به گزارش خبرگزاری اقتصادایران از قزوین، 16 آذر به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته میشود و روز دانشجو نامگذاری شده است.
طبق فرمایش مقام معظم رهبری «دانشگاه» نقطه اساسی هر جامعه و کشوری است. اگر دانشگاه اصلاح بشود، آینده ی آن جامعه اصلاح خواهد شد که بیانگر اهمیت جایگاه بالای دانشجویان و نقش آنان در جامعه و حتی تعیین سرنوست کشور در برهه های مختلف است.
سفر رئیسجمهور امریکا به ایران خشم مردم و دانشجویان را برانگیخت
محسن احمدلو دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بینالمللی اماام خمینی (ره) استان قزوین در گفتگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار میکند: چند ماه پس از کودتای 28 مرداد سال 32 ، معاون رئیسجمهور امریکا به ایران سفر کرد که موجب نارضایتی مردم به ویژه دانشجویان شده بود از سویی، مردم به دلیل اینکه بر علیه دولت مصدق کودتا شده بود ناراضی و ناراحت بودند و هنوز صحنه و ماجرای این کودتا از اذهانشان پاک نشده بود و انتظار داشتند رژیم برخورد کند و رابطهاش را با آمریکا کمرنگ کند اما با حضور معاون رئیسجمهور امریکا به کشور، خشم مردم چندین برابر شد و اعتراض مردم و دانشجویان را فراهم کرد.
وی میافزاید: در دانشگاه تهران ارتش وقت با دانشجویان مقابله کرد و سه تن از دانشجویان به نامهای شهید رضوی، بزرگنیا و قندچی را به شهادت رساند که هر سه، از دانشجویان دانشگاه تهران بودند به همین دلیل 16 آذر روز دانشجو نامگذاری شد.
این مسئول نخستین و مهمترین ویژگی دانشجوی ایران اسلامی را نشان دادن دانشجو از نظر سطح علمی و درسی در حد اعلی ذکر و ادامه میدهد: طبق فرمایش امام علی علیهالسلام (العلم سلطان) یعنی اگر علم داشته باشیم میتوانیم در عرصههای مختلف، قدرت را هم به وجود آورد بنابراین اگر دانشجو از نظر علمی در سطح قابل قبولی باشد میتواند به کشور کمک کند.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) استان قزوین خاطرنشان میکند: دانشجو باید نسبت به حوادثی که در دانشگاه یا کشور رخ میدهد حساستر باشد، منفعل نباشد و نسبت به اتفاقات بیتفاوت و بیتوجه نباشد و دنبال راه حل مشکلات باشد.
احمدلو با اشاره به شیوع کرونا و مجازی شدن تحصیل و تامین خوارک فکری دانشجویان از سوی رسانههای غربی و معاند در فضای مجازی طی چند سال اخیر اذعان میکند: حضور برخی دانشجویان در اغتشاشات اخیر به دلیل تزریق القائات و رسانههای معاند و... اتفاق خیلی هم غیرقابل منتظره نبود و میتوان گفت در رها شدن فضای مجازی و عدم کنترل و مدیریت آن کم کاری شده است.
وی با اشاره به تاثیرگذاری جنبشهای دانشجویی به ویژه در دهه 70 در کشور میافزاید: به قدری برخی جنبشها نفوذ داشتند و قوی بودند که در تعیین رئیسجمهور و رئیس مجلس تاثیرگذار بودند و مردم هم حساب میبردند.
این مسئول تصریح میکند: گرچه جنبشهای دانشجویی به دلیل وجود کرونا و حاکم بودن تحصیل مجازی در سه سال اخیر به نوعی تضعیف شدند اما در خصوص اتفاقات و حوادث اخیر کشور هم نمیتوان گفت کاری نکردند و یا سکوت کردند ولی باید پذیرفت که نسبت به دوران قبل از کرونا فعالیت آنها کمرنگتر بوده است.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بینالمللی اماام خمینی (ره) استان قزوین میافزاید: مهمترین نقشی که جنبشهای دانشجویی میتوانند ایفا کنند جهاد تبیین است به عنوان نمونه در فضای مجازی به دروغ از سوی رسانههای معاند و مخالف نظام بیان میشد که نظام فروپاشی و سقوط کرد که لازم است جنبشهای دانشجویی روایت واقعی از کشور و تحلیل درست و مطابق با واقعیت از حوادث اخیر را به دانشجویان و مردم ارائه دهند.
دانشجویان در جبهه دشمن بازی نکنند
رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق در گفتوگو با خبرنگار قزوین میگوید: در دهه 20 و اوایل دهه 30 در دانشگاه تهران فضای بازتری برای فعالیتهای سیاسی دانشجویان این دانشگاه فراهم شد و در این دوران حزب توده نفوذ بیشتری در دانشجویان داشت و بیشتر دانشجویان طرفدار این حزب بودند.
وی میافزاید: بعد از نخستوزیری دکتر مصدق جبهه ملی محبویت بیشتری در بین دانشجویان پیدا کرد و بعد از وقوع کودتای 28 مرداد سال 32 برای مدت کوتاهی ائتلافی به نام نهضت مقاومت ملی ایجاد شد و در دانشگاه تهران و بازار نسبت به محاکمه دکتر مصدق اعتراض واعتصاب پراکنده صورت میگرفت.
این فعال دانشجویی ادامه میدهد: روابط ایران و بریتانیا که در زمان مصدق قطع شده بود مقرر شد از سر گرفته شود که ریچارد نیکسون رئیسجمهور وقت امریکا برای دیدار رسمی به ایران سفر کرد و درآن روز اعتراضهایی انجام شد و دراین اعتراضها دانشجویانی همچون مهدی شریعت رضوی، احمدقندچی و مصطفی بزرگنیا به شهادت رسیدند و سبب شد به مناسبت بزرگداشت مقام دانشجو، 16 آذر روز دانشجو نامگذاری شود.
رضایی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که «دانشجو قشر برگزیده جامعه، امید آینده کشور، پاره دل ملت و دلبستگی بلندمدت ملت به دانشجو است و نگاه دانشجو به مسائل باید نگاه کلان باشد»، این سخنان رهبر فرزانه را گویای همه چیز میداند واضافه میکند: آینده، رشد و تعالی و شکوفایی کشور به دست دانشجو رقم میخورد و هر قدر دانشجویان علم بیشتر و خودسازی بیشتری داشته باشند موفقتر میتوانند عمل کنند که در زمینه هستهای، نظامی و موشکی و غیره دانشجویان افتخار آفریدهاند و با تلاش، توان و قدرت آنها این افتخارات تحقق یافته است.
وی اذعان میکند: دانشجویان باید بد و خوب جامعه را ازهم تمییز دهند و در جبهه دشمن بازی نکنند و در راستای اهداف کشور فعالیت و تلاش کنند.
به گفته این فعال دانشجویی، در بحرانها وحوادث مختلف کشور دانشجویان نقشآفرین بودهاند که میتوان به حضور گروهی و تشکیلاتی آنان در دوران کرونا، تولید و بستهبندی ماسک، تزریق واکسن، پخش مواد ضدعفونی و فعالیت در کارهای عمرانی و غیره اشاره کرد.
رضایی معتقداست، تنها قشری که میتواند از مسئولان و نهادهای مختلف رفع مشکلات را مطالبه کنند و پاسخ درخواست کنند دانشجویان هستند و اگر جنبشهای دانشجویی به بیراهه نروند و در مسیر درست وکنترل شده حرکت کند واقعا میتوانند تاثیرگذار باشند. بنابراین دانشجویان بالاترین سرمایه کشور محسوب میشوند و باید تلاش کنند کشور را به جایگاه بالای خود برسانند و با دوری از رفتن به خارج و خدمت به کشور دیگر، در کشور بمانند و مملکت و کشور را خوب بسازند.
دانشجوی باتقوا در شرایط مختلف باید تکلیفش را بشناسد
آتشگر یکی دیگر از فعالان دانشجویی نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار میکند: بعد از دوران رضاشاه و از سال 1330 جنبشهای دانشجویی در دانشگاه تهران فعال شد و فعالیتهای سیاسی که محدودتر بود، فعالتر شدند.
وی میافزاید: در جریان انقلاب اسلامی هم جنبشها برای نشر و انتشار و تزریق تفکر انقلابی و پیشبرد اهداف انقلاب بسیار تاثیرگذار بودند و بعد از انقلاب شاخ و برگ بیشتری یافتند و پایگاههایی در دانشگاهها برای فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و رشد دانشجویان ایجاد شد.
این دانشجو بیان میکند: امروزه جنبشهای دانشجویی به عنوان قشر نخبه جامعه باید عمکلرد حلقههای میانی ار انجام دهند و واسطه فکری بین مردم و مسئولان شوند.
آتشگر مهمترین ویژگی دانشجوی در تراز انقلاب را آرمانخواهی و عدالتطلبی ذکر و میافزاید: دانشجو هیچ نوع وابستگی به جریانی ندارد و حریتش سبب شده در بحرانهای مختلف با ایجاد حلقات فکری و مطالعاتی مختلف بتوانند امید را در جامعه پمپاژ کنند.
وی ادامه می دهد: دانشجوی باتقوا در شرایط مختلف باید تکلیفش را بشناسد و به آن عمل کند و امروز بیشتر از گذشته باید جامعه را به سمت آرامش و اوضاع پایایی برساند.
این فعال دانشجویی اذعان می کند: در شرایط بحرانی که فرصت فکر و حرف زدن پیش نمی آید دانشجویان باید با ایجاد آرامش، شادی و امید در کشور بتوانند بستری را برای گفت و گوی مردم با افرادی با تفکرات مختلف ایجاد کنند و تولید محتوا و ایده در جامعه صورت گیرد.
حسین زیارانی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه ۱۶ آذر تمام موجودیت خود را از تقابل بین امپریالیست غربی و ملی گرایی ایرانی پیدا می کند و وحدت تمام اقشار جامعه را در برابر قدرت خارجی و اعمال نفوذش در آن زمان نشان می دهد، اذعان می کند: تمام و کمال دولت وقت و شاه آن زمان تحت امر دول خارجی بودند و با وقاحت تمام روزهای بعد از به شهادت رساندن سه تن از دانشجویان در دانشگاه تهران، از نیکسون معاون وقت رئیس جمهور امریکا تقدیر و به وی مدرک دکترای افتخاری اعطا می شود.
وی می افزاید: مشخص می شود دولت و حکومت وقت کدام سمت و مردم کدام سمت بودند و به هیچ وجه با هم تقارن و نزدیکی ندارند از سویی مشخص می شود دول خارجی برای حصول منافع خود از هیچ ابزاری به صورت مستقیم، غیرمستقیم، واضح و یا حربه های دیگر امتناع نمی کنند و دست از دشمنی برنمی دارند و برای ضربه زدن به ملتها از جمله ایران اقدام می کنند.
حق طلبی دانشجویان باید توام با روشن بینی و دانش باشد
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی استان قزوین ادامه می دهد: اگر در بحرانها و حوادث مختلف کشور، آحاد جامعه به ویژه قشر دانشجو بینش علمی و عملی مناسبی نداشته باشد و روشنگری و آموزش درست و لازم از سوی مسئولان نشده باشد نمی تواند مانند دانشجویی که مطالبه گری و انتقاد درست را آموخته، عمل کند یعنی باید بینش حداقلی داشته باشد و جایگاه حقوقی خودش را بداند تا در زمان بحرانها و... بتواند تحرک مدنی و کنشگرهایی به فراخور جایگاه خودش داشته باشد.
زیارانی اضافه می کند: دانشجو دانش و بینش بیشتری نسبت به دیگر اقشار جامعه در زمان حوادث و اتفاقات کشور کسب کند و بهتر از اقشار دیگر عمل کند و عملکرد بهتری نسبت به سایر مردم داشته باشد.
وی با ذکر این شعر که «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست» خاطرنشان می کند: دانشجویان در زمان وقوع حوادث، حق طلبی ها و تحرکات و... نباید منفعل عمل کنند که البته باید با آگاهی، روشن بینی و دانش توام باشد.
این مسئول تصریح کرد: دانشجویان فارغ از بحث علمی و جایگاه اجتماعی که دارند عمدتا بین ۱۸ تا ۳۰ سال هستند که پرشور و هیجان ترین برهه زندگی آنان محسوب می شود که اگر با چاشنی روشن بینی و فکر باز همراه شود و از مسمومیت فضاهایی که قرار دارند، مصون باشند می توانند به شدت تاثیرگذار باشند.
طبق اذعان دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی استان قزوین، اگر فضای سالم مانند کرسی های آزاداندیشی و تریبون های آزاد با سمت و سوی نه چندان توام با مسمومیت سیاسی در دانشگاه ها برگزار شود و مستقلا توسط دانشجویان مدیریت شود گفتمان خوبی شکل می گیرد و به دلیل اینکه از دل جامعه و شرایط علمی و اجتماعی دانشجو همراه شده تاثیرگذاری خوبی می تواند داشته باشد و به افکار جامعه سمت و سو دهد اما اگر سلیقه ای و تحت تاثیر احزاب مختلف و بدون در نظر گرفتن انصاف، عقلانیت و صرفا به جهت دستیابی به اهداف مختلف برگزار شود دانشجو سرخورده و منزوی می کند و هدفش را گم می کند.
زیارانی بر این نظر است که طبق مطالعات انجام شده دومین قشر که بیشترین پایگاه اجتماعی را در بین مردم دارد قشر دانشجو است که نباید از این قشر و قدرتش غافل بود.