تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3404683
شناسه : 3404683
تاریخ :
از شایعه تا واقعیت واردات 70هزار تراکتور به کشور اقتصاد ایران: مدیرکل ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با بیان اینکه هیچ ثبت سفارشی درباره واردات 70 هزار تراکتور به کشور صورت نگرفته است، گفت: در کشوری که تولید تراکتور و حتی صادرکننده این محصول به 20 کشور دنیا هست دلیلی برای واردات آن وجود ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ابوذر جمشیدوند امروز در حاشیه بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران که به منظور تسهیل عرضه مستقیم تراکتور به کشاورزان صورت  گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارکرد: موارد تولید، واردات و صادرات در دفتر تخصصی که با دستور وزیر صمت تشکیل شده کاملا رصد، بررسی، پیگیری و مجوزهای لازم برای این منظور صادر می‌شود که تاکنون هیچ ثبت سفارشی درباره واردات 70 هزار تراکتور از این مجموعه صورت نگرفته است.

افزود: توجه به حوزه تولید داخل که دستور صریح رئیس جمهور و وزیر صمت را به عنوان پشتوانه همراه دارد در دستور کار تمامی ارگانها و نهادهای ذیربط می باشد و برمبنای آن تازمانی که محصولی تولید داخل داشته باشد ممانعت بر واردات آن مورد تاکید بوده و حتی امکان واردات بر آن متصور نیست.
وی اضافه کرد: وقتی در کشور واحد تولیدی معظمی همچون تراکتورسازی ایران را با 11 شرکت اقماری و بیش از 600 تامین کننده داریم که کاملا نیاز داخلی را به محصول تراکتور پاسخگو می باشد دلیلی بر واردات وجود ندارد.

جمشیدوند با تاکید بر اینکه امسال افزایش تولید تراکتور در کشور از ۲۲ هزار دستگاه به ۳۵ هزار دستگاه اتفاق افتاده اضافه کرد: در حال حاضر تراکتورسازی، تراکتورهای را با توان ۳۵ تا ۱۶۰ اسب بخار تولید می کند که برنامه ریزی تولید تراکتورهایی با ۲۶۰ اسب بخار توان نیز صورت گرفته تا  نیاز کشور به این محصول استراتژیک را در حوزه های متفاوت پاسخگو باشد.

این مقام حوزه ماشین آلات کشاورزی وزارت صمت در عین حال توانمندسازیهای اتفاق افتاده در موتورسازان تراکتورسازی را یادآور و عنوان کرد: تراکتورسازان ظرفیتهای بسیاری عالی در توسعه صنعت موتور در کشور ایجاد کرده و این ظرفیت سازی فضای لازم برای ایجاد تحول در صنعت موتورسازی کشور در تمامی بخشها را بدنبال خواهد داشت و بزودی شاهد تغییرات در این عرصه و تامین نیاز کشور خواهیم بود.

در کشوری که تولید تراکتور و حتی صادرکننده این محصول به 20 کشور دنیا هست دلیلی برای واردات آن وجود ندارد.

وی ضمن یادآوری صادرات تراکتور به خارج از کشور گفت: وقتی در حال حاضر صادرات تراکتور به 20 کشور جهان از ایران صورت می گیرد و در مقایسه با سال قبل نیز در این عرصه شاهد رشد چندین برابری هستیم و مهمتر از همه در حال توسعه بازارهای صادراتی و ارز آوری به کشور هستیم دلیل منطقی برای واردات این محصول وجود ندارد.

جمشیدوند در پایان با اشاره به اینکه مکانیزاسیون و حوزه امنیت غذایی برای هر کشوری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است گفت: راهبردی ترین مورد در توسعه بخش کشاورزی، تولید تراکتور می‌باشد که خوشبختانه در ایران اسلامی باتوجه به پیشرو بودن در تولید خلاقانه و فن آوریهای این محصول توسط تراکتورسازی، دغدغه ای در تامین آن وجود ندارد.

پایان پیام/۶۰۰۱۴/س