تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3404993
شناسه : 3404993
تاریخ :
دشمن می‌خواهد هویت و اصالت را از دانشگاه بگیرد/ دانشگاه محل علم‌آموزی و مطالبه‌گری است اقتصاد ایران: مسئول بسیج دانشجویی همدان گفت: دشمن درصدد است دانشگاه که محل علم‌آموزی و تحول است را به جایگاهی کم‌ارزش و سست تبدیل کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حمید پورحسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن گرامیداشت یاد وخاطره شهدای دانشجوی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ با بیان اینکه  امروز دانشگاه، صحنه تقابل دو گفتمان و دو جریان فکری است اظهار کرد: یک جریان انقلابی است که دنبال دانشگاهی با فضای علم‌آموزی، اندیشه، دانش و گفت‌وگوست و طرف دیگر جریان سلطه و ضد انقلاب است که به دنبال دانشگاه وابسته و واپس‌گراست و قصد دارد این فضای علمی را از اصالت خود و آرمان‌های اصیل دور کند. 

وی با بیان اینکه جریان دوم بعد از کرونا نخستین صحنه‌ای که از دانشگاه بازتاب دادند این بود که دانشگاه یک چهاردیواری است که می‌توان در آن آزادی‌های بی قید و بند داشت گفت: آنها می‌خواهند دانشگاه فشل و کم‌ارزشی را جلوه دهند که صرفا محل رفتارهای بی‌ارزش باشد.

مسئول بسیج دانشجویی همدان با بیان اینکه امروز آرمان‌زدایی و هویت‌زدایی مهمترین مسئله دشمن در دانشگاه است افزود: نظام سلطه به دنبال این است جوانان ما را از هویت و آرمان‌های خود دور کند که باید هوشیار بود.

وی بیان کرد: اگر دانشگاهی داشته باشیم که محل علم‌آموزی بوده؛ دانشجو وقتی وارد آن می‌شود، می‌ببیند یک طرف آن در فضای علم و مسائل علوم پایه، هسته‌ای، فناوری‌های نوین و هایتک پیش می‌رود و بخش‌هایی هم در فضای خدمت و مطالبه خواسته‌ها و نیازهای مردم همسوست که با این ویژگی‌ها دانشجو می‌تواند موذن جامعه باشد و تصمیم بگیرد.

پورحسینی با بیان اینکه طرف دیگر فضایی است که ضدانقلاب به دنبال آن است دانشگاه مکانی فشل و بی‌فایده باشد و به بستری برای سرگرمی‌ و تفریح‌های نازل تبدیل شود افزود: این دو برداشت و رویکرد از دانشگاه می‌تواند در آینده کشور تاثیر متفاوتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاهی که دارای رویکرد جدی و باهویت است، می‌تواند آینده کشور را بسازد و آن جریانی هم که دارای سطح و نگاه نازل است در آینده کشور اثر منفی می‌گذارد خاطرنشان کرد: جریان‌ها و جنبش دانشجویی اصیل همواره در مقابل اندیشه‌های ناسره، خلاف آرمان‌ها، خلاف اهداف کشور و اهداف ملی ایستادگی و مخالفت کرده‌اند.

مسئول بسیج دانشجویی همدان یادآور شد: نمونه بارز این اتفاق 16 آذر سال 1332 می‌افتد که دولت آمریکا در امور داخلی کشور دخالت کرده و دولت قانونی مصدق را با کودتا برکنار می‌کند، چند ماه بعد هم که نیکسون؛ معاون رئیس جمهور آمریکا، تصمیم به حضور در ایران می‌کند، در پی اعتراض به این اتفاق، تعدادی از دانشجویان زخمی و سه نفر شهید می‌شوند.

وی گفت: این سه شهید دانشجو جان خود را در راه مقابله با فردی که به آرمان‌های کشور، اهداف و مسیر آن لطمه زده و نیز دست خارجی که اخلال را در فضای پیشرفت دانشگاه و کشور ایجاد می‌کرد، فدا کردند.

پورحسینی با بیان اینکه 16 آذر نماد مبارزه دانشجویان با استبداد و استکبار خارجی و مخالفت دانشجویان با ظلم آمریکاست که از همان موقع قصد دخالت در امور کشور را داشتند عنوان کرد: این فضا همچنان ادامه دارد و در برهه‌های مختلف نیز جنبش دانشجویی، نقش خود را ایفا کرده و بعد از قیام امام(ره)، این جنبش نقش قوی در راه پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته است. 

وی با بیان اینکه دانشجویان جنبشی و تشکلی در شکل‌گیری نهادهای انقلاب اسلامی مانند جهاد سازندگی و سپاه پاسداران نقش فعالی ایفا کردند خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس هم جایی که نیاز به کار علمی داشته و آنجایی که نیاز به فرماندهان قوی بوده، افرادی که در تشکل‌های دانشجویی کارآزموده و توانمند شدند، نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

مسئول بسیج دانشجویی همدان با بیان اینکه در جنگ تحمیلی فرماندهانی از تشکل‌های دانشجویی در فضای علمی حلال مشکلات بودند افزود: در ادامه هم در فضای علمی، جنبش نرم‌افزاری شروع شده، جنبش دانشجویی فعال وارد شده و بعدها هم در راستای مطالبه آرمان‌ها، عدالت اجتماعی و  مطالبه گری از مسئولین جنبش دانشجویی پیشتازی کرده و توانسته‌ مطالبات خوبی را به ثمر برساند. 

وی یادآور شد: در حال حاضر دشمن به دنبال هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی در فضای دانشگاه است، اما جنبش دانشجویی با همان پشتوانه بلند و با الگوگیری از ۱۶ آذر که روز مبارزه با استکبار و روز تولد "مرگ بر آمریکاست"، در مقابل جریان‌های ضد منافع ملی ایستاده‌ است.

پایان پیام/