ساوه وارد شد و در حالی که تا قبل از آن 16 میلیارد از این محل به حساس شهرداری ما واریز می‌شد اکنون این رقم به یک‌پنجم تنزل پیدا کرده است.

سبزی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این موضوع اصلاح شود و در واقع برای شهرهای صنعتی یک پایه‌ای در نظر گرفته شود اما در بحث عوارض آلایندگی همت سازمان محیط زیست را می‌طلبد که اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی روستاهای منطقه فاضلاب به قنات می‌ریزد گفت: در برخی روستاهای شهرستان ساوه مانند غازم آباد و مرق فاضلاب به درون قنات می‌ریزد که باعث بروز بیماری می‌شود و اعتبارات فعلی جوابگوی حل این معضل زیست‌محیطی در ساوه نیست که باید اقدامی در این خصوص صورت پذیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی همچنین با گلایه از استقرار برخی واحدها در منطقه گفت: متأسفانه استقرار کارخانه سیمان زرندیه و دامداری چند هزار رأسی در یکی از مناطق ساوه در کنار چند روستا اشتباه بوده و جانمایی مناسبی صورت نپذیرفته است که همین امر گلایه ساکنین را در بر داشته است.

سبزی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی موضوع فاضلاب و پساب در ساوه بیان کرد: با صحبت‌هایی که ریاست جمهور انجام داد ایجاد صندوق استانی در خصوص آلایندگی را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم سهم 15 درصدی حق دولت را در استان دریافت و استفاده کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه نیروی انسانی فعلی در ساوه و زرندیه جوابگوی پهنه گسترده منطقه نیست ادامه داد: از مسئولان استانی می‌خواهیم فکری به حال منابع انسانی این دو شهرستان کنند چراکه کمبود نیروی انسانی این اداره چیزی جز ضرر عاید شهرستان نخواهد کرد.

به گفته وی اگر معادن مکلف شوند نیم درصد از سهم خود از آلایندگی را پرداخت کنند بخشی از مشکلات آلایندگی آنها در منطقه را رفع می‌کنیم

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه برای اجرای قانون هوای پاک 1 هزار میلیارد تومان درخواست شده است گفت: در صورت تحقق این رقم شهرهای صنعتی از محل اعتبارات آن منتفع خواهند شد و بخشی از مشکلات در حوزه آلودگی هوا رفع می‌شود.

ایرج حشمتی افزود: در خصوص کمبود نیروی انسانی در بیشتر نقاط کشور این موضوع وجود دارد که تلاش می‌کنیم با جذب نیروی جدید با مجوز سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیاز شهرستان‌ها را در خصوص کارشناس و محیط‌بان حل کنیم.

وی بر لزوم پیگیری وظایف صنایع در قبال محیط زیست گفت و خاطرنشان کرد: وظایفی که شهرک‌های صنعتی در مورد تکالیف محوله دارند باید به‌درستی ارائه شود و نظارت‌ها بر این عملکرد افزایش میابد.

این مقام مسئول همچنین به بازدید صورت گرفته از زرندیه گفت: بالغ‌بر 40 تن زباله بدون دفن کردن در منطقه زرندیه در محیط پخش شده بود لذا با توجه به وجود سایت پسماند در ساوه می‌توان این مشکل را با انتقال به سایت ساوه مرتفع کرد البته پیگیری‌های قضایی نیز در خصوص عاملان این امر باید انجام گیرد.

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز در این نشست با بیان اینکه شهرستان ساوه در شاخص‌های مختلف جایگاه خوبی در استان دارد گفت: شهرستان ساوه به‌عنوان دومین شهر استان و با دارای بودن 4 هزار و 700 کیلومترمربع وسعت حدود 30 درصد جمعیت استان را در خود جای داده و از مزیت‌های فراوانی به ویژه در حوزه صنعتی و کشاورزی برخوردار است.

مهدی الیاسی اظهار کرد: در شهرستان ساوه که اقتصاد غیرنفتی در آن چشم‌انداز است بیش از 600 واحد صنعتی در چهار شهر و شهرک صنعتی فعالیت دارند که به‌واسطه نزدیکی به پایتخت حجم بالای سرمایه‌گذاری در این شهر صورت گرفته و باعث شده ساوه سهم بالایی در تولید و تأمین انواع محصولات داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت ساوه ۱.۸ درصد است افزود: اداره محیط زیست ساوه با کمبود نیرو و تجهیزات روبرو است و علیرغم حضور سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه همچنان با کمبودهایی روبرو است که نیاز است نیروی جدید و تجهیزات مناسب به آن تزریق شود.

به گفته وی علیرغم گستردگی شهرستان و وجود صنایع آلاینده سهم عوارض آلایندگی در این شهرستان بسیار ناچیز است که باید در این خصوص تجدیدنظر صورت بگیرد.

پایان پیام/ع