تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3405022
شناسه : 3405022
تاریخ :
عبدالملکی تاکید کرد: ضرورت اجرای حکمرانی یکپارچه در مناطق آزاد کشور اقتصاد ایران: مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه را راهکار توسعه مناطق آزاد برشمرد و گفت: ایجاد حکمرانی یکپارچه در مناطق آزاد جزو تاکیدات رئیس‌جمهوری است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حجت‌الله عبدالملکی در نشست شورای اداری منطقه آزاد قشم بیان کرد: یکی از بندهای ۲۴گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مناطق آزاد اختصاص یافته و این موضوع نشان از جایگاه مناطق آزاد در گفتمان اقتصادی انقلابی دارد و مناطق آزاد را ذیل این گفتمان توسعه می‌دهیم.

وی ادامه داد: نگاه به مناطق نباید صفر و یک باشد و نقد مناطق به معنای نفی آنها نیست و باید اقتصاد مناطق را به اقتصاد تولیدمحور و صادرات‌محور تبدیل کنیم.

به گفته مشاور رئیس‌جمهور؛ تصویر ناقصی که از مناطق آزاد در ذهن مردم وجود دارد، باید تغییر کند؛ در رویکرد دولت سیزدهم، مردمی و جهانی شدن مناطق آزاد مدنظر قرار دارد و باید منافع آنها هم نصیب مردم ساکن در حوزه جغرافیایی مناطق و هم نصیب مردم سراسر کشور شود‌.

عبدالملکی تصریح کرد: برای جهانی شدن مناطق نیاز به زیرساخت‌هایی ازجمله بیمه، بانک و بورس بین‌المللی در کنار زیرساخت‌های ترانزیتی و انرژی داریم و برای فراهم کردن این موارد برنامه‌ریزی‌های لازم درحال انجام است.

وی همچنین بر رفع دوگانگی حاکمیتی در مناطق آزاد تاکید و اضافه کرد: فلسفه راه‌اندازی مناطق آزاد تسهیل سرمایه‌گذاری و حذف بوروکراسی اداری می‌باشد، ولی با دوگانگی حاکمیتی ایجاد شده شاهد هستیم سرمایه‌گذاران مجبور هستند از چندنهاد مجوز دریافت کنند و این موضوع به هیچ عنوان شایسته نیست.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور درخصوص چگونگی اداره مناطق آزاد تصریح دارد و به صراحت اعلام کرده که مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به نمایندگی از دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و کلیه وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی مستقر در این مناطق به جز نهادهای دفاعی و امنیتی، برعهده آنها است.

عبدالملکی اظهار داشت: رئیس دولت سیزدهم نیز بر اجرای این قانون تاکید دارد و در صورت اجرای آن، بخش زیادی از مشکلات مناطق مرتفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: شورای اداری منطقه آزاد به منظور احصاء و برطرف‌سازی مشکلات هر ماه باید تشکیل شود و همچنین شورای تامین منطقه آزاد نیز در اولین فرصت باید به ریاست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تشکیل گردد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان با تاکید بر لزوم جذب بودجه‌های ملی برای توسعه مناطق، خاطرنشان کرد: بودجه‌های ملی و منطقه‌ای در کنار یکدیگر موجب جهش منطقه را ایجاد خواهد کرد و در صورت عدم اختصاص بودجه‎های ملی، توسعه مناطق شتاب بیشتری از سایر مناطق نخواهد داشت و مسئولان جزیره قشم باید برای جذب این اعتبارات تلاش کنند و ما هم در سطح ملی پیگیری خواهیم کرد.

گفتنی است، جلسه شورای اداری منطقه آزاد قشم با حضور حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، سیدمحمدحسین حسینی فرماندار و حجت الاسلام حاجبی امام‌جمعه شهرستان قشم به همراه جمعی از معاونان و مدیران سازمان و مقامات انتظامی، قضایی و اجرایی شهرستان در محل مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد.